HRownia | 2016-08-17

Firma przejrzana na wylot, czyli jak zespół może pomóc w pozyskiwaniu nowych pracowników

Firma przejrzana na wylot, czyli jak zespół może pomóc w pozyskiwaniu nowych pracowników

Kandydat planujący aplikowanie na stanowisko w jakieś firmie chce przed przystąpieniem do procesu rekrutacji lub chociażby przed samą rozmową kwalifikacyjną poznać profil swojego przyszłego pracodawcy. Strona internetowa i fanpage na Facebooku nie dostarczają jednak zazwyczaj wystarczających informacji, które kompleksowo scharakteryzowałyby miejsce pracy i jego pracowników. W jaki sposób firma dodatkowo może zachęcić kandydata, by z pełnym przekonaniem przystąpił do procesu rekrutacji?

 

 

Osoba poszukująca pracy w pierwszej kolejności styka się z ogłoszeniem, którego treść w dużej mierze determinuje to, czy złoży ona swoją aplikację. Dane zawarte w ofercie nakreślają wymagania oraz oczekiwania pracodawcy oraz profil stanowiska, jednak tylko w małym stopniu potrafią one przybliżyć kandydatowi, z jaką firmą ma do czynienia i czy będzie ona odpowiednim dla niego miejscem. Chcąc się dobrze przygotować do rozmowy kwalifikacyjnej oraz sprawdzić, czy polityka firmy odpowiada jego oczekiwaniom przyszły pracownik stara się często dowiedzieć jak najwięcej o swoim potencjalnym pracodawcy. Niektóre strony internetowe zawierają jednak jedynie rozbudowane materiały na temat oferowanych usług i skąpe dane dotyczące profilu przedsiębiorstwa oraz jego właścicieli, ewentualnie managerów. Również Facebook często okazuje się być miernym źródłem informacji dla kandydatów. Wiele marek skupia się głównie na budowaniu swojego pozytywnego wizerunku, jako usługodawcy, nie dbając aż tak bardzo o to, by zaprezentować się także, jako dobrzy pracodawcy. Aby wspomóc dział HR w rekrutacji i uatrakcyjnić firmę w oczach potencjalnych pracowników warto w proces pozyskiwania nowych kandydatów zaangażować cały zespół.

 

 

Wiele aplikujących osób przed podjęciem ostatecznej decyzji chętnie dowiedziałoby się, jak tak naprawdę wygląda praca na danym stanowisku i czy zawarte w ogłoszeniu wymagania pokrywają się z rzeczywistością. Aby umożliwić im wgląd niejako za kulisy prowadzenia firmy można stworzyć serię krótkich, kilkuminutowych filmów typu „dzień z życia”, w których kamera towarzyszyć będzie pracownikowi danego działu podczas wykonywania obowiązków. Kandydat otrzymuje dzięki temu unikatową możliwość przyjrzenia się z bliska pracy, którą chciałby wykonywać. Mając chociażby minimalny wgląd w działalność firmy może zweryfikować opinie zamieszczone w Internecie z rzeczywistym obrazem. Tego typu filmy zamieszczone na portalu pracodawcy stwarzają również możliwość zapoznania się z przedsiębiorstwem oraz atmosferą panującą w miejscu zatrudnienia.

 

 

Cennym źródłem informacji dla kandydata może być również profil na Instagramie lub zdobywającym zawrotną popularność Snapchacie. Firmy aktywnie korzystające z takich aplikacji pokazują swoim klientom oraz potencjalnym pracownikom codzienne życie przedsiębiorstwa. Luźna, niezobowiązująca forma, jaką niejako wymuszają tego typu portale wywołuje w odbiorcy pozytywne emocje i sprawia, że osobie aplikującej łatwiej jest się utożsamić z zespołem i tym chętniej rozpocznie pracę w firmie.

 

 

Duże znacznie odgrywa również wytwarzany przez stronę content. Aby przybliżyć kandydatowi sylwetki poszczególnych pracowników oraz to, czym zajmuje się firma warto nakłonić członków swojego zespołu do tego, by prowadzili własne eksperckie blogi lub blog dotyczący miejsca pracy oraz działalności firmy. Pozwala to zapoznać się z marką, jej aktywnością oraz pracownikami, jak i daje możliwość weryfikacji kompetencji oraz merytorycznych wartości przedsiębiorstwa. Ciekawym pomysłem na przybliżenie profilu pracodawcy może być również prowadzenie cyklicznych sesji Q&A za pośrednictwem Facebooka, Twittera, czy też innych portali. Kandydat ma dzięki temu szansę na interakcję z pracownikami oraz uzyskanie odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Możliwość zetknięcia się oraz porozmawiania z członkami zespołu będzie z pewnością cennym doświadczeniem.

 

 

Filarem promocji wielu firm pozostaje nadal Facebook i umieszczony na nim fanpage. Aby tego typu strona spełniała nie tylko swoją funkcję marketingową, ale również przyciągała kandydatów należy zadbać o to, by nie zawierała jedynie informacji o produktach i usługach, ale również umożliwiała wgląd w funkcjonowanie firmy. Umieszczanie materiałów dotyczących pracy przedsiębiorstwa podnosi jego wiarygodność w oczach klientów i kandydatów oraz buduje dodatkowo więź między firmą a odbiorcami.

 

Ciekawym, aktualnie wykorzystywanym przez niektóre firmy trendem są swego rodzaju gify powitalne. W ten sposób można umilić nowemu pracownikowi pierwszy dzień pracy, który zawsze jest dość ciężki i stresujący. Jeśli już na samym początku pokażemy nowej osobie, iż jest mile widziana w zespole i wszyscy czekają na jej przybycie łatwiej będzie się jej zaaklimatyzować w miejscu pracy. Aby ten przełomowy moment w życiu świeżo upieczonego członka zespołu był jeszcze przyjemniejszy warto skontaktować go przed pierwszym dniem w pracy z bezpośrednim przełożonym lub opiekunem, a najlepiej zaangażować tę osobę już w sam proces rekrutacji, zapraszając ją na przykład na rozmowę kwalifikacyjną. W ten sposób przełamane zostaną pierwsze lody, a starszy stażem pracownik może ponadto podzielić się z rekruterem swoimi przemyśleniami na temat nowej osoby.

 

 

Angażując członków zespołu w proces rekrutacji pracodawca uwiarygodnia swoją aktywność, zwiększa zaufanie wobec firmy i umożliwia kandydatowi wgląd za kulisy jej działania. Korzyści z tego typu działań czerpią również pracownicy, którzy zaczynają się w większym stopniu utożsamiać ze swoim miejscem pracy i przyczyniać do jego sukcesu.

 

 

Źródła:

 

http://www.socialtalent.co 

https://leadingwithtrust.com

Autor:
Autor: HRownia

HRownia

Hrownia

redakcja@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Jak zarządzać pokoleniami YZ?
2017-11-14
Praca tymczasowa - kiedy się na nią zdecydować?
2017-11-09
HR Solutions Trends
2017-11-08
HR in SSC Forum
2017-10-24

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 5 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 10 dni

2017-11-28

Za 18 dni

2017-12-06

Za 24 dni

2017-12-12