HRownia | 2018-06-26

Radość w miejscu pracy ma znaczenie – wyniki raportu FUN at Work

Radość w miejscu pracy ma znaczenie – wyniki raportu FUN at Work

Odczuwanie radości w miejscu pracy jest czynnikiem, który pozytywnie wpływa na pracę całego zespołu. Według raportu Fun at Work, przygotowanego na zlecenie firmy AmRest przez HRM Institute, aż 77% Polaków twierdzi, że gdyby w ich pracy nie było radości, zaczęliby szukać innej. Sprzyjająca atmosfera pracy świadczy o dobrej komunikacji wewnątrz firmy i przede wszystkim – docenianiu pracowników – a to z kolei przekłada się na ich motywację i efektywność. AmRest to jedna z tych firm, która wierzy, że radość w miejscu pracy ma znaczenie. Dzięki temu od lat buduje swój sukces, stale wzmacniając swoją pozycję na rynku.

Coraz więcej nowoczesnych firm stara się dbać o komfort swoich pracowników. Nie jest to łatwe zadanie, ponieważ wymaga od pracodawcy indywidualnego podejścia i sprostania wielu problemom, które są codziennością każdego prężnie działającego biznesu. Właśnie dlatego duże firmy zatrudniają tzw. Specjalistów od komunikacji wewnętrznej, których zadaniem jest tworzenie przyjaznego środowiska pracy. Jest to bardzo ważne, ponieważ właśnie praca jest miejscem, w którym spędzamy najwięcej czasu. Od czego zatem zależy, czy pracownicy będą zadowoleni i przywiązani do swojej pracy? Jak wynika z pierwszej edycji badania „Fun at Work”, odpowiadającego na pytanie: „Czy radość w pracy ma znaczenie?”, ogromny wpływ na funkcjonowanie firmy ma po prostu zabawa.

 

Radość w pracy to podstawa

Zabawa, czyli fun, to nie jedynie puste słowo. Jest to czynnik, który znacząco obniża poziom stresu i przyczynia się do utrzymania dobrostanu pracowników. Wyeliminowanie stresu sprzyja kreatywności, nawiązywaniu pozytywnych relacji ze współpracownikami, ograniczeniu sytuacji konfliktowych, zaangażowaniu oraz efektywności pracowników. Wszystko to ma związek z przywiązaniem i poczuciem sensu wykonywanych zadań. Co zatem robić, żeby w organizacji firmy zapanowała atmosfera sprzyjająca zabawie? W dużej mierze zależy to od zaufania, jakim pracodawca darzy swój zespół. Dzięki zaufaniu pracownicy mają większą swobodę działania i mogą bez skrępowania integrować się ze współpracownikami, rezygnując z niezdrowej konkurencji na rzecz o wiele bardziej efektywnego współdziałania. Kultura otwartej i szczerej komunikacji w firmie pozwala również nie skupiać się jedynie na wyznaczaniu zadań. Pozostaje miejsce na inne aktywności, budujące w pracownikach przekonanie, że są ważni, a ich praca – doceniana.

- Codziennie staramy się tworzyć przyjazne miejsce pracy i wnosić radość w życie naszych pracowników. Chcemy, aby każdy AmRestowicz robił to, co kocha, otoczony inspirującymi ludźmi, w środowisku, które wyzwala energię. To Fun sprawia, że przyciągamy do organizacji właściwe talenty, które chcą się z nami rozwijać, zostawać z nami jak najdłużej i dawać z siebie, jak najwięcej – mówi Katarzyna Zadrożna, Culture and Communication Global Senior Manager w AmRest.

 

Realne potrzeby pracowników

Jeszcze niedawno uważano, że najważniejsze elementy wpływające na zadowolenie pracownika to odpowiednie wynagrodzenie, bezpieczeństwo i możliwość rozwoju. Tymczasem trend, którym jest tworzenie szczęśliwego miejsca pracy, staje się czynnikiem przeważającym nad innymi. Badania pokazują, że pracownicy cenią sobie radość w pracy, nawet bardziej niż korzyści materialne. Obalona została też teza, że w pracy powinno się tylko pracować. Okazuje się, że łączenie zabawy z pracą wywołuje zwiększenie poziomu szczęścia, przekładając się na optymalną efektywność. Zaspokojeni i doceniani pracownicy są pewni siebie i w znacznym stopniu bardziej nastawieni na sukces. Tymczasem sukces pracownika to również sukces całej firmy. Z raportu „Fun at Work” wynika, że aż 73% przebadanych osób jest dumna z zadań, jakie wykonuje w pracy. Natomiast jedynie 54% przyznaje, że uwielbia swoją pracę i 53% twierdzi, że jest dumna z firmy, w której pracuje. Te wyniki pokazują, jak wiele można (i trzeba!) jeszcze zrobić, aby polskie przedsiębiorstwa zyskały w oczach swoich pracowników.

