HRownia | 2017-09-13

Stres w pracy - jak skutecznie z nim walczyć?

Stres w pracy - jak skutecznie z nim walczyć?

Stres jest obecny w życiu każdego człowieka. Doświadczamy go już w wieku kilku lat. Każdy z nas pamięta to uczucie, kiedy pierwszy raz występował przed publicznością czy pisał ważny egzamin. Wiele osób miało z nim do czynienia także z powodu przeżycia traumatycznych wydarzeń czy trudnej sytuacji rodzinnej. Już jako dorośli, w pewnym okresie naszego życia przychodzi moment, w którym zaczynamy pracować. I tu również pojawia się stres. Z badania “Bezpieczeństwo pracy w Polsce 2016” przeprowadzonego przez TNS Polska wynika, że aż 72 % pracowników jest na niego narażonych. Bardzo często prowadzi to do negatywnych skutków, dlatego warto zadać sobie pytanie: skąd bierze się stres w pracy i jak mu przeciwdziałać?

 

Czym jest i skąd bierze się stres w pracy?

Warto zacząć od zdefiniowania stresu, co nie jest takie proste, gdyż istnieje wiele jego definicji, skupiających się na różnych jego aspektach. W kontekście pracy można powiedzieć, że jest to reakcja organizmu na wydarzenia, które go przerastają, zakłócają jego równowagę, obciążają i przekraczają zdolności do skutecznego poradzenia sobie z nimi. Wydarzenia te nazywa się stresorami.

Można wyszczególnić kilka najczęściej występujących stresorów:

  • brak perspektyw rozwoju

  • praca niezgodna z wykształceniem czy zainteresowaniami

  • niska płaca

  • nieprzyjemna lub toksyczna atmosfera

  • praca pod presją czasu, częste nadgodziny, zostawanie w pracy do późna

  • wysoka odpowiedzialność, podejmowanie kluczowych decyzji

  • charakter samej pracy np. policjant na służbie czy lekarz w pogotowiu

 

Stres w pracy często rośnie proporcjonalnie do ilości zadań i ciągłego skracania czasu na ich wykonanie. To proces długotrwały - jego skutki są odroczone w czasie i powoli się nawarstwiają. Nagromadzenie wszystkich czynników stresowych może doprowadzić do wypalenia zawodowego, czyli sytuacji w której praca przestaje dawać satysfakcję. Pracownik nie rozwija się zawodowo i dodatkowo czuje się przepracowany oraz niezadowolony z wykonywanego zajęcia, które niegdyś sprawiało mu przyjemność. Taka osoba często staje się cyniczna i instrumentalnie traktuje ludzi oraz traci wiarę we własne możliwości. W skrajnych wypadkach może prowadzić to do depresji, a nawet myśli samobójczych. Dlatego nie warto bagatelizować tego problemu i zaraz po jego rozpoznaniu przystąpić do jego zwalczania. W jaki sposób?

 


 

Walka ze stresem w pracy

Już samo uświadomienie sobie problemu może być bardzo pomocne. Pozwoli to na zaplanowanie odpowiednich działań oraz zmiany podejścia do pracy jak i do nas samych.

Na czym polega walka ze stresem w pracy? To przede wszystkim przeciwdziałanie mu:

  • Poznaj samego siebie. Przeanalizuj, co dokładnie powoduje stres i niepokój w Twojej pracy. To pierwszy klucz do zrozumienia mechanizmów kierujących Twoim organizmem.

  • Właściwie zagospodaruj swój czas. Nie obciążaj się zadaniami, których nie dasz rady wykonać. Sporządź listę celów do realizacji i wykonuj tylko jedną czynność na raz. Pamiętaj o zostawieniu marginesu czasu na nieprzewidziane wydarzenia.

  • Korzystaj z czasu wolnego. Twój organizm potrzebuje właściwego odpoczynku i regeneracji. To doskonały czas na odcięcie się od pracy i realizację swoich pasji oraz zainteresowań.

  • Wyciągaj wnioski i przeanalizuj sytuację po fakcie. Nie zapominaj o czymś tylko dlatego, że już minęło. Być może kiedyś to wróci - warto posiadać asa w rękawie.

  • Nie bój się zmian i bądź cierpliwy. Zawsze istnieje możliwość zmiany pracy i środowiska. Wymaga to odwagi i jest obarczone sporym ryzykiem, ale radykalne działanie może sprawić, że zaczniesz cieszyć się życiem oraz swoją pracą na nowo.

 

Pamiętaj, że jednorazowe działanie nie pomoże Ci w zwalczaniu stresu w pracy. Najlepiej podejść do tego holistycznie - zwrócić uwagę na wiele aspektów i w wielu z nich wprowadzić zmiany - wtedy być może uda się zniwelować skutki stresu. Walkę ze stresem w pracy warto podjąć jeszcze przed jej rozpoczęciem. Jedną z możliwości jest skorzystanie z narzędzi psychometrycznych, takich jak Thomas PPA. Pozwalają one na analizę stylu naszego zachowania w środowisku zawodowym. Dzięki temu dowiemy się jak modyfikujemy nasze naturalne zachowanie w momencie pracy pod presją. W prosty sposób zrozumiemy czy jesteśmy właściwą osobą na danym stanowisku i czy będzie odpowiadał nam zakres zadań oraz specyfika pracy. To także doskonała propozycja dla pracodawców, którzy za pomocą tego narzędzia zatrudnią idealnego pracownika na daną posadę.

Autor:
Autor: HRownia

HRownia

Hrownia

redakcja@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Rozmowa o pracę - przygotuj się pod okiem profesjonalisty!
2017-11-16
Jak zarządzać pokoleniami YZ?
2017-11-14
Praca tymczasowa - kiedy się na nią zdecydować?
2017-11-09
Outsourcing personalny - kiedy się opłaca?
2017-10-12

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 3 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 8 dni

2017-11-28

Za 16 dni

2017-12-06

Za 22 dni

2017-12-12