Rozwój programistów jest kluczowy z wielu perspektyw. To nie jest teza a dobrze znany fakt. Kompetentny pracownik zapewnia firmie utrzymanie przewagi konkurencyjnej na rynku. Jeśli weźmiemy pod uwagę firmy o profilu technologicznym, które się dynamicznie rozwijają, mamy do czynienia z sytuacją, w której pracownik stanowi być albo nie być organizacji.
To na umiejętnościach i motywacji zatrudnionych programistów budowana jest pozycja rynkowa firmy. Według badania Hays, 46% firm z branży IT ma pewność, że posiada zasoby kompetencyjne konieczne do realizacji celów biznesowych i budowania przewagi konkurencyjnej. Jak w takim razie firmy technologiczne powinny dbać o swoich pracowników? W jaki sposób mogą wspierać ich rozwój i sprawić, aby ci najlepsi chcieli pracować właśnie u nich?
Złoty środek? Zasada 70/20/10
W IT ogromną rolę odgrywa tempo technologicznych zmian, a to oznacza, że bez ciągłego uaktualniania wiedzy programiści, a co za tym idzie firmy zostają w tyle. Zachowanie zdrowej równowagi jest zawsze kluczem do sukcesu. W przypadku firmy, pomijając inne benefity pracownicze, merytorycznie mamy do wyboru przede wszystkim szkolenia, mentoring i pracę na projekcie. Utrzymanie właściwych proporcji pomiędzy tymi elementami jest niezwykle ważne, ale z perspektywy mojego doświadczenia widzę, że wielokrotnie to właśnie z tym podziałem działy HR mają kłopot. Z pomocą może przyjść zasada 70/20/10.
70% tej zasady stanowi uczenie się poprzez pracę, projekty czy nowe zadania. Istotna jest tutaj rotacja w projektach, zmiennozadaniowość, podejmowanie się nowych ról, a nawet udzielanie się w inicjatywach, które wychodzą poza zakres podstawowej pracy, np. wolontariat. Ta różnorodność wpływa na kreatywność pracownika oraz pozwala odkrywać nowe zainteresowania i obszary do rozwoju.
20% tej zasady to informacja zwrotna, uczenie się przez obserwację innych i praca z mentorem. Konstruktywny i przemyślany feedback, choć nadal relatywnie rzadko używany, jest niezwykle skutecznym narzędziem rozwoju. Chcąc się rozwijać warto poszukiwać informacji zwrotnych u innych, ale także dzielić się nimi. Można do tego wykorzystać narzędzia do zbierania tzw. crowd feedbacku, czyli opinii od szerokiego grona współpracowników czy klientów. Chociaż rozmowa z przełożonym będzie zawsze bardzo ważna, szersze spojrzenie pozwoli określić mocne i słabe strony pracownika.
10% tej zasady to czas przeznaczony na wykłady, szkolenia i konferencje, które w najbardziej aktualny sposób poszerzają wiedzę programistów i pozwolą ją wykorzystać w praktyce. Jest to punkt obowiązkowy szczególnie w tych firmach, które są nastawione na nowe technologie i chcą wyprzedzać rozwiązania powszechnie obowiązujące. Często w rozwoju pracowników tylko jeden element kojarzy się z rozwojem – szkolenie, ale trzeba pamiętać, że szkolenie powinno mieć przede wszystkim wymiar praktyczny.
Możliwość rozwoju = zaangażowanie pracownika
Pracodawca oferując przestrzeń, środki czy możliwość wyboru technologii, w jakiej programiści mogą realizować projekt, stwarza idealne warunki do rozwoju, jednak nabywanie przez pracownika nowych kompetencji zależy od niego. To właśnie rolą pracownika jest maksymalne wykorzystanie tych możliwości w sposób najlepiej dopasowany do siebie. Co więcej z punktu widzenia pracodawcy warto również inwestować w rozwój studentów, oferując im na przykład praktyki czy staże – zwrotem może być tutaj zatrudnienie pracownika, czyli wymierny zwrot zaoszczędzonych na rekrutacji pieniędzy. By wiedza zdobyta podczas konferencji i szkoleń czy od współpracowników nie zakurzyła się na półkach pamięci, warto się nią dzielić.
Wszelkie formy uczenia innych, współdzielenie się wiedzą czy praktyczne zastosowanie jej w projektach mogą utrwalić i ustrukturyzować zdobyte kwalifikacje. Nie tylko nauka teorii, ale także doświadczenie, refleksja i praktyczne zastosowanie budują w pracownikach zdolność do wykorzystania i wdrożenia nabytych kompetencji.
Autor: Aleksandra Babicka, Head of HR w HL Tech
źródła:
- Hays, Raport Płacowy 2018, Trendy na rynku pracy
Praktyki studenckie w świecie IT, czyli jak rekrutować i zatrudniać najlepszych
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować
Praktyki studenckie w świecie IT, czyli jak rekrutować i zatrudniać najlepszych
Kobiety mówią „dość!” nierównemu traktowaniu w pracy
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować
Kobiety mówią „dość!” nierównemu traktowaniu w pracy
Nawet sześć na dziesięć wypadków przy pracy jest wynikiem ludzkiego błędu
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować
Nawet sześć na dziesięć wypadków przy pracy jest wynikiem ludzkiego błędu
Raport ADP Polska: „Zatrudnienie w Nowoczesnej Gospodarce w Q4 2018/FY 2018”
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować