Adrianna Nowak | 2017-03-27

Nietypowe pytania na rozmowie o pracę - jak na nie reagować?

Nietypowe pytania na rozmowie o pracę - jak na nie reagować?

Rozmowa kwalifikacyjna wcale nie musi być stresująca i mieć formy typowego przesłuchania. Obecnie działy HR starają się odchodzić od tego stereotypu i szukać sposobów na rozluźnienie atmosfery. Przykładem mogą być nieszablonowe pytania rekrutacyjne, na które kandydat w pierwszej chwili nie wie jak odpowiedzieć.

 

Nie ma nic złego w niestandardowych sposobach na rozmowę kwalifikacyjną. Coraz częściej korzystają z nich zarówno duże firmy będące liderami na rynku, jak i mniejsze przedsiębiorstwa, chcące pozyskać najlepszych pracowników. Kandydaci wchodzący na rynek pracy często nie mają pojęcia, jak odnosić się do ekscentrycznych dociekań przyszłych pracodawców. Kreatywne podejście do rekrutacji jest miłą odskocznią od tradycyjnych i nudnych pytań, które nie wnoszą nic konkretnego do rozmowy. Z drugiej strony przysparzają kandydatom problemów i zakłopotania. Jak więc przygotować się do nieprzewidywalnej formy rozmowy o pracę, by nie odnieść porażki?

 

Nie bój się!

Na początku powinniśmy wcielić się w rolę rekrutera i zastanowić się, co mają na celu nieszablonowe pytania rekrutacyjne. Zwykle są one tekstem na pomysłowość kandyda oraz szansą na sprawdzenie jego umiejętności radzenia sobie w niestandardowych sytuacjach.  Część tego rodzaju pytań zadawanych jest z pełną świadomością i ma na celu np. określenie naszej osobowości, poziomu kreatywności, czy analitycznego myślenia. Trzeba pamiętać, że każda odpowiedź jest oceniania i może mieć wpływ na ostateczny wynik rekrutacji. Z reguły nie ma złych odpowiedzi, dlatego każdą możliwość udzielenia odpowiedzi powinniśmy traktować jako okazję do odzwierciedlenia siebie i zaprezentowania swoich kompetencji.

 

Argumentuj!

Samo uzyskanie odpowiedzi nie do końca usatysfakcjonuje rekruterów. Ważniejsza jest druga część odpowiedzi - ponieważ, dlatego, że… Konieczna jest prawidłowa argumentacja swojego wyboru i jak najlepsze zaprezentowanie siebie. Kiedy usłyszymy pytanie: “Gdybyś mógł/mogła porównać się do jakiegoś zwierzęcia, jakie byś wybrał/a?” Nieważne co wybierzemy, ważne DLACZEGO wybraliśmy lwa, wiewiórkę, czy pszczołę.  Pamiętajmy, że udzielając odpowiedzi na tego rodzaju pytanie, powinniśmy brać pod uwagę cechy swojego charakteru, sposobu bycia, osobowości- “bo jestem świetnym obserwatorem”, “mam cechy przywódcze, lubię dominować w grupie”, “jestem nieśmiała, ale pracowita”. Błędem byłaby odpowiedź: “bo lubię małe stworzonka”, “mam takie zwierzę w domu”, “widziałem ostatnio w zoo i mi się spodobał”. Może to banalne, ale pod wpływem stresu zdarzają się i tego rodzaju odpowiedzi.

Pamiętajmy też, aby każdą cechę osobowości zamieniać w zaletę, opowiadać o sobie językiem korzyści, reklamować swoje dotychczasowe doświadczenie i nabyte umiejętności. Porównania do zwierząt, postaci z bajek, kolorów są jednym ze sposobów na dobre “sprzedanie siebie”. Zadane pytanie oraz stanowisko na jakie rekrutujemy często pozwala wstępnie ocenić oczekiwania rekrutera co do odpowiedzi. Szybka ocena profilu idealnego kandydata pomoże uniknąć wpadki i złego zrozumienia.

 

Analizuj!

Niektóre z pytań mogą wydawać na tyle trudne, że bez wsparcia “wujka google” nie wyobrażamy sobie poprawnie odpowiedzieć na takie pytanie. “Która linia tramwajowa w tym mieście ma najdłuższą trasę?”, “Czy umiesz oszacować która galeria handlowa w Poznaniu jest największa?”. Pamiętaj, że rekruter nie oczekuje precyzyjnych wyliczeń.  Ważne, żebyś umiał analizować, myśleć empirycznie i umieć łączyć logicznie fakty. Nie bój się na pytanie odpytywać pytaniem, dociekać i prosić o więcej szczegółów. Na przykład: “Ma Pan na myśli linie nocne, czy dzienne?”, “Czy w obszar galerii wliczamy też teren parkingowy?” Takim zachowaniem tylko zaplusujesz w oczach rekruterów i wykażesz się wnikliwością.

 

Przekonuj!

Co byś odpowiedział na pytania w czasie rozmowy kwalifikacyjnej: “Co polecisz mi dziś na obiad?”, “Gdzie najlepiej wybrać się na majówkę?”, “Na jaki koncert poszłabyś ze znajomymi?” - sama odpowiedź jest drugorzędna. Ważniejsze jest w jaki sposób zareklamujesz daną potrawę, miejsce, czy usługę. W ten sposób sprawdza się umiejętności sprzedażowe i marketingowe kandydata. Jeśli uda Ci się przekonać rekrutera do swojego wyboru, Twoje szanse wzrosną i udowodnisz, że posiadasz właśnie to, czego szukają u przyszłego kandydata. Tego rodzaju pytania padają najczęściej w branży handlowej, w której perswazja jest jedną z najbardziej pożądanych umiejętności.

 

Daj się ponieść fantazji!

Głęboki oddech, pierś do przodu, pewny krok! Nie daj się zaskoczyć nietypowym pytaniem.  Wystarczy oddać się konwencji, jaką narzucił rekruter i wykazać się tym, co w nas najlepsze. Nie zastanawiaj się długo nad odpowiedzią, nie stopuj swojej kreatywności. Pierwsza myśl jest zawsze najtrafniejsza - pokaż jaki jesteś i daj się odkryć z jak najlepszej strony.

Autor:
Autor: Adrianna Nowak

Adrianna Nowak

HRownia

696436657

adrianna.nowak@hrownia.pl


Redaktor
Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Rozmowa o pracę - przygotuj się pod okiem profesjonalisty!
2017-11-16
Praca tymczasowa - kiedy się na nią zdecydować?
2017-11-09
Zestresowany jak Polak. Nie umiemy godzić pracy z życiem prywatnym
2017-10-09
Stres w pracy - jak skutecznie z nim walczyć?
2017-09-13

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 4 dni

2017-11-28

Za 12 dni

2017-12-06

Za 18 dni

2017-12-12

II Kongres HR

Katowice

Za 48 dni

2018-01-11