HRownia | 2016-09-07

Sukcesja z sukcesem – jak zastąpić niezastąpionych

Sukcesja z sukcesem – jak zastąpić niezastąpionych

W wielu firmach sukcesja jest nie lada wyzwaniem. Jak przecież zastąpić osobę, która wydaje się być nie do zastąpienia? Jest na to tylko jedno rozwiązanie – odpowiedni plan sukcesji. Podpowiadamy, jak stworzyć go poprawnie w jedynie 5 prostych krokach.
 

1. Ustalenie kluczowych stanowisk

Plan sukcesji tak naprawdę dotyczy tylko kluczowych stanowisk. W małych firmach nie wymaga to szczególnie dogłębnej analizy – wiemy bez kogo dany dział nie będzie mógł poprawnie funkcjonować i kogo może być trudno zastąpić. W większych firmach problem jest poważniejszy. Kompetencje są w dużej mierze rozproszone na poszczególne osoby i może nawet zajść potrzeba analizy rynku, żeby zorientować się, kto może potencjalnie opuścić firmę, jakie to będzie miało konsekwencje i jak szybko znajdziemy zastępstwo.

2. Ustalenie kompetencji pracowników

Kolejnym krokiem jest ustalenie konkretnych kompetencji dla wszystkich stanowisk w firmie. Takie profilowanie pozwala na uproszczenie procesu analizy. Dzięki temu, po zdefiniowaniu kluczowych stanowisk, będziemy wiedzieli jakie cechy i umiejętności będą wskazane u przyszłych kandydatów.

3. Ułożenie strategii zarządzania sukcesją

Gdy już przebrnęliśmy przez początkowe kroki, przychodzi czas na wybranie strategii zarządzania sukcesją. Sposobów jest wiele. Nowoczesne firmy wybierają rozwiązania technologiczne. System HRsys oferuje na przykład Sukcesję, jako jeden z modułów. Pozwala ona na zaplanowanie ścieżki awansu pracowników, udostępnia wyszukiwarkę, która porównuje kompetencje poszczególnych osób i wybiera najbardziej dopasowane, jak i umożliwia tworzenie testów, mających na celu ocenę możliwości pracownika do wykonywania czynności na stanowisku wyższego szczebla.

4. Dokumentacja i implementacja planu

Kolejnym krokiem jest dokumentacja planu. Dzięki temu sukcesja nabierze mocy sprawczej. Określone terminy, strategie i działania pozwolą należycie zarządzać całym procesem.

5. Ocena efektywności

By mieć pewność, że plan sukcesji jest odpowiednio wdrażany, należy pamiętać, aby co jakiś czas dokonywać jego oceny i wprowadzać poprawki.

 

Autor: Marek Listwan

          HR Project Specialist, HRtec  

          Tekst pochodzi z Bloga HRsys (https://blog.hrsys.pl/index.php/sukcesja-w-5-krokach/ )

Autor:
Autor: HRownia

HRownia

Hrownia

redakcja@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Efektywne spotkania (cz. II)
2017-06-22
Jak wykorzystać potencjał pracowników po 50. roku życia? ...
2017-02-23
50-letni fachowcy oczkiem w głowie firm?
2016-10-03
Dlaczego pracownicy odchodzą z pracy?
2016-08-25

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 6 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 11 dni

2017-11-28

Za 19 dni

2017-12-06

Za 25 dni

2017-12-12