HRownia | 2018-03-30

​​​​​​​Nie ma nowoczesnego HR w firmie bez nowych technologii

technologie HR

 

Nowe technologie wkroczyły do biznesu na dobre, niejednokrotnie usprawniając złożone i czasochłonne procesy w organizacjach. Tak samo jest z HR, który nie może stać obok i biernie przyglądać się temu, jak inne działy wdrażają do swoich zespołów nowe narzędzia. Warto podjąć stosowne działania już teraz i dokładnie przyjrzeć się możliwościom dostępnym na rynku, tak aby wybrać najbardziej dopasowane do potrzeb danej organizacji rozwiązania.

 

Nowe technologie to już nie „nowość” dla HR

W dobie powszechnej digitalizacji pracownicy oczekują nowoczesnych działów HR, które w realizowanych procesach używają nowoczesnych narzędzi. Nowe technologie obecne są w obszarze tzw. „twardego” HR już od dawana i z sukcesem usprawniają prace kadrowo-płacowe, m.in. w takich obszarach jak: elektroniczne składanie wniosków urlopowych czy też dostęp do teczki personalnej pracownika, który umożliwia przypominanie o kończącej się ważności badań lekarskich, szkoleń czy wygasającej umowie o pracę. Równie dobrze w tym obszarze radzi sobie tzw. ”miękki” HR, który na co dzień wykorzystuje różnorodne platformy online do przeprowadzania ocen pracowniczych czy testów kompetencyjnych – jako narzędzia na stałe wspierające procesy rozwojowe pracowników.

W dobie wszechobecnej cyfryzacji nowe technologie na stałe zadomowiły się także w obszarze szkoleniowym. Choć e-learing już od paru lat z powodzeniem jest stosowany w firmach, tuż za nim podążają rozbudowane i rozłożone w czasie ścieżki szkoleniowe, powszechnie stosowane już w Europie Zachodniej czy USA. Wiele organizacji wdraża dedykowane do potrzeb danego pracownika programy szkoleniowe, które w pełni realizowane są online - za pomocą kolejnych etapów pracownik przechodzi przez poszczególne elementy szkolenia, przyswajając przy tym odpowiednio wiedzę z danego zakresu. Stosowanie tego typu rozwiązań daje możliwość planowania potrzeb szkoleniowych i rozwojowych w odniesieniu do konkretnych stanowisk, a kadra kierownicza może w przejrzysty sposób śledzić postęp realizowanych szkoleń przez pracowników.

Nowe technologie głęboko zakorzeniły się również w obszarze rekrutacji – coraz częściej kandydaci wypełniają testy i kwestionariusze rekrutacyjne w wersji elektronicznej jeszcze przed przyjściem na rozmowę rekrutacyjną, która to niejednokrotnie również na którymś z etapów może odbywać się za pośrednictwem nowych technologii. Dzięki nowym technologiom możemy usprawniać liczne procesy HRowe – bowiem mamy możliwość realizować zadania zdalnie, ale i w czasie rzeczywistym, co jest szczególnie wygodne dla firm z dużym rozproszeniem struktury organizacyjnej lub też mobilnym charakterem pracy. – podkreśla dr Bożena Roczniak z HR Development - właściciel marki Ostendi Management System.

 

Narzędzia dopasowane do potrzeb

Odpowiednio dopasowane rozwiązanie technologiczne umożliwia usprawnianie procesów zarządzania personelem i komunikacji w organizacji. Podsumujmy zatem w paru słowach cechy technologii dobrze dopasowanej do potrzeb działu HR. Przede wszystkim inwestujmy w zaufanych dostawców, którzy posiadają zweryfikowane na lokalnym rynku rozwiązania, wtedy będziemy mieć pewność, że narzędzie zostało odpowiednio przetestowane i zweryfikowane również w naszych realiach biznesowych, co w efekcie wyeliminuje potencjalne błędny i zapewni nam pracę na stabilnych i bezpiecznych systemach. Sprawdzajmy funkcjonalności techniczne narzędzia – czy spełnia nasze oczekiwania i dostarcza nam rozwiązań, których potrzebujemy do naszej pracy. Warto tutaj również pamiętać o tym, żeby zadbać o to, jak nasze narzędzie będzie prezentowało się z punktu widzenia odbiorcy – tj. pracowników firm korzystających z narzędzia, np. podczas wypełniania corocznej oceny pracowniczej. Nowe technologie mają w swoim założeniu ułatwiać, a nie utrudniać udział w prowadzonych procesach, zatem wszystkie stosowane narzędzia powinny być bardzo intuicyjne i proste w obsłudze dla użytkowników. Wszelkie rozbudowane funkcjonalności powinny zostać ograniczone tylko dla dedykowanej grupy osób, które będą z nich korzystały, pozostali pracownicy powinni mieć możliwość korzystania z platform w sposób jak najbardziej uproszczony. Trzecia ważna rzecz to nieograniczony dostęp do wyników i zgromadzonych danych – bardzo istotne jest, aby wszystkie zgromadzone przez nas informację były dostępne „od ręki”, a system umożliwiał szybkie pobieranie potrzebnych danych – bo w końcu po to między innymi używamy nowoczesnych technologii, aby działać szybciej i sprawniej! Warto także szukać rozwiązań, które są elastyczne, a co za tym idzie, w łatwy sposób można je zaimplementować do wewnętrznych systemów w organizacji - co ma szczególnie duże znaczenie w przypadku dużych, międzynarodowych przedsiębiorstw - zaznacza dr Bożena Roczniak z HR Development - właściciel marki Ostendi Management System.

Nowe technologie zadomowiły się w HR na dobre i są szeroko stosowane w procesach realizowanych przez działy personalne. Dzięki temu możemy obserwować, jak HR, nie tylko współpracuje z biznesem, ale i sam wyznacza kierunki rozwoju. Tak trzymać!

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Candidate experience - jakie znaczenie dla firmy ma opinia kandydata?
2018-03-29
Firmy rodzinne – nowe otwarcie
2018-03-23
Praca w IT: kompetencje miękkie również ważne
2018-03-20
Rola automatyzacji w procesach HR
2018-03-15

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

...

Kraków

Dzisiaj

2018-10-19

Za 5 dni

2018-10-24

Za 18 dni

2018-11-06