HRownia | 2017-02-10

Rekruterzy powinni być AGILE. Koniec. Kropka.

Rekruterzy powinni być AGILE. Koniec. Kropka.

Agile to popularna w branży nowych technologii metoda zarządzania projektami, stawiająca na elastyczne sposoby kierowania pracą. Zwraca szczególną uwagę na zwinność projektów, umożliwia zmiany zaplanowanych działań właściwie na każdym etapie pracy.

Na pierwsze miejsce wynosi czynnik ludzki, a sukces każdego zadania mierzy efektywnością współpracy teamów (np. Biznes x IT).

Metodologię tę łatwo można przenieść również na pole rekrutacji. Głównym celem jest nie tylko znalezienie kandydatów najbardziej pasujących do ogłaszanej oferty pracy (tzw. perfect match), ale także wypracowanie elastycznych (czyt. stale zmieniających się) modeli współpracy na linii biznes x HR, które będą napędzać sukces firmy teraz i w przyszłości.

Musimy się porozumieć

Każdy pracownik działu HR powinien być dobrze poinformowany z aktualnymi krótko- i długoterminowymi planami firmy. Wiedzieć dokładnie, jakie zasoby ludzkie są potrzebne w tej chwili i jakich pracowników będzie potrzebowała organizacja za kilka lat.

Takie myślenie na wyrost da rekruterom zrozumienie podstawowych planów firmy związanych choćby ze scalingiem biznesu. Wyeliminuje niepotrzebne (dodatkowe) akcje rekrutacyjne w przyszłości, a także umożliwi zaplanowanie szkoleń wewnętrznych związanych z dalszym rozwojem pracowników w firmie.

Pozyskiwanie talentów

Agile’owi rekruterzy nie pracują wyłącznie na aktualne zapotrzebowania firmy (czyt. sourcing kandydatów na aktualnie otwarte stanowiska), lecz zajmują się także pozyskiwaniem leadów do bazy talentów (tzw. talent pool). Utrzymują kontakt, update’ują ich na temat aktualności w firmie. Jednym słowem, budują relację do czasu, kiedy wzrośnie zapotrzebowanie na tego rodzaju specjalistów. Być może osoba, którą odrzuciliśmy podczas rekrutacji teraz, będzie świetnym matchem za kilka lat. Relacja jest tutaj słowem kluczowym. W kariera.pl funkcja tworzenia bazy kandydatów jest włączona dla każdego zalogowanego rekrutera. Polecam.

Rozmawiajmy ze sobą

Aby osiągnąć pełne zrozumienie pomiędzy wszystkimi działami firmy, warto rozmawiać ze sobą. Często i systematycznie. Zalecane są spotkania rekruterów z przedstawicielami wszystkich działów organizacji. To pomoże wytyczyć długofalowe plany związane z zapotrzebowaniem zasobów ludzkich w poszczególnych komórkach, a także umożliwi efektywne reagowanie na zmiany. Nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem… jak to w życiu.

Zaplanuj sprinty akcji rekrutacyjnej

Każdą akcję rekrutacyjną należy podzielić na krótkie odcinki czasowe (tzw. sprinty), ustawić krótkoterminowe cele, a także wytypować ludzi, którzy będą odpowiedzialni za przebieg. Przykładowo, jeśli rekrutujemy pracowników do marketingu, do rekrutera powinien być przydzielony opiekun z tego działu.

W pierwszym sprincie rekruter i marketingowiec wspólnie tworzą personę idealnego kandydata (potrzebne doświadczenie, umiejętności, certyfikaty). Opisują podstawowe wyzwania i cele stanowiska, na które prowadzona jest rekrutacja. Na koniec jasno definiują tzw. Employee Value Proposition, czyli jaką wartość przynosi to stanowisko dla idealnego kandydata (np. lepszy tytuł, samodzielność działania, większe zarobki i bonusy).

Konieczny stały feedback

W następnych etapach rekruter przeprowadza sourcing, przedstawiając na podsumowaniu sprintu wybrane profile kandydatów. Agile polega na uczeniu się poprzez stały feedback. Opisana w pierwszym sprincie persona idealnego kandydata nie jest bezbłędna. Poprzez stały kontakt rekrutera z przedstawicielem biznesu, headhunter wychwytuje ukryte, czasem niedopowiedziane szczegóły, które są istotne dla klienta.

Przykładowo, w procesach rekrutacyjnych często pomijanym aspektem jest tzw. cultural fit. Kandydat może spełniać wszystkie faktyczne wymagania oferty, ale nie nadawać się do kultury organizacji (np. korporacja vs. startup).

Wyzwaniem dla biznesu/klienta, dla którego przeprowadzamy rekrutację jest umożliwienie stałego kontaktu rekrutera z przedstawicielem firmy i uzyskanie opinii na każdym etapie rekrutacji. Zasada agile jest prosta: zrób małe zadanie, uzyskaj konkretny feedback, popraw błędy i powtórz.

 

Autor: Eustachy Bielecki

Źródło Kariera.pl: Rekruterzy powinni być AGILE. Koniec. Kropka.

Autor:
Autor: HRownia

HRownia

Hrownia

redakcja@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Jak mądrze zarządzać talentami, aby pobudzić zaangażowanie a nie bunt praco ...
2017-11-07
Przywództwo 360°, sposobem na sukcesywne zarządzanie zespołami
2017-10-17
Rekruter kontra cyberprzestępca - jak wyjść cało z tego pojedynku?
2017-07-27
iMe - benefit szyty na miarę naszych czasów
2017-07-04

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 2 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 7 dni

2017-11-28

Za 15 dni

2017-12-06

Za 21 dni

2017-12-12