 

Przepis na FUN

Radość nie posiada tylko jednej definicji. Dla niektórych przejawia się ona w uczuciu ekscytacji czy nieświadomości mijającego czasu, dobrych relacjach ze współpracownikami lub po prostu w swobodnej, nieformalnej atmosferze w biurze. Pozostałym z kolei radości przysparzają głównie małe i większe sukcesy, momenty docenienia i końcowe poczucie satysfakcji. Z dobrze wykonanej pracy. Skoro nie ma jednej definicji radości, nie ma również jednego przepisu na FUN.

- Aby doświadczać więcej radości w pracy, należy kreować więcej doświadczeń w życiu, które naturalnie wpływają na nasze zadowolenie. Niestety po pewnym czasie nowe doświadczenia nas nudzą i nie dostarczają człowiekowi już tyle zadowolenia i radości co wcześniej. Nasz mózg nie jest zaprogramowany do monotonii. Co trzeba zrobić, aby to zmienić? – pyta Oksana Staniszewska, Chief People Officer w AmRest, i radzi: Wyzwanie to jest to, co nasz mózg lubi najbardziej! Praca z innymi osobami, ambitne cele, które pozwalają na rozwój swoich umiejętności – to ukierunkowuje nasz mózg na radość.

Nie zawsze jednak potrzeby pracowników są oczywiste i dlatego warto zapytać u samego źródła. Istnieje wiele możliwość na zapoznanie się ze zdaniem pracowników: badania opinii, sesje grupowe czy chociażby rozmowy indywidualne. Może się okazać, że oczekiwania wcale nie są duże, a sposoby na ich sprostanie nie wymagają dużych inwestycji. Wielu pracowników chciałoby na przykład, żeby ich firma obchodziła niektóre nietypowe święta, jak Dzień Czekolady czy Dzień Dziecka, lub po prostu wprowadziła do kalendarza tzw. casual Friday. Jeszcze inni mogą poprosić o stół bilardowy lub możliwość przyprowadzania zwierząt do pracy. Innym świetnym pomysłem, który może wykorzystać każda firma, jest zaangażowanie pracowników w aktywność społeczną lub dobroczynną, jak sadzenie drzew czy remont świetlicy szkolnej. Takie inicjatywy świetnie integrują zespół i wprowadzają poczucie celowości. Niektóre firmy, wychodzące na wprost nowoczesnym potrzebom pracowników, dostosowują także swoją przestrzeń, coraz częściej tworząc tzw. chill roomy czy na przykład wewnętrzne biblioteki.

 

Czy fun w pracy się opłaca?

Odpowiedź na to pytanie jest tylko jedna – oczywiście, że tak. Potwierdzają to wszystkie badania, łącznie z tymi przeprowadzonymi przez AmRest i HRM Institute. Pracownicy, którzy czują się komfortowo i odczuwają radość w miejscu pracy, są kreatywni, bardziej zmotywowani i zaangażowani. Aż 95% przebadanych osób stwierdziło, że pozytywna atmosfera w pracy sprawia, że pracują oni bardziej efektywnie, a 82% zapewnia, że radość w pracy motywuje ich do osiągania jak najlepszych wyników. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby polskie firmy wprowadzały rozwiązania zaspokajające potrzeby swojego zespołu, bo zadowolenie pracowników przekłada się nie tylko na nastrój panujący w firmie, ale również na lepsze wyniki finansowe.

 

W badaniu „Fun at Work”, przeprowadzonym na zlecenie firmy AmRest przez HRM Institute, wzięło udział 627 osób z różnych miejsc w Polsce, z różnym stażem pracy i z różnej wielkości organizacji. Badanie było prowadzone przez trzy miesiące w okresie styczeń-marzec 2018.

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

5 zmian, które pozwolą Ci w pełni cieszyć się… pracą
2018-07-09
Przygotuj się na nowe – czyli rekrutacja w kilku odsłonach
2018-05-23
Nie samą pensją człowiek żyje - wyzwania na rynku systemów pozapłacowych
2018-04-19
Jak skutecznie motywować pracowników w 2018 roku?
2018-01-22

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Za 5 dni

2018-09-26

Za 11 dni

2018-10-02

Za 18 dni

2018-10-09