Marcelina Mrugalska | 2016-12-16

7 pytań, które warto zadać pracownikowi podczas stay interview

7 pytań, które warto zadać pracownikowi podczas stay interview
Z tego artykułu dowiesz się ...
  • kiedy warto przeprowadzić stay interview,
  • jakie pytania warto zadać pracownikowi.

Według Monitoru Rynku Pracy przygotowanego na III kwartał 2016 roku przez Instytut Badawczy Randstad rotacja na rynku pracy wynosi 26%. To o 3% mniej niż w poprzednim kwartale. Jednak wskaźniki głównych przyczyn zmiany pracy mają tendencję rosnącą. Najczęściej wymienia się lepsze warunki pracy (46%) i osobiste pragnienie zmiany (26%). Czy rozmowa stay interview może zatrzymać ten proces?

Gdy exit interview to za późno…

Exit interview pozwala dowiedzieć się, dlaczego pracownik rezygnuje z pracy i co można poprawić w przyszłości. To wartościowa informacja dla pracodawcy. Jednak przy niskim bezrobociu i wysokich kosztach rekrutacji, wiele firm nie może pozwolić sobie na rotację pracowników. Co więcej, nie wpływa ona pozytywnie na wizerunek pracodawcy. I wtedy właśnie okazuje się, że exit interview to za późno. Dlatego z propozycją rozmowy warto wyjść wcześniej.

Zdecydowanie skuteczniejsze okazuje się stay interview. Dobrze przeprowadzony stay interview pozwala rozpoznać mocne strony przedsiębiorstwa (które można potem wykorzystać na przykład w ogłoszeniach rekrutacyjnych), pokazuje, że zależy nam na satysfakcji pracownika i że szanujemy jego opinię. A co najważniejsze badane są potrzeby pracowników, które po spełnieniu mogą przełożyć się na to, że najbardziej wartościowe osoby dla przedsiębiorstwa chcą w nim dalej pracować i nie myślą o zmianie pracy.

Kiedy warto przeprowadzić stay interview?

W wielu firmach praktykuje się przeprowadzanie stay interview pod koniec roku, na przykład wraz z oceną okresową lub nawet zamiast nich. Dobrym czasem na stay interview może być też rozmowa z nowymi pracownikami po okresie próbnym czy stażu. Pozwala to dowiedzieć się, jak osoba ocenia proces wdrożeniowy w firmie i czy widzi dla siebie perspektywy rozwoju w danym przedsiębiorstwie.

Karol Suliński, właściciel firmy KSC, zajmującej się gotowymi rozwiązaniami dla biznesu, między innymi kwestiami HR, który od kilku lat przeprowadza stay interviews mówi, że: Warto odbywać takie rozmowy przynajmniej raz do roku. Daje to pracodawcy szansę na bieżące monitorowanie poziomu satysfakcji, zaangażowania i motywacji w swoim zespole. Zazwyczaj pracownicy zaproszeni na taką dyskusję reagują zaskoczeniem, ale umiejętnie i profesjonalnie przeprowadzone ‘stay interview’, w przyjaznej atmosferze i kameralnym, dyskretnym otoczeniu może rzucić zupełnie nowe światło na sposób, w jaki przełożony postrzega sytuacje w zespole i firmie, a zatem zaważyć na przyszłości i kształcie całej organizacji.

Warto uświadomić sobie, że stay interview są dedykowane nie tylko pracownikom średniego i wyższego szczebla. Eksperci radzą, by przeprowadzać rozmowę z każdym pracownikiem, który jest dla firmy wartościowy i widać jego zaangażowanie.

Od czego zacząć?

Stay interview może okazać się wyzwaniem dla działów HR, managerów i liderów. Czasami odpowiedzi mogą być nieprzyjemną prawdą i zarzutami. Przykładem są chociażby opinie o braku transparentności firmy w kwestii ścieżek kariery czy ukazywanie niechęć pracowników do kadry zarządzającej. Karol Suliński zauważa, że głównymi powodami odejścia są warunki pracy (relacje z przełożonymi, współpracownikami a niekiedy i podwładnymi), sytuacja w firmie, uposażenie, a także poczucie docenienia. Niestety, najlepszych pracowników nie zawsze udaje się zatrzymać. Większość z tych, którzy podejmą decyzję o podjęciu się nowego wyzwania zawodowego i tak decyduje się odejść. Dlatego tak ważne jest, aby nie dopuścić do utraty najlepszych talentów adekwatnym monitoringiem sytuacji w strukturach organizacji. - dodaje.

Oczywiście, nie zawsze trzeba przeprowadzać rozmowy z każdym pracownikiem. Z członkami zespołu mogą zrealizować je ich bezpośredni przełożeni. To nawet lepiej, gdy osoby rozmawiające się znają. Co więcej, w wielu źródłach podaje się informacje, że najlepiej, gdy stay interview przeprowadza się jeden na jeden. Dlaczego? Minimalizuje to stres i pozwala zmniejszyć dystans między pracownikiem a przełożonym.

Rozmowę najłatwiej zacząć od krótkiego wprowadzenia, w którym wyjaśnimy, że celem spotkania jest poznanie opinii osób pracujących na temat satysfakcji z pracy i podziękowania im za poświęcenie czasu.

Czasami firmy decydują się najpierw na przeprowadzenie ankiety przez dział HR, na przykład w formie online, a później omówienie jej na spotkaniu. Wszystko zależy od czasu, jakim dysponujemy i liczby pracowników, z którymi chcemy porozmawiać.

Jakie pytania zadać?

Pytania powinny być dostosowane do organizacji, jej wielkości i specyfiki. Jednakże, można wyróżnić kilka ogólnych kwestii, które mogą nam wiele powiedzieć i być przygotowaniem do bardziej szczegółowych pytań.

  1. Jaki rodzaj feedbacku preferujesz i dlaczego? Z jaką częstotliwością chciałbyś go otrzymywać i od kogo?

  2. Jakie szkolenia i warsztaty pomogłyby Ci w codziennej pracy? Co jest Ci potrzebne, żeby móc się dalej rozwijać?

  3. Czy dostrzegasz potrzebę work-life balance? Co pomoże zwiększyć work-life balance?

  4. Jakie talenty, zainteresowania i umiejętności posiadasz, których nie wykorzystujesz w pracy a mógłbyś?

  5. Czy czujesz się doceniany za swoją pracę? Kiedy i dlaczego?

  6. Gdybyś mógł zmienić jedną rzecz w swojej pracy, zespole lub firmie, co by to było?

  7. Pomyśl o ostatniej sytuacji w pracy, która Cię zdenerwowała lub sprawiła, że byłeś sfrustrowany. Czy możesz powiedzieć, dlaczego tak się stało? Czy jest sposób, żeby w przyszłości zmniejszyć Twoją frustrację?

O tych pytaniach zapomnij!

Stay interview nie jest odpowiednim momentem na zadawanie banalnych pytań. Pracownik może poczuć wtedy, że rozmowa to strata czasu, a HRowiec czy manager nie dowie się niczego nowego.

  1. Jaka jest Twoja wymarzona praca?

  2. Co lubiłeś najbardziej w swojej poprzedniej pracy?

  3. Jesteś szczęśliwy pracując tutaj?

  4. Czy Twoja pensja jest wystarczająca?

Ważne, żeby unikać pytań zbyt ogólnych i zamkniętych. Pamiętaj też, że nie wszyscy pracownicy będą chętnie udzielać szczegółowych odpowiedzi. Trzeba być na to przygotowanym i mieć opracowane to samo pytanie w innej formie, na przykład bardziej szczegółowej.

 

źródła:

http://www.inc.com/ilan-mochari/stay-interviews.html

https://www.eremedia.com/tlnt/stay-interviews-20-possible-questions-you-should-consider-asking/

http://hiring.monster.com/hr/hr-best-practices/recruiting-hiring-advice/interviewing-candidates/stay-interview-questions.aspx

http://www.insperity.com/blog/6-stay-interview-questions-that-top-employers-ask/

http://www.randstad.pl/media/1009265/Monitor%20Rynku%20Pracy%20edycja%2025%20badania%2017%2010%202016.pdf



 

Autor:
Autor: Marcelina Mrugalska

Marcelina Mrugalska

marcelina.mrugalska@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Przywództwo 360°, sposobem na sukcesywne zarządzanie zespołami
2017-10-17
Rekruter kontra cyberprzestępca - jak wyjść cało z tego pojedynku?
2017-07-27
Fuko dla kandydatów i rekruterów
2017-06-13
HR NA DESER - Rekrutacja 3.0/4.0
2017-04-28

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 3 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 8 dni

2017-11-28

Za 16 dni

2017-12-06

Za 22 dni

2017-12-12