HRownia | 2016-12-14

Jak rynek pracy przygotowuje się na pokolenie „Zetów”?

Jak rynek pracy przygotowuje się na pokolenie „Zetów”?

Zetknięcie się pokolenia 20-latków, nie wyobrażających sobie życia poza Internetem, z obecną kadrą kierowniczą pamiętającą czasy PRL może wydawać się trudnym wyzwaniem. Pracodawcy muszą przygotować się na zerwanie z wieloma skostniałymi praktykami i oczekiwaniami. W zamian mogą jednak liczyć na potężną dawkę młodzieńczej kreatywności.   

Obeznani z nowymi technologiami, rzutcy i pewni siebie, znający języki lub uczący się ich oraz otwarci na nowe wyzwania. Z drugiej strony uzależnieni od technicznych nowinek, ciągle wbijający wzrok w wyświetlacze smartfonów, aroganccy i nastawieni roszczeniowo. Takie opinie dominują o pokoleniu Z (Zawsze online), czyli o osobach urodzonych po 1995 roku. Ta generacja wchodzi właśnie na rynek pracy, co oznacza dla niego prawdziwą rewolucję. Czego się po niej spodziewać? Jak funkcjonowanie w sieci przez niemal całą dobę, wyłączając sen, wpływa na kompetencje pracownicze dzisiejszych 20-latków?

Dyktatura ekranu

Znany firma badawcza Gemius Polska, analizująca m.in. strukturę ruchu w sieci, przygotowała raport pt. „Finanse i plany finansowe internautów” dotyczący głównie właśnie pokolenia „Zetów”. Wynika z niego, że  podstawowymi ich atrybutami są laptop i komórka. Młode pokolenie, nie pamiętające tak archaicznych wynalazków jak budka telefoniczna, telefon stacjonarny czy modem, spędza większość dnia w sieci. To stamtąd czerpie rozrywkę i wszelkie informacje, również te przydatne w wielu branżach rynku pracy. Nie ma zwyczaju uczenia się na pamięć. Mało który przedstawiciel tego nowoczesnego pokolenia czyta książki. Stąd wiążą się ich problemy z zapamiętywaniem, rekompensowane jednak przez znacznie większą multidyscyplinarność. „Zety” szukają różnych źródeł wiadomości i mają otwarte umysły, w mniejszych stopniu obarczone stereotypami oraz różnym społecznym naleciałościami, przed którymi siłą rzeczy nie uchronili się ich rodzice. U przełożonych cenią doświadczenie, niekoniecznie suchą wiedzę merytoryczną.

Lubią również zadawać pytania i są z natury dociekliwi. Niektórzy mają jednak problemy z relacjami interpersonalnymi, gdyż te zastępowane są w dużej mierze przez rozmawianie przez Skype czy na portalach społecznościowych.     

Zerwać z korporacyjnymi przyzwyczajeniami

Jeszcze bardziej szczegółowo na celownik bierze Generację Z Joanna Pałka, konsultant zarządzający firmy Profes i specjalista od rozwijania kompetencji personalnych podnoszących efektywność zawodową. W swoim artykule „Zdolni i zdesperowani, czyli Pokolenie Z” na branżowym portalu orozwoju.com powołuje się m.in. na raport „Poznaj generację Z: Zapomnij o wszystkim, czego nauczyłeś się o Millenialsach”, przygotowany przez nowojorską agencję reklamową sparks & honey.

 

Źródło: „Zdolni i zdesperowani, czyli Pokolenie Z”

 

Dowiadujemy się z niego, że pokolenie Z cechuje niesamowita ambicja i chce ono po prostu zmieniać świat. Okazuje się, że 26 proc. nastolatków w wieku 13-19 lat życia jest zaangażowanych w wolontariat i planuje rozwijać się w kierunku społecznej przedsiębiorczości. Autorka przywołuje wyniki badań Instytutu Gallupa, według których ponad 41 proc. zbadanych nastolatków zamierza założyć własny biznes. Co to oznacza dla pracodawców? Że za najbardziej atrakcyjne oferty pracy „Zety” uznają takie, które wiążą się z działalnością prospołeczną, charytatywną czy ekologiczną. Będą oni również znacznie bardziej niż starsze pokolenia skłonni do pracy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej i nienormowanego czasu pracy. A w codziennych obowiązkach nie przestraszą się sporej odpowiedzialności i konieczności wykazywania twardego charakteru lidera.  

- Cechą charakterystyczną generacji urodzonej po 1995 r. jest przekonanie, że w pracy naprawdę nie trzeba męczyć się w biurze. Praca zdalna, byle tylko mieć przy sobie laptop i telefon komórkowy, to dla niej coś oczywistego. Nie trzeba siedzieć w jednym pomieszczeniu, by współpracować przy kolejnych projektach. Wielu przedsiębiorców jest tego świadomych, dlatego starają się stopniowo tworzyć właśnie tak swobodne warunki pracy – zauważa Halina Goral z serwisu pracy GoWork.pl.

Warto wspomnieć, że według badań Joanny Pałki Generacja Z wyszukuje 85 proc. informacji w sieci, tam też ogląda 33 proc. lekcji i zalicza 25 proc. egzaminów. Nic dziwnego więc, że później istotną kwestią jest dla niej obecność potencjalnego pracodawcy na portalach społecznościowych. I nie chodzi tylko o najpopularniejszego Facebooka, lecz także o Instagram, Snapchat, YouTube czy Twittera. Taka firma jest w postrzeganiu pokolenia Z nowoczesna i nadąża za światowymi trendami.  

Rozwój osobisty na pierwszy miejscu

A jak wyglądają oczekiwania finansowe młodych? Sporo światła na tę kwestię rzucają wyniki badania „YouthSpeak 2015”, przeprowadzonego przez firmę PWC i organizację studencką AIESEC. Wzięło w nim udział 42 tysiące młodych ludzi z całego świata urodzonych w latach 1990-1997 (w tym 1600 respondentów z Polski). Badanie dobitnie potwierdza, że rozwój osobisty i praca zgodna z własnymi zainteresowaniami mają dla pokolenia „Zetów” największe znaczenie, spychając wysokość zarobków na dalszy plan. W wielkim skrócie – nie chodzi o to by mieć jakąkolwiek pracę, tylko taką z której można czerpać maksimum satysfakcji.  

Zmian, na które musi być gotowy rynek pracy, oczekający nadejścia pokolenia „człowieka smartfonowego”, faktycznie wydaje się mnóstwo. Dzisiejsi menadżerowie nie powinni mieć jednak powodów do obaw, gdyż naturalnym zjawiskiem jest, że każde powoli „ustępujące” pokolenie spogląda na to nowe z pewnym niepokojem i nierozumieniem. Co nigdy nie przeszkadzało obu w ostatecznym znalezieniu sposobu na skutecznie porozumienie się.

 

Artykuł sponsorowany

 

 

Autor:
Autor: HRownia

HRownia

Hrownia

redakcja@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Jak zarządzać pokoleniami YZ?
2017-11-14
Przywództwo 360°, sposobem na sukcesywne zarządzanie zespołami
2017-10-17
Będzie coraz mniej absolwentów informatyki
2017-08-21
Zostań wolontariuszem Szlachetnej Paczki
2017-08-09

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Dzisiaj

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 5 dni

2017-11-28

Za 13 dni

2017-12-06

Za 19 dni

2017-12-12