Świat nie stoi w miejscu
W ciągu ostatnich dwudziestu lat przestrzeń społeczną - zwłaszcza w Polsce dotknęło kilka rewolucji.
Pierwsza z nich to rewolucja technologiczna – ludzie coraz więcej czasu poświęcają na świat zdigitalizowany. Dwie dekady temu nie było mediów społecznościowych, oferty do klientów były wysyłane za pomocą faxu bądź poczty tradycyjnej. Media miały charakter jednokierunkowy i ograniczały się do radio, telewizji i gazet. Wiedzę czerpało się z książek i studiów. Dziś według badań firmy McKinsey & Company Polacy spędzają podłączeni do Internetu 6 godzin dziennie. Dla młodych ludzi ten wynik za pewne byłby jeszcze wyższy. Sieć zapewnia rozrywkę, wiedzę oraz naukę. Sposób korzystania z tej przestrzeni jest jednak zupełnie inny, niż w przypadku tradycyjnych mediów. Tzw. sety informacyjne są dziś dużo bardziej skondensowane. Dla przykładu - badania usability stron internetowych wskazują, że ruch użytkowników w serwisach podlega zasadzie 20 sekund – jeżeli użytkownik nie znajdzie w ciągu 20 sekund przydatnej informacji to opuszcza stronę www.
Druga rewolucja dotyczy zmian pokoleniowych – dziś mówimy o pokoleniu Y, pokoleniu Z oraz szerzej o iPokoleniu. Tzw. X’owie doświadczyli ogromnego awansu materialnego – w relatywnie bardzo krótkim czasie zamienili telewizory kineskopowe na płaskie, wyjazdy nad Bałtyk na śródziemnomorskie wyspy, mieszkania w wielkiej płycie na tzw. apartamenty. Ten skok poziomu życia uzasadniał intensywną pracę, również po godzinach i w weekendy.
Przedstawiciele pokolenia Y i Z urodzili się już w czasie prosperity. W ich rzeczywistości wakacje zagraniczne, obiady w restauracjach, lot samolotem to norma. Dla tego pokolenia awans materialny nie jest na tyle dużą wartością, aby doprowadzać do dużej dysproporcji na wadze work-life balance. Motywację finansową zastępuje motywacja rozwojowa. Dla X’a rozwój był środkiem do celu, dla Y i Z’ta inwestowanie w siebie, personal branding jest właśnie celem nadrzędnym.
Trzecia rewolucja, która odbyła się w świadomości większości ludzi pracujących w biznesie to świadomość, że czas jest najważniejszym zasobem. Jeszcze nawet kilka lat temu najważniejszym kosztem szkolenia były pieniądze – dziś jest to czas – rachunek zysków utraconych – czyli praca, której menedżerowie i specjaliści nie wykonają uczestnicząc w tradycyjnym dwudniowym szkoleniu.
Jak świat HR reaguje na zmieniające się otoczenie ?
Pomimo tych trzech rewolucji „produkty” oferowane przez firmy działom HR, a dalej samym uczestnikom niewiele się zmieniają. Oczywiście, że na przestrzeni lat pojawił się coaching, mentoring, narzędzia diagnostyczne – nie mniej jednak w dalszym ciągu większość działań rozwojowych to tradycyjne szkolenia w formacie 16x45 min.
Jeżeli spojrzeć na tą sytuację z perspektywy Blue Ocean Strategy to uzyskujemy klasyczną sytuację tzw. czerwonego oceanu – firmy szkoleniowe konkurują ze sobą starając się oferować nieco więcej za nieco mniej – nie wychodząc jednak ze schematów działania (na każdą potrzebę znajdziemy szkolenie). Tworzenie niebieskich oceanów wymaga świeżego spojrzenia na rynek i znalezienia nowych rozwiązań dla klientów – nawet takich, o które oni na początku nie pytają.
