HRownia | 2017-08-30

Od starszego specjalisty do managera - jak odnaleźć się w nowej roli?

Od starszego specjalisty do managera - jak odnaleźć się w nowej roli?

W końcu udało Ci się zdobyć awans i zostać managerem? Świetnie! Ale pamiętaj, że jeszcze wiele pracy przed Tobą.

Każdy awans może stanowić wyzwanie, ale szczególnie trudny może on się okazać dla osób o umiejętnościach technicznych i specjalistycznych, ale które mają niewielkie doświadczenie w zarządzaniu. Umiejętności zarządzania posiadaną wiedzą, a także ludźmi będą kluczowym elementem Twojej nowej ścieżki kariery. 

Dzięki swojej wiedzy i umiejętnościom specjalisty oraz zdolności do konsekwentnego osiągania celów, zostałeś managerem. Jednak zakres Twoich obowiązków się zmieni. Pełnienie funkcji menedżerskich może sprawić, że kontynuowania kariery będzie wymagało dodatkowych poświęceń. Jak więc możesz przygotować się do pełnienia nowej roli? 

Wyzwania związane z menedżerowaniem

Specjaliści są często awansowani, ponieważ posiadają dużą wiedzę i odpowiednie umiejętności w swojej dziedzinie. Problem polega na tym, że organizacje często awansują ludzi opierając się na tych umiejętnościach specjalistycznych, a nie na umiejętnościach zarządczych. I wiele organizacji oferuje bardzo mało wsparcia nowym menedżerom. 

Dlatego musisz najpierw zrozumieć, że Twoja wiedza specjalistyczna może nie przynieść wielu korzyści w nowej roli. Czemu? Ponieważ zamiast koncentrować się na własnych umiejętnościach i sukcesach, musisz teraz skoncentrować się bardziej na umiejętnościach i sukcesach swojego zespołu. 

Nie możesz ingnorować potrzeb Twego teamu, a praca nad projektami powinna być od teraz waszym wspólnym celem.

Skup się na zdobywaniu nowych doświadczeń razem ze współpracownikami, którymi teraz zarządzasz. Da to Tobie i Twojemu zespołowi poczucie osiągania wspólnych sukcesów, a także motywację do dalszej pracy. 

Potrzebne umiejętności

Dobrą wiadomością jest to, że możesz odnieść sukces – w dodatku sukces spektakularny - w swojej roli kierowniczej. Aby to zrobić, musisz jednak przyswoić nowy zestaw umiejętności, takich jak:

Podział obowiązków - jako menedżer musisz potrafić skutecznie wyznaczać zadania dla członków zespołu. To pozwoli Ci zaoszczędzić czas, poświęcając się nowym obowiązkom.

Briefing - trzeba dostarczać zespołowi aktualnych informacji na temat ich postępów, Twoich  oczekiwań od nich i planów na przyszłość.

Motywacja - Twój zespół jest teraz Twoim głównym obowiązkiem. Oznacza to, że należy ich nieustannie motywować do działania. Od teraz efektywność ich pracy zależy od Ciebie.

Komunikacja - w poprzedniej roli dobra komunikacja mogła być pomocna, ale nie była niezbędna. Teraz, jako menedżer, musisz pamiętać, że umiejętność komunikacji jest głownym wyznacznikiem Twojego sukcesu.

Dyscyplina - znajomość skutecznego i dyplomatycznego utrzymywania dyscypliny ma kluczowe znaczenie dla utrzymania zaufania i szacunku zespołu.

Wskazówki na przyszłość

Dokonuj regularnej analizy swojej pracy. Sprecyzuj co musisz poprawić, aby być lepszym menedżerem dla swojego zespołu. Wielu menedżerów pozwala innym ocenić swoje umiejętności. Nie popełniaj tego błędu - poświęć czas na zidentyfikowanie swoich słabości, aby natychmiast zacząć je poprawiać.

Pamiętaj, że zadania od dziś nie są już tylko Twoją odpowiedzialnością. Teraz jest to odpowiedzialność całego teamu. Skup się na roli menadżera.

Zadbaj o to, aby poświęcać wystarczająco dużo czasu wszystkim członkom zespołu. Dowiedz się, co ich interesuje i motywuje, i sprawdź, czy mają wszystko, czego potrzebują, by dobrze wykonywać swoją pracę. Pomoże Ci to również lepiej poznać osoby, którymi zarządzasz. Dowiedz się także czego oczekuje od Ciebie zespół.

Awans ze stanowiska specjalisty do menedżera może być trudny, zwłaszcza jeśli masz niewielkie doświadczenie w zarządzaniu. Lecz dobre przygotowanie do nowej roli znacząco ułatwi to przejście.

 

źródło:

Od starszego specjalisty do managera - jak odnaleźć się w nowej roli?

Autor:
Autor: HRownia

HRownia

Hrownia

redakcja@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Rozmowa o pracę - przygotuj się pod okiem profesjonalisty!
2017-11-16
Praca tymczasowa - kiedy się na nią zdecydować?
2017-11-09
Zestresowany jak Polak. Nie umiemy godzić pracy z życiem prywatnym
2017-10-09
Stres w pracy - jak skutecznie z nim walczyć?
2017-09-13

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 4 dni

2017-11-28

Za 12 dni

2017-12-06

Za 18 dni

2017-12-12

II Kongres HR

Katowice

Za 48 dni

2018-01-11