Aleksandra Frątczak | 2016-11-30

Nowoczesne technologie - jak przekonać do nich (nie tylko) polskiego konsumenta?

Nowoczesne technologie - jak przekonać do nich (nie tylko) polskiego konsumenta?
Z tego artykułu dowiesz się ...
  • jakim wyzwaniom muszą stawiać czoła marketerzy, odpowiedzialni za wprowadzanie na rynek innowacyjnych produktów,
  • czym różni się polski konsument od zagranicznego i dlaczego konieczne jest uwzględnianie ich odrębności podczas budowania strategii marketingowej,

  • jaki jest klucz do sukcesu w promocji nowych propozycji produktowych/usługowych.

Nieustanne rozszerzanie oferty jest warunkiem stabilnego i zrównoważonego rozwoju współczesnych przedsiębiorstw. Dzisiejszy rynek oczekuje ciągłego zaskakiwania i wdrażania elementów zapewniających “powiew świeżości”. Szczególnie prężnie rozwijającym się sektorem są nowe technologie, które cieszą się ogromnym zainteresowaniem konsumentów i w znaczący sposób wpływają na poprawę jakości ich życia codziennego.

 

Nowy produkt, nowe wyzwanie

 

Niestety, nowy, a zwłaszcza innowacyjny produkt niełatwo jest wypromować. Z jakimi problemami spotykają się osoby, odpowiedzialne za wprowadzanie na rynek postępowych nowości?

 

Często jest tak, że dla produktów innowacyjnych potrzebę trzeba wykreować, uświadomić i dopiero na tym oprzeć komunikację. Zadaniem marketera jest wzbudzenie odpowiednich emocji, sprawienie, że klient zauważy korzyści z posiadania (komfort, przynależność do grupy, bezpieczeństwo, itd.) i od razu usprawiedliwił sam przed sobą zakup. Banał, ale kluczem jest odpowiedni język komunikacji: cecha-zaleta-korzyść.- mówi Agnieszka Kubacka,  Marketing Project Manager, specjalizująca się w koordynacji międzynarodowych kampanii promocyjnych oraz tworzeniu strategii marketingowych dla globalnej sieci sprzedaży.

 

Nasz ekspert podkreśla także, że wielkie znaczenie przy wprowadzaniu nowych propozycji na wiele rynków ma dostosowanie oferty do specyfiki poszczególnych regionów. To, na co warto zwrócić uwagę, to podejście kulturowe i różne uwarunkowania klimatyczne, które wpływają na kształtowanie oczekiwań odbiorców.

 

Każdy sektor posiada swoją charakterystykę, co przekłada się na różnice w funkcjonowaniu na poszczególnych rynkach. Ma to swoje odbicie także w procesie wprowadzania nowych propozycji produktowych. W której branży najtrudniej jest “przebić się” z nowościami?

 

Najtrudniejsze (i najbardziej atrakcyjne jednocześnie) są branże z wysokimi barierami wejścia. Pomysły na innowacje mogą być świetne, ale co z tego, gdy globalny gigant posiada setki tysięcy patentów i trzyma w garści technologiczne know-how. Często też zdarza się, że koncerny przeznaczyły tak dużą sumę pieniędzy na rozwój technologii i jej promocję, że nie dopuszczą nowego rozwiązania.- wyjaśnia nasz ekspert.

 

Nowoczesne technologie w Polsce - tylko dla hipsterów?

 

Istotnym krokiem do skutecznego wprowadzenia innowacyjnego produktu jest zdefiniowanie potrzeb i oczekiwań konsumentów. Różnice w podejściu do klientów polskich i zagranicznych mają ogromne znaczenie w pracy marketerów, a ich uwzględnianie jest konieczne na etapie przygotowywania strategii promocyjnej.

Dysproporcje między polskim a zagranicznym konsumentem wynikają przede wszystkim z przepaści dochodowej. Na zachodzie niezależność finansowa przychodzi dużo szybciej, co przekłada się na znacznie większą skłonność do nabywania dóbr i usług, które w naszym kraju wciąż uchodzą za luksusowe lub premium.

