HRownia | 2018-08-31

Już czas na well-being w organizacjach w Polsce.

Już czas na well-being w organizacjach w Polsce.

Trzeba mieć odwagę, aby wpływać na organizacyjne status quo. Jednak w kontekście well-beingu im szybciej zrobimy ten pierwszy krok, tym lepiej.

To już czas. Czas dla organizacji funkcjonujących w Polsce na dokonanie przemiany. Nawet jeżeli jeszcze nie ma pełnej gotowości i umiejętności, to jest już ten moment, bo well-being jest konieczny i jest szansą dla całego rynku.

Podczas gdy na całym świecie organizacje doświadczają już korzyści z promowania idei well-beingu, to w Polsce ciągle niepewnie i ostrożnie zaglądamy w już szeroko otwarte drzwi. A tu zupełnie nie ma się czego bać i właściwie należałoby robić ile tylko się da, na tyle ile umiemy i możemy. Well-being,, choć jeszcze nie do końca określony i zbadany, może okazać się najprostszym i najskuteczniejszym działaniem, jakie potrzebują podjąć organizacje, aby dostarczać wysokiej wartości każdemu z jej członków: właścicielom, pracownikom, klientom, dostawcom, ale i co ważne, mieć pozytywny wpływ na dalsze otoczenie organizacji.

Umiejętnie wdrażany i zarządzany well-being, który nie zacznie się i nie zatrzyma na karcie do siłowni czy warsztacie z zakresu odżywiania, ma szansę podnieść skuteczność w zarządzaniu całą organizacją, poprawić jej produktywność, zaangażowanie pracowników oraz wpłynąć pozytywnie na każdy aspekt jej funkcjonowania. Jak wskazuje Deloitte w swym raporcie1 43% organizacji wprowadzających strategie well-beingu wierzy, że wzmacnia to ich misję i wizję. 60% z nich wykazuje poprawienie w zakresie retencji pracowników, a 61% obserwuje wzrost produktywności, a co za tym idzie i wyników biznesowych. Jak wynika z innych raportów, well-being to mniejsza absencja, pozytywny wpływ społeczny, redukcja absenteizmu, wzrost poziomu satysfakcji oraz polepszenie wizerunku firmy 2.

Organizacje w Polsce są już na tyle silne, aby móc pozwolić sobie na zadanie sobie pytań typu: „Czy pracownicy naszej firmy czują się szczęśliwi? Czy są zadowoleni i mają poczucie satysfakcji? Jak nasza organizacja wpływa na ich samopoczucie?”

Potrzeba pewnej odwagi i zdecydowania, aby zadać sobie takie pytania Jednocześnie są one niezbędne, aby coś zmienić i dokonać poprawy. Bez tego nie możemy oczekiwać, że poprawimy jakość funkcjonowania naszych pracowników i w pracy i poza nią oraz co za tym idzie, że polepszymy wskaźniki efektywności w naszej firmie. A może być jeszcze gorzej, bo jeżeli nie zaczniemy od tego budującego świadomość kroku, a podejmiemy decyzję o wprowadzaniu zmian, to nawet przy najczystszych intencjach będziemy działać po omacku, co może spowodować brak efektów, frustrację, zniechęcenie i zaniechanie koniecznych działań.

Badanie well-beingu jest niewątpliwie wyzwaniem, którego powoli podejmują się różne firmy badawcze, jak m.in. Instytut Gallupa czy OECD. Pomocnym narzędziem jest również badanie Wellbeing Indicator©, które ma na celu określenie sytuacji poszczególnych polskich firm w zakresie poziomu odczuwanego well-beingu w każdym z jego ośmiu wymiarów: dobrostan fizyczny, psychiczny, intelektualny, duchowy, rozwój, otoczenie, finanse i relacje międzyludzkie.

W konsekwencji takiego badania organizacja jest w stanie określić aktualną sytuacje i odpowiedzieć sobie nie tylko ogólnie „Jak czują się nasi pracownicy?”, ale także na bardziej szczegółowe zagadnienia:

  1. Na ile nasza organizacja tworzy i umożliwia tworzenie dobrej życiowej energii naszym pracownikom?

  2. Na ile nasza organizacja i wszyscy jej członkowie mają poczucie sensu i łączą nas te same wartości?

  3. Na ile nasza organizacja i jej członkowie czują się szczęśliwi i radzą sobie ze stresem?

  4. Na ile nasza organizacja chętnie się uczy, jest otwarta na nowe idee, rozwija się i daje taką możliwość ludziom?

  5. Na ile w naszej organizacji tworzymy pozytywne i wspierające relacje międzyludzkie i społeczne?

  6. Na ile nasza organizacja powoduje zwiększenie zamożności ludzi, godziwą wymianę kapitału i daje im poczucie bezpieczeństwa finansowego?

  7. Na ile dobrze współżyjemy ze środowiskiem naturalnym i dajemy dobre fizyczne warunki pracy?

  8. Na ile praca, którą proponujemy, daje poczucie wartości i sensu w poczuciu pracownika i jego relacji z otoczeniem?

Dzięki temu, że odpowiemy sobie na powyższe pytania, zrozumiemy aktualną sytuację i wyznaczymy obszary wymagające naszej rzetelnej uwagi. I dopiero wtedy nadchodzi czas na dalsze kroki, jak badanie przyczyn takiego stanu rzeczy, sposobu opiekowania się każdym z wymiarów oraz wyznaczania działań, które pomogą nam wznieść dany wymiar na wyższy poziom.

Na skuteczny well-being nie ma jednej recepty, która działa dla wszystkich tak samo i bez wyjątku. Well-being jednej organizacji jest jej indywidualną cechą, tak jak jej kultura organizacyjna. To wynikowa cech jej wszystkich członków, stylu zarządzania, branży, systemu wynagrodzeń, wizji, misji, poziomu różnorodności, itp. Zatem nie możemy polegać na ogólnych założeniach. Tu potrzeba mierzyć się własną miarą. Well-being efektywny musi być i wynikiem i nierozerwalną częścią kultury naszej organizacji.

Well-being jest absolutnie wart uwagi i wdrożenia. Wszystko zależy tylko od tych, którzy tworzą organizację i mają odwagę, by coś zmienić.

 

Link do badania (możliwość zgłoszenia badania) :

https://www.projektgamma.pl/szkolenia-zamkniete/wellbeing-indicator

1 The rise of the social enterprise 2018 Deloitte Global Human Capital Trends

2 Źródło: Effective health and wellbeing programs, Australian Government, Comcare

 

Autor: Agata Pelc, ekspert ds. well-being

www.projektgamma.pl | www.gammadiscover.pl | www.szkoleniaeksperckie.pl”

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Szef w butach ze złej rozmiarówki
2018-09-22
Konkurs "Czytaj z HRownią!"
2018-09-21
Konferencja Rozwiązania HR!
2018-09-21
...
2018-09-17

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Za 3 dni

2018-09-26

Za 9 dni

2018-10-02

Za 16 dni

2018-10-09