W czasach, gdy coraz większa grupa pracowników deklaruje chęć zmiany pracy warto zadbać o referencje, czyli opinię na temat dotychczasowej pracy. W procesie rekrutacji przywiązuje się do nich dużą wagę.
Najczęściej wystawia je przełożony, jednak nie mniej liczą się też te od współpracowników, menedżerów projektu, klientów lub od organizatorów wolontariatu. Referencje pozwalają przyszłemu pracodawcy uniknąć potencjalnego ryzyka związanego z zatrudnieniem niewłaściwego człowieka na dane stanowisko.
Są wystawiane pisemnie albo telefonicznie na prośbę rekrutera przez osoby, które w przeszłości bezpośrednio współpracowały z kandydatem. Poznały jego potencjał i mogą to potwierdzić opisem swoich doświadczeń zdobytych w dotychczasowej współpracy.
Często o referencje kandydat jest proszony już na początku rekrutacji. Można też do swojego CV samodzielnie dodać referencje, dzięki czemu większa staje się wiarygodność osoby starającej się o pracę. Wtedy warto wpisać kontakty do wcześniejszych przełożonych, współpracowników lub klientów, jednocześnie pamiętając, aby uprzedzić ich o tym i poprosić o zgodę na podanie danych teleinformatycznych.
Co ciekawe, specjaliści ds. rekrutacji radzą, aby za każdym razem, z każdego miejsca pracy, prosić o referencje. W ten sposób można stworzyć swoją „teczkę rekrutacyjną” i regularnie ją uzupełniać o aktualne opinie i dokumenty.
Referencje mogą pochodzić z takich źródeł, jak:
Pracodawca, u którego kończymy pracę – to referencje formalne, potwierdzające okres wykonywania pracy, stanowisko i zakres obowiązków. Taki dokument można przygotować samodzielnie i poprosić o podpis szefa. Referencje formalne można uzupełnić dokumentem, w którym przełożony opisuje nasze mocne i słabsze strony. Można o to poprosić bezpośredniego szefa lub menedżera projektu, w którym uczestniczyliśmy.
Współpracownicy, którzy swoją opinią potwierdzają nasze kompetencje podczas wspólnie realizowanych zadań lub projektów. Takie pisemne referencje mają szczególne znaczenie w przypadku stanowiska, na którym liczy się praca w zespole i kompetencje interpersonalne. Warto więc poprosić o nie dotychczasowych współpracowników.
Klienci – w przypadku dotychczasowego zatrudnienia np. w dziale obsługi klienta można zwrócić się do wybranych (banałem jest stwierdzenie, że – do zadowolonych z naszej obsługi) klientów o opis współpracy i umiejętności budowania wzajemnych relacji czy zdolności negocjacyjnych.
Referencje mogą być na naszą prośbę wystawione w formie pisemnej, mogą być telefoniczne. Ich źródłem mogą być także portale społecznościowe i zawarte tam opinie na temat współpracy kandydata.
Autorka: Halina Guryn
Źródło: Kariera.pl: Referencje zdobądź koniecznie nie tylko od przełożonego
Praktyki studenckie w świecie IT, czyli jak rekrutować i zatrudniać najlepszych
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować
Praktyki studenckie w świecie IT, czyli jak rekrutować i zatrudniać najlepszych
Kobiety mówią „dość!” nierównemu traktowaniu w pracy
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować
Kobiety mówią „dość!” nierównemu traktowaniu w pracy
Nawet sześć na dziesięć wypadków przy pracy jest wynikiem ludzkiego błędu
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować
Nawet sześć na dziesięć wypadków przy pracy jest wynikiem ludzkiego błędu
Raport ADP Polska: „Zatrudnienie w Nowoczesnej Gospodarce w Q4 2018/FY 2018”
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować