HRownia | 2017-11-28

Europejscy pracodawcy nie dotrzymują obietnic – Raport: Evolution of Work 2.0. Nastawienie „Ja” vs „My”

Europejscy pracodawcy nie dotrzymują obietnic – Raport: Evolution of Work 2.0. Nastawienie „Ja” vs „My”
  • Tylko 57% pracowników twierdzi, że ich oczekiwania dotyczące pracy zostały spełnione

  • 47% pracowników twierdzi, że odejdzie z pracy, która nie spełni ich oczekiwań

  • Pracodawcy błędnie określają powody, dla których pracownicy decydują się na pozostanie w miejscu pracy

Według badań ADP Research Institute® europejscy pracodawcy nie spełniają oczekiwań swoich pracowników. Raport "Evolution of Work 2.0", który powstał na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród ponad 8500 pracowników i pracodawców z 13 krajów, wskazuje na znaczne nieprawidłowości w kontekście dotrzymywania obietnic warunków pracy. Według badań ponad połowa (57%) pracowników w Europie twierdzi, że ich oczekiwania, po dołączeniu do nowej firmy, nie zostały spełnione. Aż 60% pracowników jest otwartych na nowe możliwości rozwoju kariery tj. zmianę pracy i prawie połowa (47%) pracowników twierdzi, że odejdzie z pracy, jeżeli ich oczekiwania nie zostaną spełnione. Wniosek jest jeden: pracodawcy muszą robić znacznie więcej niż dotychczas aby utrzymać najlepsze talenty w swoich organizacjach.

 

Co przyciąga pracownika a co sprawia, że odchodzi?

Raport ADP „Evolution of work 2.0” wykazuje, że pracodawcy liczą się z tym, że ich pracownicy są mniej lojalni. Jednak podwładni są przekonani, że byliby bardziej przywiązani do swoich firm, gdyby te traktowały je w sposób bardziej ludzki i wywiązywały się w obietnic postawionych na początku współpracy. Pracownicy podkreślają, że ich lojalność w stosunku do pracodawcy nie jest kwestią nastawienia a zachowań w obszarze zarządzania. Jednym z argumentów, które decydują po pozostaniu w firmie jest jasna ścieżka rozwoju. We wszystkich badanych krajach, pracownicy w znacznie mniejszym odsetku deklarują, że słyszeli o możliwości awansu wewnątrz przedsiębiorstwa niż pracodawcy. Ci natomiast zapewniają, że dają takie możliwości i informują
o nich.

To, co przyciągnęło pracownika do miejsca pracy, to w większości te same rzeczy, które sprawiły, że zdecydował się na odejście. Pracodawcy muszą zmienić swoją postawę i zaspokoić szerszy zestaw potrzeb w zakresie osobistego rozwoju pracowników. Obecnie pracodawcy bardzo starają się pozyskać uzdolnionych pracowników, skupiając się tym samym na początkowych etapach tj. rekrutacji czy onboardingu. Jednak, aby zatrzymać pracowników w organizacji, pracodawcy muszą pamiętać, co im obiecali na początku i zagwarantować, że te obietnice zostaną spełnione. Najważniejsza rola pracodawcy w dużej mierze zaczyna się właśnie w tym momencie i przejawia się na wielu obszarach, począwszy od rozwoju, szkoleń po dobrą atmosferę w pracy – mówi Magdalena Dacka, HR Business Partner, ADP Polska

 

Pieniądze to nie wszystko

Dla pracowników płace i dodatkowe wynagrodzenie są istotnym elementem, dla którego decydują się podjąć pracę i w niej pozostać (47%). Jednak środowisko pracy, relacje z kolegami, atmosfera oparta na zaufaniu, pochwały czy uznanie szefa mają znacznie większe znaczenie. Dlatego też pracownicy sądzą, że ich pracodawcy dość dobrze wypadają w początkowym etapie współpracy, jednak wraz z biegiem czasu idzie im to coraz gorzej. Analizując, pracownicy dobrze oceniają obszary zarządzania takie jak rekrutacja (41%), wprowadzenie do pracy (44%) i szkolenia (46%).

 

Wszystko w rękach pracodawców

Europejscy pracownicy stosunkowo nisko oceniają swoje firmy pod kątem większości obszarów zarządzania talentami. Ta rozbieżność jest najważniejszym problemem dla specjalistów HR. Firmy muszą rozpoznać wzajemne oddziaływanie tych różnic, a także opracować narzędzia, techniki i programy mające na celu zlikwidowanie rozbieżności. Poczucie docenienia wydaje się być kluczowym czynnikiem satysfakcji z pracy oraz kwestią, w której pracodawcy mogą się znacznie poprawić, w porównaniu do innych emocjonalnych wskaźników, takich jak lojalność, zaangażowanie i zaufanie.

Autor:
Autor: HRownia

HRownia

Hrownia

redakcja@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Co czwarty programista będzie kobietą?
2017-12-11
Różnice perspektyw szefa i pracownika
2017-12-04
Rynek pracownika – trwały stan czy zanikający trend?
2017-11-30
Za co Polacy lubią swoją pracę?
2017-11-30

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Za 1 dzień

2017-12-12

II Kongres HR

Katowice

Za 31 dni

2018-01-11

HR in SSC Forum

Warszawa, Hotel Intercontinental

Za 51 dni

2018-01-31

Za 71 dni

2018-02-20