HRownia | 2016-08-23

Praca szuka człowieka - jak pozyskiwać pracowników do działu IT

Praca szuka człowieka - jak pozyskiwać pracowników do działu IT

Specjaliści z branży IT są nie tylko bardzo wymagającymi pracownikami, ale również kandydatami, którzy często mają duże oczekiwania wobec pracodawcy i całego procesu rekrutacji. Znając swoją wartość na rynku i zdając sobie doskonale sprawę z posiadanych umiejętności stanowią często wyzwanie dla rekruterów. Jak sprostać wymaganiom stawianym przez kandydatów i przeprowadzić satysfakcjonującą dla obydwu stron rekrutację do działu IT?

 

Rosnąca modernizacja firm i coraz częstsze wykorzystywanie w pracy nowych technologii sprawiły, że na rynku istnieje obecnie ogromne zapotrzebowanie na pracowników informatycznych. Specjaliści ds. IT są jednak "towarem" dość ekskluzywnym i deficytowym, dlatego pracodawcy przykładają dużą wagę nie tylko do odpowiednio atrakcyjnych warunków zatrudnienia, ale również do tego, by proces rekrutacji spełniał wszystkie oczekiwania kandydatów. Osoby specjalizujące się w technologiach informacyjnych doskonale zdają sobie sprawę z obecnych realiów i własnej pozycji na rynku, dlatego często dokonują większej, niż inni pracownicy, selekcji otrzymanych, bądź wyszukanych ofert. Nierzadko zdarza się również, iż nie poszukują oni aktywnie zatrudnienia.

 

Dobra oferta, czyli jaka?

Przeprowadzając rekrutację do działu IT należy przede wszystkim zapoznać się specyfikacją branży i oczekiwaniami oraz przyzwyczajeniami osób w niej pracujących. Specjaliści ds. IT uchodzą za jednostki dość specyficzne, charakteryzujące się bardzo konkretnym podejściem do otrzymywanych ofert. Konstruując ogłoszenie o pracę należy więc wyzbyć się zbytniego owijania w bawełnę i umieszczania zbędnych, koloryzujących całość treści. Dokonując analizy stanowiska oraz konkurencyjnych ofert łatwo można dojść do wniosku, iż czynnik finansowy nie będzie najsilniejszym wabikiem skłaniającym do złożenia aplikacji.

 

Branża IT cechuje się bardzo wysokim wynagrodzeniem, dlatego akcentowanie atrakcyjności zarobków może wcale nie przyciągnąć kandydatów. Formułując ofertę należy więc skupić się na innych czynnikach mogących pozytywnie wpłynąć na decyzję osób aplikujących. Szczególnie dużą popularnością, jak i zainteresowaniem cieszą się obecnie wszelkiego rodzaju pozapłacowe benefity uatrakcyjniające stanowisko. Prywatna opieka medyczna, dostęp do strefy wypoczynkowej, pakiet rekreacyjny, czy też bardzo wysokie ubezpieczenie mogą skutecznie zachęcić specjalistę do przystąpienia do procesu rekrutacji. Ważny jest również sposób formułowania treści w ogłoszeniu oraz zawarte w nim informacje. Oferta skierowana do osób z branży IT powinna być maksymalnie konkretna i zawierać dokładne, w miarę możliwości fachowe informacje dotyczące zakresu obowiązków. W ten sposób specjalista ds. IT będzie dokładnie wiedział czego może się spodziewać i czy oferowana praca jest w stanie sprostać jego oczekiwaniom.

 

Rekrutuj kreatywnie

Nim jednak potencjalny pracownik będzie miał szansę zapoznać się z treścią ogłoszenia, musi ono zwrócić jego uwagę. Rekrutując do działu IT należy zdać sobie sprawę z tego, iż ma się do czynienia z bardzo wymagającymi kandydatami, dla których zwykłe ogłoszenie, zamieszczone na dedykowanej tego typu czynnościom stronie, zazwyczaj w ogóle nie jest godne uwagi. Aby wzbudzić zainteresowanie swoim ogłoszeniem warto już dużo wcześniej pomyśleć o budowaniu pozytywnego wizerunku marki. Firma ciesząca się zaufaniem klientów i posiadająca ugruntowaną pozycję na rynku z pewnością jawić się będzie jako atrakcyjne miejsce pracy.

 

Ciekawym sposobem na przyciągnięcie uwagi osób z branży IT może być również wykorzystanie w procesie rekrutacji elementów grywalizacji. Dając kandydatom do dyspozycji interesującą grę  związaną z oferowanym stanowiskiem można równocześnie wzbudzić w nich zainteresowanie, ale i sprawdzić deklarowane umiejętności. Niektóre firmy przy wstępnej weryfikacji udostępniają swoim kandydatom zadanie, którego rozwiązanie gwarantuje przejście do kolejnego etapu, inne natomiast wykazują się jeszcze większą kreatywnością ukrywając informację o rekrutacji w kodzie lub na stronie internetowej.

 

http://i.wp.pl/a/f/png/31373/flickr-ogloszenie-praca-programista-chip.png

 

W ten sposób sygnalizują znajomość specyfikacji branży IT, jak i fakt, iż naprawdę zależy im na znalezieniu wykwalifikowanego pracownika. Wiele osób zajmujących się technologiami informacyjnymi nie poszukuje aktywnie zatrudnienia. W takim przypadku należy skorzystać z metody headhuntingu, a rekruter zajmujący się pozyskiwaniem specjalistów powinien przed przystąpieniem do poszukiwania kandydatów dokładnie zapoznać się ze stanowiskiem i zasięgnąć języka na wszelkiego rodzaju forach związanych z branżą IT.

 

Candidate experience to nie puste słowa

Atrakcyjna i ciekawie skonstruowana oferta to jednak jedynie pierwszy punkt służący wzbudzeniu zainteresowania. Aby proces rekrutacji zakończył się sukcesem należy przede wszystkim pozostać w stałym kontakcie z kandydatem i informować go o przebiegu poszczególnych etapów. Szybka i sprawna komunikacja jest absolutną podstawą. Specjaliści ds. IT mogą zazwyczaj wybierać spośród kilkunastu konkurencyjnych ofert, dlatego powinno się zwrócić szczególną uwagę na to, by podtrzymywać z nimi właściwe relacje i udzielać im informacji zwrotnej na każdym etapie rekrutacji, nawet w przypadku odrzucenia ich kandydatury.

 

Rekrutując do działu IT rekruterzy mają przed sobą dość trudne zadanie wymagające od nich nieszablonowego myślenia, dużego zaangażowania i chęci do pogłębiania swojej wiedzy. Wykazując się jednak odpowiednim, kompetentnym podejściem i zdolnością do odnajdywania niecodziennych sposób komunikacji z kandydatami mogą oni pozyskać dla swojej firmy wykwalifikowanych specjalistów ds. IT, których w obecnych czasach bardzo trudno jest odpowiednio zachęcić do współpracy.

 

Źródła:

http://erecruiter.pl

http://www.rynekpracy.pl

http://gazetapraca.pl

Autor:
Autor: HRownia

HRownia

Hrownia

redakcja@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Jawne wynagrodzenia - wady i zalety
2017-08-03
5 powodów, dla których warto zaprosić gry symulacyjne do branży HR
2017-07-10
Nowa definicja doświadczenia zawodowego
2017-07-04
Employer Branding zaczyna się od procesu rekrutacji
2017-06-24

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 5 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 10 dni

2017-11-28

Za 18 dni

2017-12-06

Za 24 dni

2017-12-12