 

W nowoczesne technologie inwestuje zwykle stateczny 50-latek, najpewniej właściciel średniego biznesu, który właśnie skończył budować dom, na który zarabiał przez całe życie i chce go wykończyć gadżetami z najwyższej półki. W Polsce innowacyjnych rozwiązań nie kupują rzesze fanów, tylko garstka, którą na to stać. Z drugiej strony mamy środowisko Hipsterów, dzięki któremu drewniane zegarki i ich producenci zbierają setki tysięcy fanów – pytanie, ilu z nich kupi produkt? - zauważa Agnieszka Kubacka.

 

Social media - sposób na tanią i skuteczną promocję

 

Promocja nawet najbardziej luksusowych i innowacyjnych produktów nie musi wiązać się z koniecznością inwestowania w bardzo kosztowne kampanie reklamowe. Z pomocą marketerom przychodzą, cieszące się ogromną popularnością i zasięgiem dotarcia, social media. W dobie Internetu stanowią one jedną z najbardziej skutecznych form komunikacji z konsumentem, przy jednocześnie stosunkowo niewysokich wydatkach.

 

Pani Agnieszka Kubacka zauważa również, że social media nieustannie się zmieniają, co oznacza konieczność nieprzerwanego pozostawania na bieżąco, w celu nadążania za nimi. Rozwój kanałów, służących komunikacji z otoczeniem, wiąże się z wprowadzaniem przez nie nowych opcji reklamowych oraz sprzedażowych. Dopóki rozwiązanie to nie zdobędzie odpowiednio dużej popularności, będzie prawdopodobnie stosunkowo tanią formą promocji. Według naszego gościa, kluczem do sukcesu jest umiejętność żonglowania narzędziami i ich odpowiednie dopasowanie do produktu oraz potencjalnych odbiorców.

 

Czas na innowacyjną Polskę!

 

Warto zauważyć, że wraz z postępem technologii, zmianie na lepsze ulega także podejście naszych Rodaków do innowacyjnych rozwiązań. Powodem do dumy jest fakt, że polscy specjaliści sektora technologicznego są coraz częściej doceniani na świecie.

 

News z ostatnich dni - 22 Polaków trafiło na listę New Europe 100 (http://ne100.org/) , na której znaleźli się innowatorzy z Europy Środkowo-Wschodniej. Moim zdaniem, to świadczy o tym, że Polacy wychowują, kształcą, promują i dają szansę na rozwój młodym innowatorom.- dzieli się z czytelnikami nasz gości.

 

Powyższe spostrzeżenia potwierdzają również badania przeprowadzone przez Mastercard oraz Allegro. Dowodzą one, że liczba Polaków, korzystających z nowoczesnych udogodnień technologicznych, w ostatnich latach znacząco wzrosła. Aktywność naszych Rodaków na rynku innowacyjnych rozwiązań zwiększa się w imponującym tempie. Pocieszająca okazuje się być prognoza, wynikająca z badania Mastercard „Postawy wobec cyfrowych innowacji”. Według niej, postępować będzie także dostępność do cyfrowych usług, która w najbliższym czasie dotyczyć będzie blisko 83% społeczeństwa.

 

Źródła:

 

https://www.wiadomoscihandlowe.pl/

http://www.biznes.newseria.pl

http://ne100.org/

 

 

Autor:
Autor: Aleksandra Frątczak

Aleksandra Frątczak

HRownia.pl

aleksandra.fratczak@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Będzie coraz mniej absolwentów informatyki
2017-08-21
Nowa definicja doświadczenia zawodowego
2017-07-04
Nosił wilk razy kilka...
2017-03-31
Zamiast kilku rekruterów zatrudnij copywritera! Content Marketing w rekrutacji.
2017-01-27

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 5 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 10 dni

2017-11-28

Za 18 dni

2017-12-06

Za 24 dni

2017-12-12