HRownia | 2017-11-10

Znajdź pracownika w escape roomie

Znajdź pracownika w escape roomie

Escape roomy, czyli tzw. pokoje ucieczki, to forma rozrywki od kilku lat podbijająca Świat. Co ciekawe, stopniowo jest też odkrywana jako narzędzie biznesowe, a dokładniej rzecz ujmując HR-owe. Przeprowadzanie rekrutacji czy assessment center w tego typu pokojach to coraz popularniejszy trend.

Escape roomy są formą intelektualnej zabawy dla kilku osób, polegającej na ucieczce z pokoju lub kompleksu pomieszczeń zaaranżowanych pod konkretną fabułę i wypełnionego serią zagadek, łamigłówek czy zadań manualnych. Czasem trzeba wcielić się w rolę zakładników uciekających przed porywaczami, czasem wspólnie naprawić awarię i uratować prom kosmiczny przed katastrofą, a innym razem jako grupa detektywów rozwiązać tajemnicę zbrodni i schwytać seryjnego mordercę. Polska od kilku lat wyrasta na escaperoomową stolicę. Pierwszy pokój w kraju nad Wisłą powstał w 2014 roku, a w tej chwili według serwisu Lockme.pl jest ich już blisko 1000 (dokładnie 954). To jedna z najbardziej imponujących tendencji wzrostowych na Świecie - na całym globie jest ich ok. 20-25 tysięcy, a dla przykładu w Stanach Zjednoczonych ok. 5000, w Rosji ok. 3000, zaś w Niemczech ok. 750.

- Zaletą escape roomów jest możliwość tworzenia w zasadzie dowolnych scenariuszy i fabuł. Na rynku znajdziemy tak na dobrą sprawę wszystko począwszy od tematów przygodowych, kryminalnych, przez historyczne, science fiction po te rodem z horrorów. Tego typu pokoje mają jednak zawsze wspólny elementsą nastawione na interakcję w grupie. Aby rozwiązać wszystkie zadania i wydostać się z pomieszczenia grupa musi podzielić się zadaniami, ściśle ze sobą współpracować i pomagać sobie nawzajem. Zresztą, wiele pokoi posiada „przeszkody”, których pokonanie możliwe jest tylko i wyłącznie poprzez współdziałanie kilku osób naraz – tłumaczy Bartosz Idzikowski z escaperoomowego serwisu Lockme.pl.

 

Escape room jako narzędzie HR

Wraz z pojawianiem się w Polsce kolejnych pokoi ucieczki wielu gości, którzy na co dzień zajmują się rekrutacją, head huntingiem czy budowaniem zespołów doszło do wniosku, że może to być narzędzie pomocne w ich pracy. Firmy od dawna poszukiwały czegoś nowego, co z jednej strony dostarczy pracownikom rozrywki, a z drugiej strony powie wiele o cechach pracowników czy całych zespołów. Rekrutacja w escape roomach nie jest jeszcze powszechna i dla wszystkich oczywista, ale stopniowo zdobywa coraz więcej zwolenników.

- Po raz pierwszy trafiłam do escape roomu z naszym zespołem w celach integracji. Dzięki temu mogliśmy się dużo lepiej poznać co bezpośrednio przełożyło się na jakość naszej pracy. Zdałam sobie wtedy sprawę jak świetnym uzupełnieniem tradycyjnej rekrutacji czy assessmentu może być taka rozgrywka. Jest to okazja do sprawdzenia, jak ktoś będzie działał pod presją czasu, jego cech przywódczych, zdolności odnajdywania się w trudnych i zaskakujących warunkach, umiejętności analitycznych czy interakcji z pozostałymi uczestnikami. Przy tej ilości escape roomów o tak zróżnicowanych formułach zweryfikować „na froncie” można większość cech przydatnych w pracy – mówi Nadia Harris-Kosior z HR Contact Recruitment Agency.

 

Jak wybrać odpowiedni pokój?

Nie każdy pokój będzie tak samo nadawał się do działań HR-owych. W pierwszej kolejności trzeba zweryfikować kilka rzeczy. Po pierwsze ilość osób, które będzie on angażował do gry musi być dopasowana do ilości osób w badanej grupie. Zbyt mały pokój może spowodować, że dla jednego lub nawet kilku uczestników rozgrywki nie będzie zadań, a przez to wyniki takiego badania zostaną wypaczone. Największy obecnie pokój w Polsce mieści się w Rozalinie i może pomieścić 21 uczestników, jednak najczęściej spotykane są pokoje 3-6 osobowe.

Należy też ustalić z właścicielem pokoju, czy udostępni nagranie wideo z gry do badania i oceny (co jest najlepszym rozwiązaniem), czy np. pozwoli wyznaczonej osobie jedynie stanąć za konsolą i na ekranach obserwować rozgrywkę w czasie rzeczywistym. Coraz więcej firm escaperoomowych godzi się jednak na udostępnienie wideo po podpisaniu klauzuli zachowania tajemnicy i wykorzystania materiałów wyłącznie do celów HR-owych.

Innym istotnym elementem, który trzeba wziąć pod uwagę jest poziom trudności pokoju. - Jeśli zależy nam wyłącznie na tym, aby sprawdzić jak współpracują ze sobą drużyny to lepiej wybrać pokój łatwy. Zagadki nie będą dla nich blokującym wyzwaniem, a będą mogli skupić się na odnalezieniu i pokazaniu swojego miejsca w zespole. Pokoje trudniejsze warto wybrać wtedy, kiedy chcemy ocenić inicjatywę, zdolności analityczne, intelekt, umiejętność rozwiązywania trudnych np. matematycznych zadań. Takie pokoje zmuszają do większego wysiłku i podjęcia bardziej zaawansowanych działań – wyjaśnia Grzegorz Cholewa z firmy escaperoomowej Exit19.pl z Wrocławia.

 

Bawić czy straszyć?

Bardzo istotny jest też odpowiedni wybór tematyki pokoju. Escape roomy potrafią dostarczać bardzo silnych emocji, co jest angażujące i ciekawe dla uczestników, ale może zaburzyć proces badania. Niektóre sytuacje zastane w pokojach ucieczki nie będą odzwierciedlały zachowań pracowników w warunkach pracy. Z tego powodu najbardziej polecane są pokoje przygodowe, które są uniwersale, mocno nastawione na współpracę i najmniej stresujące. – Rzeczywiście nie każdy odnajdzie się w horrorze co może spowodować niechęć i nie będzie odzwierciedlało funkcjonowania w warunkach zbliżonych do tych w pracy. Zdecydowanie korzystna jest neutralna tematyka. Ważniejsza jest współpraca zespołowa, możliwość weryfikowania umiejętności, niż bardzo angażująca fabuła – dodaje Nadia Harris-Kosior.

Właściciele escape roomów dostrzegają te potrzeby. Coraz więcej pokojów jest przygotowanych i otwartych na tego typu współpracę. Stopniowo pojawia się wręcz gotowe oferty dla celów HR-owych. Jedną z nich jest możliwość dostarczenia pokojów ucieczki w wersji mobilnej np. do siedziby firmy albo wynajmowanej sali szkoleniowej. Zaaranżowanie takiego pokoju przez profesjonalną ekipę trwa mniej więcej 1 dzień i może być uzupełnieniem assessment center, rekrutacji albo imprezy integracyjnej.

Autor:
Autor: HRownia

HRownia

Hrownia

redakcja@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Wnioski z badania WskaźnikiHR 2017
2017-11-10
Jak sprzedać ekskluzywny produkt? – bezpłatne warsztaty w Idea Hub
2017-11-08
TOP 6 umiejętności, które ułatwią awans w 2018 roku
2017-11-07
Jesienne porządki z ZUS - warto zrobić już dziś
2017-10-31

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 6 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 11 dni

2017-11-28

Za 19 dni

2017-12-06

Za 25 dni

2017-12-12