Krótka forma szkoleniowa – odpowiedź na zmieniające się oczekiwania organizacji i uczestników
W Gammie takim krokiem do przodu stał się essence learning : http://www.projektgamma.pl/szkolenia-unikatowe/essence-learning
Krótkie forma szkoleniowa jest bardziej odpowiedzią na potrzebę sytuacji, niż bezpośrednie oczekiwania klienta. Nasze rozpoznanie sytuacji było następujące:
-
Wiele organizacji ma dużą grupę ludzi zaniedbanych szkoleniowo (ostatnie duży „run” szkoleniowy skończył się wraz z tzw. EFS’ami)
-
Wielu pracowników zgłasza chęć brania udziału w szkoleniach i narzeka na ich brak
-
Często pracownicy, którzy są zgłaszani na szkolenie biorą w nim udział jedynie częściowo – muszą wysłać maile, odbyć krótkie spotkanie etc.
-
Część pracowników zdaje sobie sprawę, że uczestnictwo w dwudniowym szkoleniu spowoduje, że ich obwiązki się skumulują i nadrobienie „straconego” czasu będzie trudne i wymagające
-
Dla wielu szkolenia przestały być nagrodą – zgodnie z nomenklaturą Herzberga stały się czynnikiem higieny a nie motywatorem
Krótka forma jest odpowiedzą na wcześniej opisane rewolucje – set informacyjny jest znacznie krótszy (nawet 90 minutowa) , nauka jest intensywna i nie nuży. Forma jest atrakcyjna, przyciągająca uwagę (np. osadzenie rozwoju w świecie Star Wars czy Jamesa Bonda). Limitowanie dostępności miejsc na spotkanie podnosi ocenę wydarzenia w ocenie uczestników – daje dodatkową motywację do uczestnictwa, poprawia również employer braninding organizacji. Z uwagi na konstrukcję essence learningu liczba uczestników może być wyższa. O efektywność dbają pomosty w przyszłość i narzędzia follow up.
Trend minimalizowania form w świecie team buildingu.
Trend, aby kondensować wiedzę i doświadczenia dotarł również do świata team buildingu – coraz częściej firmy zamawiają instant team building – skondensowane 45-90 minutowe wydarzenie integrujące, które ma stać się przerywnikiem klasycznej konferencji, spotkania dla klientów, szkolenia produktowego bądź narady pracowniczej.
Gamma Discover, dział Gammy zajmujący się linią integracyjną najczęściej w takiej sytuacji przygotowuje rozwiązania bazujące na metodologii escape room’ów, wirtualnej bądź rozszerzonej rzeczywistości – znów są to rozwiązania wzmacniające employer branding, tak potrzebne w świecie ciągłej wymiany doświadczeń.
Przestroga
Minimize me! to trend, który warto wykorzystywać projektując rozwiązania HR’owe. Jeśli jednak będzie to działanie ad hoc’owe, nie ułożone w proces rozwojowy, to będzie to działanie bardziej z kategorii rozrywki niż rozwoju – a iPokolenie oczekuje zarówno zabawy, jak i rozwoju.
Autor:
Michał Wasilewski
Dyrektor ds. rozwoju w firmie Gamma
www.projektgamma.pl | www.gammadiscover.pl | www.szkoleniaeksperckie.pl
Praktyki studenckie w świecie IT, czyli jak rekrutować i zatrudniać najlepszych
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować
Praktyki studenckie w świecie IT, czyli jak rekrutować i zatrudniać najlepszych
Kobiety mówią „dość!” nierównemu traktowaniu w pracy
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować
Kobiety mówią „dość!” nierównemu traktowaniu w pracy
Nawet sześć na dziesięć wypadków przy pracy jest wynikiem ludzkiego błędu
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować
Nawet sześć na dziesięć wypadków przy pracy jest wynikiem ludzkiego błędu
Raport ADP Polska: „Zatrudnienie w Nowoczesnej Gospodarce w Q4 2018/FY 2018”
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować