| 2018-02-27

Rola Social Media w procesach rekrutacji

Rola Social Media w procesach rekrutacji

 

Portale społecznościowe cieszą się ogromną popularnością wśród internautów. To właśnie na nich spędzamy większość czasu w sieci. Szacuje się, że około 75% internautów regularnie odwiedza i aktualizuje swoje profile w przynajmniej jednym takim portalu. Profile te stanowią zatem doskonałe źródło wiedzy dla rekruterów, którzy mogą za pomocą social media pozyskiwać kandydatów i weryfikować informacje o nich. Jaka dokładnie jest rola mediów społecznościowych w rekrutacji?

 

Social media jako źródło kandydatów

 

Coraz częstsze jest poszukiwanie kandydatów do pracy poprzez różne social media. Pewnym standardem stało się pasywne działanie w tym zakresie - zamieszczanie ogłoszeń na profilach firmowych, czy grupach, np. na facebooku. Coraz popularniejsza jednak staje się również aktywna rekrutacja przez social media, polegająca na czynnym szukaniu kandydatów o odpowiednich umiejętnościach.

W Polsce do tego celu najczęściej wykorzystuje się portale biznesowe, takie jak LinkedIn i GoldenLine. Serwisy te umożliwiają stworzenie profesjonalnego profilu, który w zasadzie stanowi elektroniczne CV kandydata. Wpisuje się tutaj informacje o historii zatrudnienia, edukacji, odbytych szkoleniach i dodatkowych umiejętnościach. Pozwala to rekruterom na wyszukiwanie kandydatów o odpowiednich umiejętnościach i nawiązywanie z nimi kontaktu bezpośrednio przez portal.

Social Media stanowią więc bardzo dobre źródło kandydatów, których można wybierać pod względem konkretnych, zadeklarowanych kompetencji. Przede wszystkim jednak pozwalają dotrzeć do kandydatów pasywnych, którzy nie szukają aktywnie pracy i nie odpowiadają na ogłoszenia. Oferując im bardziej korzystne warunki niż w obecnej firmie, możemy pozyskać wysoko wykwalifikowanych, doświadczonych pracowników.

 

Social media jako źródło wiedzy o kandydatach

 

O ile aktywne szukanie kandydatów poprzez media społecznościowe nie jest jeszcze aż tak popularne w Polsce, o tyle weryfikacja informacji o kandydatach zyskuje coraz więcej zwolenników. Rekruterzy, dzięki profilom na Facebooku, LinkedInie i innych, podobnych platformach, mają możliwość zweryfikowania lub uzupełnienia informacji o kandydacie, który przysłał swoje CV. Pamiętajmy przy tym, że rekruter nie szuka jedynie profesjonalnych informacji o kompetencjach, ale także o cechach osobowościowych czy kulturze potencjalnego pracownika.

Z tego powodu powinniśmy być świadomi, jakie treści publikujemy i jaki wizerunek przez to kreujemy. Nie jest wcale sytuacją wyjątkową, że kandydat o bardzo atrakcyjnym CV jest odrzucany z powodu kompromitujących go wpisów na facebooku.

Nasz profil w mediach społecznościowych, szczególnie tych biznesowych, powinien być spójny z naszym CV, ale poszerzony o dodatkowe informacje tak, by wnosił coś nowego. Warto tu zamieścić przykładowe realizacje w formie mini-portfolio, czy rozszerzoną sekcję o zainteresowaniach i pozazawodowych pasjach.

 

 

Jakie treści w Social Media mogą zaszkodzić kandydatom?

 

Przede wszystkim te kontrowersyjne - poruszające tematykę seksualną czy odnoszące się do używek, a także wulgaryzmy oraz wszelkie błędy językowe, gramatyczne czy ortograficzne. Jeżeli w mediach społecznościowych wykreujemy sobie wizerunek wulgarnych awanturników wypisujących, co im ślina na język przyniesie, możemy być pewni, że nie ujdzie to uwadze rekruterów.

Nasze szanse na dostanie pracy może zniweczyć również manifestowanie poglądów politycznych i religijnych. Rekruterzy też są przecież ludźmi i ich wrażenie o kandydacie budowane jest w odniesieniu do ich własnego systemu wartości. W związku z tym wszelkie treści niezgodne z przekonaniami rekrutera będą działały na naszą niekorzyść.

Pamiętajmy, że profile w mediach społecznościowych, o ile nie wybierzemy rygorystycznych ustawień prywatności, są miejscem publicznym, w którym zobaczyć mogą nas nie tylko znajomi, ale też rekruter czy obecny lub przyszły pracodawca.

 

Budowanie pozytywnego wizerunku w mediach społecznościowych

 

Istnieje oczywiście druga strona medalu - świadome zarządzanie własnym wizerunkiem i uważne dobieranie treści, które prezentujemy na swoich profilach może dawać nam przewagę nad innymi kandydatami.

Wcale nie oznacza to, że jesteśmy skazani na utratę swojej prywatności. Pamiętajmy, że takie portale jak Facebook pozwalają na zmianę ustawień dostępu i wyświetlania treści, dzięki czemu możemy zachować pewien stopień anonimowości wobec osób zewnętrznych.

Niewątpliwie jednak powinniśmy być stale świadomi tego, że nasze posty, komentarze i zdjęcia w social mediach świadczą o nas - naszych zainteresowaniach, kulturze osobistej, kompetencjach czy stosunku do pracy. Rekruterzy natomiast, poza umiejętnościami i formalnym wykształceniem czy doświadczeniem, przyjmują do firmy także osobowość, od której zależy to, jak przebiegać będzie współpraca z kolegami z zespołu i jak kandydat wpasuje się w kulturę organizacji.

W budowaniu korzystnego wizerunku kandydata w social media pomocne może być dzielenie się wiedzą, pasjami i zainteresowaniami, aktywny udział w grupach branżowych czy zaangażowanie w wolontariaty, czyli wszystko to, co buduje wizerunek profesjonalisty podchodzącego do swoich zajęć z pasją i zaangażowaniem.

 

Social Media stanowią doskonałe narzędzie dla rekruterów, pozwalając im sprawniej docierać do kandydatów o odpowiednich umiejętnościach. Z drugiej strony umożliwiają także weryfikację i uzupełnienie wiedzy o kandydatach. Mając świadomośc tego, że w Stanach Zjednoczonych aż 92% rekruterów sprawdza profile kandydatów, możemy przewidywać, że i w Polsce stanie się to standardem. Z tego względu powinniśmy prowadzić swoje profile świadomie i zdawać sobie sprawę z tego, jaki wizerunek kreujemy w sieci.

Autor:
Autor:

krzysztof.klosinski@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Raport Antal: 6 trendów na rynku kandydata w 2018 roku
2018-08-06
Feedback po rozmowie kwalifikacyjnej jako podstawowa potrzeba kandydata. Jak bra ...
2018-07-30
5 problemów, które blokują rozwój branży IT
2018-05-10
Dlaczego łatwiej znaleźć pracę niż dobrego pracownika?
2018-04-30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

...

Kraków

Za 2 dni

2018-10-19

Za 7 dni

2018-10-24

Za 20 dni

2018-11-06