Elastyczność w rękach pracowników to przyszłość rynku pracy

Pomaga w zwiększeniu poziomu zadowoleniaw zespole, pozwala przyciągaći utrzymywać talenty, poprawia wydajność i produktywność, a także wspiera tworzenie innowacji. Elastyczność może zapewnić wymierne korzyści firmie, jednak jejskuteczność zależy od tego, jaki wpływ na decyzję o wyborze miejsca i trybu pracy pozostawimy pracownikom. Potwierdzają to globalne badania, z których wynika, że już 61%specjalistów oczekuje elastyczności, z której mogliby korzystać w sposób, który najlepiej im odpowiada[1]. A więc takiej zapewniającej autonomię w działaniu.

Tradycyjne modele, w których każdy – niezależnie od zajmowanego stanowiska i specyfiki wykonywanego zawodu – ma odgórnie wyznaczone miejscepracy, odchodzą w zapomnienie. Organizacje, które planują utrzymać taki sposób działania ryzykują utratą najbardziej utalentowanych pracowników, a w rezultacie obniżeniem jakości oraz konkurencyjności oferowanych usług i produktów.

Jak wynika z badania przeprowadzonego wśród 16 tysięcy specjalistów w 16 krajach na całym świecie przez koncern doradczy EY, już w ubiegłym roku ponad połowa pracowników (54%) poważnie rozważała zmianę firmy, gdyby obecny pracodawca nie zapewnił im większej elastyczności w wyborze miejsca i czasu wykonywanej pracy[2]. To samo badanie powtórzone w 2022 r. pokazało, że w ciągu ostatnich 2 lat elastyczne modele stały się nie tylko niezbędne i oczekiwane, ale także wiążą się z nimi konkretne preferencje. 80% specjalistów z 26 różnych branż zadeklarowało, że chciałoby pracować z domu przynajmniej 2 dni w tygodniu, przy 1/5 respondentów, którym nie zależy na pracy w tym trybie.

Moc stawiania ludzi na pierwszym miejscu

Jak przekonuje Adam Jakubowski – Senior Director Software Development & Lab Lead
w Dynatrace – firmie będącej światowym liderem w tworzeniu oprogramowania wspomaganego sztuczną inteligencją – prawdziwa elastyczność musi wykraczać poza lokalizację i uwzględniać różne preferencje, specyfikę zajmowanych stanowisk, pełnione role i potrzeby coraz bardziej zróżnicowanych pracowników. Jego zdaniem, kluczem do dostarczania wartościowego produktu dla klientów i utrzymania zaangażowania pracowników jest zapewnienie im środowiska opartego na zaufaniu i autonomiiw działaniu, w którym człowiek znajduje się w centrum zainteresowania,wszyscy mogą sobie wzajemnie pomagać, inspirować się, a także rozwijać kontakty społeczne. Ma w tym pomóc wzmocnienie pozycji lokalnych liderów, by mogli oni podejmować najlepsze decyzje dla swoich zespołów w oparciu o ramy działania firmy.

– W Dynatrace przekształciliśmy naszą filozofię działania na taką, która ułatwia
integrację zespołów wewnątrz organizacji, zbliżając do siebie ludzi o unikalnych kompetencjach i doświadczeniach. Wśród pracowników promujemy kulturę współpracy
i różnorodności, którawspiera proces kreatywny niezbędny w naszej branży przy tworzeniu innowacji. Uważamy, że nie można narzucić tylko jednego, identycznego dla wszystkich modelu pracy.
W biurach naszej firmy na całym świecie, w tym w Gdańsku, możemy pracować w trzech systemach: pierwszym – pozwalającym na pracę w biurze od 3 do 5 dni w tygodniu przy dedykowanym biurku, drugim – oferującym możliwość pracy z biura 1 do 2 dni w tygodniu lub dowolny, nieprzerwany czas raz w miesiącu oraz trzecim –zdalnym, skierowanym do osób mieszkających daleko od firmy, posiadającym unikalne na rynku umiejętności

Elastyczna przestrzeń stymuluje innowacje i kreatywność

W elastyczności hybrydowego modelu pracy liczy się także to, jak zaaranżujemy przestrzeń wokół nas. Dzisiaj nie wystarczy już przemalować biura, zwiększyć jego powierzchni, czy wymienić w nim mebli. Projektując nowoczesne biuro, ważne jest trzymanie się zasady partycypacji. Wielofunkcyjna przestrzeń powinna być dopasowana do charakteru
i zadań pracowników, mieć wydzielone wspólne i kameralne strefy pracy. Znaczenie tego elementu w pracy zauważają sami specjaliści. Według badania firmy Jabra – topowego amerykańskiego producenta urządzeń głośnomówiących do telefonów komórkowych, aż 73% pracowników uważa, że w przyszłości możliwość pracy z biura będzie traktowana raczej jako benefit, niż obowiązek[3].

– Dzisiejsze biura zaczynają wyglądać nieco inaczej niż te sprzed pandemii koronawirusa. Obecnie usuwa się liczne rzędy przypisanych biurek na rzecz miejsc, w których łatwiej
o budowanie więzi w zespole.W projektowaniu elastycznej przestrzeni warto pamiętać zarówno o
tradycyjnych stanowiskach biurowych, jak i tzw. hot deskach, czyli miejscach do pracy tymczasowej. Wyposażenie biura powinno wspierać interakcję między pracownikami, co może ułatwić chociażby wprowadzenie modułowych mebli, pozwalających na łatwą zmianę aranżacji. Z kolei sale rekrutacyjne dobrze jest urządzić w taki sposób, by kandydaci już od samego początku czuli się częścią przyszłego zespołu. Właśnie z takimi założeniami urządziliśmy nasze polskie biuro. Miejsce urządzone w ten sposób tworzy unikalne doświadczenia rodem z kampusu, do którego nasi pracownicy lubią i chcą wracać– mówi Adam Jakubowski – Senior Director Software Development & Lab Lead w Dynatrace

Różnorodność na drodze do elastyczności

Zarówno praca zdalna, jak i stacjonarna mają swoje wady i zalety. Nie da się dzisiaj pracować tylko w jednym z tych dwóch modeli – zwłaszcza w obliczu rosnącego znaczenia zarządzania różnorodnością (D&I) w organizacjach na przestrzeni ostatnich lat[4]. Autorzy analizy PwC na ten temat uważają, że prawdziwym wyzwaniem dla firm będzie wykreowanie doświadczenia pracownika w taki sposób, aby w pełni wykorzystać potencjał płynący z różnorodności
i zbudowania z tego swojej przewagi konkurencyjnej[5].

Zarówno pracownicy jak i pracodawcy są na pewno zgodni w jednym – hybrydowa rzeczywistość zagościła na stałe na globalnym rynku zatrudnienia, a brak atrakcyjnej oferty
w jej zakresie może skłonić tych pierwszych do poszukiwań nowego miejsca pracy[6]. Firmy muszą więc zaprojektować i wdrożyć takie działania, w których człowiek znajdzie się na pierwszym miejscu.

O Dynatrace

Firma Dynatrace założona w 2005 r. w Linz w Austrii, jest światowym liderem na rynku software intelligence. Notowana na nowojorskiej giełdzie Dynatrace pomaga największym globalnym graczom w tworzeniu doskonałych rozwiązań cyfrowych z pomocą AI ii automatyzacji w celu monitorowania i optymalizacji wydajności, rozwoju i bezpieczeństwa aplikacji, infrastruktury IT oraz doświadczeń użytkownika dla przedsiębiorstw i agencji rządowych na całym świecie.  Obecnie, w dobie cyfryzacji, z takich narzędzi korzystają miliony ludzi, np. w bankowości internetowej, w podróży, podczas zakupów, w pracy, a także korzystając z opieki zdrowotnej. Główna siedziba firmy (HQ) znajduje się w amerykańskim Detroit,
a technologiczne, kreatywne serce Dynatrace bije głównie w Europie – w Gdańsku znajduje się drugie największe centrum R&D firmy. Pozostałe centra są ulokowane w:w Linz, Hagenbergu, Grazu, Klagenfurcie, Wiedniu, Innsbrucku, Barcelonie i , Tallinie. W Dynatrace pracuje około 3 000 osób na całym świecie, z czego około 1 000 w dziale R&D. Z usług Dynatrace w dziedzinie optymalizacji oprogramowania korzysta globalnie już ponad 3000 klientów.

[1]https://hbr.org/2021/10/forget-flexibility-your-employees-want-autonomy

[2]https://www.ey.com/en_gl/news/2021/05/more-than-half-of-employees-globally-would-quit-their-jobs-if-not-provided-post-pandemic-flexibility-ey-survey-finds

[3]https://www.jabra.pl/hybridwork

[4]https://www.pwc.pl/pl/artykuly/rosnace-znaczenie-zarzadzania-roznorodnoscia-di-w-organizacji.html

[5]https://www.pwc.pl/pl/artykuly/rosnace-znaczenie-zarzadzania-roznorodnoscia-di-w-organizacji.html

[6]https://www.ey.com/en_gl/workforce/work-reimagined-survey

Dodaj komentarz