RODO, czyli inaczej ogólne rozporządzenie o ochronie danych, to rozporządzenie unijne, zawierające przepisy o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych oraz przepisy o swobodnym przepływie danych osobowych. Jako, że owe informacje są ściśle chronione, to większość serwisów musi publikować tak zwane klauzule RODO. Czym one są i jak zabrać się za stworzenie takowej?
Czym jest klauzula RODO?
Klauzula RODO to zestaw informacji wskazujący na sposób przetwarzania danych osobowych przez administratorów danej witryny internetowej. Osoba odwiedzająca ową stronę musi mieć bezpośredni wgląd do takich informacji. Z reguły też z owej klauzuli dowiadujemy się kto jest administratorem naszych danych i z kim mamy się kontaktować w sprawie ich przetwarzania (mam tutaj na myśli odpowiedniego Inspektora Ochrony Danych). Ponadto w klauzuli RODO umieszczone zostają informacje o podstawie prawnej w zakresie przetwarzania i ochrony danych osobowych oraz pouczenie – do kogo internauta powinien się zgłosić w różnych sprawach związanych z RODO, a także jakie prawa go dotyczą.
Jak stworzyć klauzulę RODO?
Przede wszystkim, prawidłowo stworzona klauzula RODO zawiera dostęp do wszystkich informacji wymienionych powyżej. Ponadto, powinna zostać ona zaprojektowana w czytelny i przejrzysty sposób, tak by nie wzbudzała żadnych wątpliwości osób odwiedzających naszą witrynę. Najlepiej, gdyby wyświetlana była odwiedzającym tuż po załadowaniu się naszej strony w przeglądarce.
Dowiedz się więcej z wpisu umieszczonego na portalu plikicookies.pl – co powinna zawierać klauzula RODO.
Warto też pamiętać, że użytkownik powinien być informowany o konieczności zaakceptowania klauzuli RODO jeszcze przed wizytą na naszej stronie. W tym celu najlepiej na banerze z informacją o niej umieścić pole wyboru z opcjami “TAK” bądź “NIE”. Użytkownik w takiej sytuacji będzie mógł wybrać odpowiednią opcję i potwierdzić ją dedykowanym przyciskiem. W przypadku nie zaakceptowania klauzuli RODO warto odesłać użytkownika z naszej strony – na przykład do wyszukiwarki Google.