Niecierpliwie czekasz na swojego kandydata. Analizując jego aplikację byłeś pewien, że to właśnie ten. Spotykasz się z nim jedynie po to, aby potwierdzić jego kompetencje. W końcu pojawia się nieodpowiednio ubrany, na powitanie ściska Cię mocno. Dajesz mu jeszcze szansę i rozmawiasz z nim, jednak on nie wykazuje zainteresowania Tobą i rozmową tylko swoim smatrfonem. Na dodatek popija wodę i żuje gumę. Zapewne nie takiego wizerunku i zachowania spodziewałeś się po kandydacie. Kiedy odwrócimy te role konsekwencje candidate experience mogą nie tylko negatywnie wpłynąć na opinię nas samych, ale także na wizerunek pracodawcy, którego reprezentujemy.
Jakich zatem złych nawyków należy unikać, aby nie utracić naszych kandydatów?
Wizerunek w sieci
Jeśli używasz do rekrutacji w mediach, społecznościowych swojego prywatnego konta, pamiętaj, aby ograniczyć dostęp do Twoich publikowanych postów, zdjęć, czy komentarzy tylko wybranej grupie osób. Prywatne treści, które publikujesz mogą być mylnie zinterpretowane przez kandydata i niespójne z tym, co starasz się przekazać mu w ofercie. Pamiętaj również, że nie wszystkie zdjęcia, które używasz w tle lub jako profilowe jest odpowiednie do tego typu działań służbowych. Zadbaj, więc o profesjonalne zdjęcie, bądź użyj za zgodą pracodawcy jego logo. Jeżeli na portalach branżowych udostępniasz informacje o swoim doświadczeniu zastanów się czy chcesz poruszyć z kandydatem coś, co może zakwestionować również Twoje kompetencje. Przemyśl, zatem swoje pytania tak, aby uniemożliwić ewentualny atak na Twoją osobą. Nie dopuść, więc do sytuacji, w której kandydat stanie się rekruterem a Ty kandydatem odpierającym zarzuty.
Adres e-mail
Wykorzystuj w ogłoszeniach o pracę tylko e-mail zakończone domeną firmową. W innym wypadku nie będzie ufał przyszłemu pracodawcy. Skoro przy pierwszym kontakcie nie dajemy mu poczucia ochrony jego danych osobowych, to nie trafi do niego przekaz naszej oferty, w której gwarantujemy mu wspaniałe benefity.
Test językowy
Nie marginalizuj tego elementu rozmowy, zwłaszcza, jeśli kandydat będzie pracował w środowisku międzynarodowym, bądź musi się posługiwać językiem specjalistycznym. Rozmowę w języku obcym rozpoczynaj od samego początku. Taka konwersacja upewni Cię, co do kompetencji językowych, a także zaoszczędzi Ci czas, jeśli kandydat na początku rozmowy rozłączy się. Nie bój się zadawać dodatkowe pytania, w trakcie konwersacji, dzięki czemu przekonasz się, że nie jest to wyuczona formuła. Zadawaj różnorodne pytania nie tylko związane z pracą, jeśli korzystasz z gotowych wzorów pytań zamieniaj słówka, zwroty wyrażenia, po to, aby zobaczyć, jaki kandydat ma zasób słownictwa w danym języku.
Monotonia pracy
Nawet, jeśli wciąż zajmujesz się tymi samymi projektami, nie popadaj w rutynę. Wyjdź poza swoje schematy i dokonuj zmian, bądź kreatywny. Jeśli nic nie zmienisz w sposobie podejścia do kandydata, w rozmowie z nim i nie będziesz go traktować indywidualnie to zaczniesz okazywać mu swoje negatywne emocje. Poprzez takie zachowanie kandydat staje się Twoim wrogiem. Z pewnością nie zachęcisz go do ponownego kontaktu z Tobą.
Brak szacunku dla kandydata
Prowadząc rozmowę zadbaj, aby w tle panował cisza. Unikaj prowadzenia konwersacji na tematy firmowe, używania danych wrażliwych, jedzenia, picia, niecenzuralnych słów w trakcie nawiązywania połączenia. Zadbaj o kulturę wypowiedzi i przedstaw siebie, pracodawcę, a także sprawę, w której dzwonisz wolno i wyraźnie, bez używania slangu firmowego - nie dla wszystkich może to być zrozumiałe. Rób przerwy między wykonywanymi telefonami, dzięki czemu Twój głos w słuchawce będzie miły i wypoczęty, a niesprawiający wrażenie, że chcesz szybko wyrecytować swoją formułkę i zakończyć rozmowę. Podczas rozmowy skup się na kandydacie a nie na przychodzących e-mail do Ciebie. Nie odpisuj na nie, kandydat nie powinien słyszeć odgłosu klawiatury myszki w tle. Panuj również nad nadmiernym okazywaniem emocji, by nie traktować kandydat podczas pierwszej rozmowy, jak Twojego dobrego kolegę.
To czy uda Ci się przyciągnąć najlepszych zależy głównie od Ciebie. Jesteś na pierwszej linii kontaktu między kandydatem a pracodawcą, którego reprezentujesz. Jeśli tylko będziesz pamiętać o tych kilku czynnikach i skupisz się na wyeliminowaniu złych nawyków z pewnością odniesiesz sukces.
Autor: Monika Bogdanowicz
Monika Bogdanowicz od 7 lat bierze udział w różnorodnych projektach rekrutacyjnych. Pracowała również jako freelancer rekrutując zespół z Polski do największego parku rozrywki na świecie w Dubaju.
Praktyki studenckie w świecie IT, czyli jak rekrutować i zatrudniać najlepszych
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować
Praktyki studenckie w świecie IT, czyli jak rekrutować i zatrudniać najlepszych
Kobiety mówią „dość!” nierównemu traktowaniu w pracy
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować
Kobiety mówią „dość!” nierównemu traktowaniu w pracy
Nawet sześć na dziesięć wypadków przy pracy jest wynikiem ludzkiego błędu
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować
Nawet sześć na dziesięć wypadków przy pracy jest wynikiem ludzkiego błędu
Raport ADP Polska: „Zatrudnienie w Nowoczesnej Gospodarce w Q4 2018/FY 2018”
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować