HRownia | 2018-03-15

Rola automatyzacji w procesach HR

Rola automatyzacji w procesach HR

 

Nowoczesne technologie wspierają działania biznesowe na wielu polach. Rozwój informatyzacji i elementów sztucznej inteligencji wkracza także do branży HR. Automatyzacja HR obejmuje coraz więcej procesów, znacznie zwiększając efektywność pracy i redukując koszty. Niesie ze sobą jednak również pewne zagrożenia i wyzwania dla kandydatów i pracowników działów personalnych.

 

Automatyczne procesy rekrutacji

Rekrutacja jest jednym z podstawowych procesów HR, który podlega szybkim przemianom technologicznym. Jej usprawnienie poprzez automatyzację niektórych etapów przynosi wymierne korzyści, przede wszystkim związane ze skróceniem czasu rekrutacji, a to przekłada się na jej niższe koszty.

 

Automatyczna selekcja

Nowoczesne technologie pozwalają m.in. na wstępną selekcję kandydatów pod względem wybranych kryteriów. Komputer wybiera więc z puli zgłoszeń CV tych osób, które np. posiadają określone kompetencje czy wymagany staż pracy. Ten wstępny odsiew można przeprowadzić bardzo szybko, bez konieczności czytania wszystkich aplikacji, co zdecydowanie usprawnia proces.

 

Oczywiście wiąże się to z pewnymi zagrożeniami. Baza danych, z której taki automat korzysta, musi być wystandaryzowana, poszczególne kompetencje kandydatów powinny być opisane wedle konkretnego klucza, na którym potem może pracować automat. Istotne jest zatem odpowiednio napisane CV.

 

Automatyczna komunikacja z kandydatami

Automatyzacja w HR może być także doskonałym narzędziem employer brandingu. Budowanie pozytywnego wizerunku firmy już na etapie rekrutacji jest bardzo istotne, szczególnie w obecnych czasach, kiedy panuje rynek pracownika.

 

Dzięki procesom automatycznym możliwe jest np. natychmiastowe odpowiadanie na ogłoszenia kandydatów oraz informowanie ich na bieżąco o etapach rekrutacji. Ma to kluczowe znaczenie szczególnie dla millenialsów, którzy są niezwykle niecierpliwi i oczekują błyskawicznej wymiany informacji.

 

 

Nowoczesna komunikacja wewnętrzna i automatyczny feedback

Informatyzacja ma również wpływ na systemy komunikacji wewnątrz firmy. Wykorzystanie takich narzędzi jak intranet, rozmaite aplikacje czy grywalizacja pozwala na stworzenie angażującego środowiska pracy i przyjaznej atmosfery. Wewnętrzne systemy komunikacji oparte o rozwiązania znane z portali społecznościowych doskonale trafiają w potrzeby i gusta młodych pracowników. Dzięki popularnym ‘lajkom’ można udzielać szybkich informacji zwrotnych, a wbudowane komunikatory pozwalają na stały kontakt z pracownikami i dwustronną komunikację.

 

Dzięki metodom marketing automation i takim narzędziom, jak Google Analytics możliwy jest stały pomiar rezultatów pracy i generowanie automatycznego feedbacku opartego o realne statystyki zbierane przez komputer. Pozwala to m.in. na zautomatyzowanie ocen okresowych, które są niezwykle istotne z punktu widzenia systemów motywacyjnych.

 

Zagrożenia i wyzwania automatyzacji HR

Mimo, że procesy automatyczne w działaniach HR mają wiele plusów, wiążą się też z pewnym ryzykiem i stawiają pracowników przed koniecznością poszerzania kompetencji.

 

Błędna selekcja

Kandydaci selekcjonowani przez komputer mogą nie przejść przez wstępne sito, jeśli ich CV nie będzie napisanie zgodnie z kluczem zrozumiałym dla automatu. Nowoczesne algorytmy samouczące, które z jednej strony pozwalają na dużą elastyczność zastosowań zautomatyzowanych procesów HR, mogą również być odpowiedzialne za błędne decyzje.

 

Takie algorytmy uaktualniają kryteria selekcji na podstawie naszych wyborów. Jeśli przykładowo wybieramy dużo kandydatów z biegłym angielskim, komputer włączy to kryterium do wstępnej selekcji i będzie nam prezentował CV osób o odpowiednich kompetencjach. Jeśli jednak przypadkiem zdarzy się tak, że wybierzemy wielu kandydatów o długim nazwisku, automat może również to kryterium uznać za ważne i odsiać nam z puli osoby o nazwiskach krótkich.

 

Dlatego bardzo istotne jest, aby pracownicy działów HR, w których wprowadza się automatyzację mieli świadomość tego, jak działają te systemy i mogli na nie adekwatnie reagować. Niesie to ze sobą konieczność poznania przynajmniej podstaw programowania opartego o algorytmy, aby w razie potrzeby wprowadzić odpowiednie zmiany.

 

Redukcja etatów

Automatyzacja procesów HR związana jest także z redukcją etatów, ponieważ gro obowiązków przejmują komputery. Wielu młodych HRowców zaczyna swoja karierę własnie od takich zadań jak wstępna selekcja czy pierwszy kontakt z kandydatem, a to są obszary, które przejmują automaty.

 

Zmniejszające się zapotrzebowanie na pracowników HR ,wraz z koniecznością stałego doszkalania się, stawiają wielu pracowników w trudnej sytuacji. Albo nadążą oni za zmianami technologicznymi i się do nich przystosują, albo będą zmuszeni do przekwalifikowania się.


 

Automatyczne procesy HR niosą więc sporo korzyści. Przede wszystkim skracają czas wielu działań i obniżają ich koszty. Z drugiej strony jednak, szczególnie przy braku kadry wykwalifikowanej w ich konfiguracji i obsłudze, mogą prowadzić do błędów. Stanowią też ogromne wyzwanie dla pracowników branży, zmuszając ich do stałego dokształcania się i walki o utrzymanie się na rynku pracy.

Autor:
Autor: HRownia

HRownia

Hrownia

redakcja@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Raport Antal: 6 trendów na rynku kandydata w 2018 roku
2018-08-06
Feedback po rozmowie kwalifikacyjnej jako podstawowa potrzeba kandydata. Jak bra ...
2018-07-30
Otwartość i trudne pytania – czyli jak budować relacje biznesowe
2018-06-12
5 problemów, które blokują rozwój branży IT
2018-05-10

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!