Marcelina Mrugalska | 2017-03-20

Czy wiesz czego chcą Millenialsi w branży IT?

Czy wiesz czego chcą Millenialsi w branży IT?

Nikogo już nie dziwi obecność Millenialsów na rynku pracy. Aktualnie to 11 mln Polaków, z czego większość jest aktywna zawodowo. Duża liczba Y-greków deklaruje, że chciałaby pracować lub już pracuje w branży IT. W związku z tym, warto zastanowić się, jaki jest ich wymarzony pracodawca?

 

Millenialsi świetnie odnajdują się wśród nowych technologii i rozwiązań, całkiem dobrze adaptują się w nieznanym sobie środowisku. Stawiają na rozwój i swobodę działania - i to właśnie może dać im praca w bardzo wielu obszarach IT. Jeszcze zanim staną się świetnymi ekspertami, warto dać im szansę podczas rekrutacji.

Na początku 2017 roku zapytaliśmy 120 Millenialsów z całej Polski, obecnych studentów, którzy zadeklarowali się jako Kandydaci do pracy w branży IT o ich oczekiwania względem pracodawcy. Co ważne, w tej grupie ponad 70% zadeklarowało, że ma za sobą już pierwsze doświadczenia zawodowe, a ponad 30% obecnie pracuje.

Na pytanie “Czego oczekujesz od swojego przyszłego pracodawcy?” 94% odpowiedziało, że atrakcyjnego wynagrodzenia, co akurat nie jest zaskakującym wynikiem. Na drugim miejscu znalazły się kolejno: elastyczne godziny pracy i regularne szkolenia. Millenialsi często wskazywali też, że interesuje ich swoboda działania. To właśnie pokazuje, jak duże znaczenia dla pokolenia Y ma work-life balance oraz praca zgodna z własnymi wartościami i przekonaniami. Warto o tym pamiętać, jeśli chcemy przygotować przyjazne środowisko pracy, w którym efektywność ludzi wzrośnie.

Co ciekawe, zaledwie 27% oczekuje dodatkowych benefitów pozapłacowych. Zdecydowanie ważniejsze okazała się… dobra lokalizacja biura. Oczywiście, nie oznacza to, że firmy powinny zrezygnować z benefitów pozapłacowych, bo nadal są one miłym dodatkiem. Jednocześnie, dobrze co jakiś czas - na przykład raz do roku - zapytać, jakich benefitów oczekują pracownicy. Może się okazać, że dla większości pracowników karta Multisport będzie nieprzydatnym dodatkowym świadczeniem, a budżet ten woleli by przeznaczyć na dodatkowe kursy szkoleniowe (np. językowe).

Ostateczną decyzję o podjęciu zatrudnienia, oprócz proponowanego wynagrodzenia, warunkuje opinia obecnych pracowników o firmie. Takiej odpowiedzi udzieliło aż ¾ ankietowanych osób. Wbrew pozorom, Millenialsi nie wierzą tylko w to, co przeczytają w Internecie. Zdecydowanie ważniejsza jest dla nich opinia znajomych.

Odzwierciedlenie swobody działania widać też w stanowiskach, na których chcą pracować w przyszłości. Najczęściej podawaną odpowiedzią było stanowisko Programisty (tutaj warto wspomnieć o najczęściej wymienianych językach, takich jak Python i Java), na drugim miejscu znaleźli się Webdeveloperzy, a listę zamykają Analitycy Danych ex quo ze specjalistami IT.

Wśród Millenialsów aktywnych zawodowo w IT, pojawiła się informacja o istotnej roli feedbacku. Aż 70% zaznaczyło, że zależy im na otrzymywaniu regularnego feedbacku - najlepiej raz w miesiącu. Dużo osób wskazywało, że ważne są dla nich chociażby krótkie informacje zwrotne bezpośrednio po zakończonym projekcie. I tu warto po raz kolejny podkreślić: oceny końcoworoczne to dla Millenialsów zdecydowanie za mało. Brak feedbacku może skutkować obniżeniem efektywności i poczucia misji. W konsekwencji może zadecydować nawet o chęci dalszej pracy w danym dziale i firmie. Dlatego - zamiast tracić ogromne pieniądze na kolejne rekrutacje - przełożeni powinni znaleźć chwilę czasu i udzielać informacji zwrotnej po każdym ważnym zadaniu. Niech Twoi Pracownicy wiedzą, że ich praca ma dla Ciebie znaczenie i że chcesz, by byli lepsi.

Dane, które zebraliśmy, potwierdzają wszystkie wcześniejsze raporty, z którymi mieliśmy okazję się zapoznać. Jednocześnie, temat wydaje nam się wciąż aktualny, patrząc na rozwijającą się dynamicznie branżę IT i problemy z rekrutacją pracowników. Niezależnie, czy nasi pracownicy to Y-greki, X-y czy niedługo Z-ety, dobrze stawiać w firmie na przyjazną atmosferę sprzyjającą integracji, współpracy oraz rozwojowi.

Ankieta została przeprowadzona drogą internetową w styczniu 2017r. Wzięło w niej udział 120 studentów z całej Polski, którzy wcześniej zadeklarowali chęć pracy w branży IT.

Źródło:

http://www.pulshr.pl/rekrutacja/piotr-kantoch-powen-wafapomp-millenialsi-za-czesto-zmieniaja-prace,41787.html

http://www.outsourcingportal.eu/pl/millenialsi-na-rynku-it

http://www.ey.media.pl/pr/297876/raport-ey-pokolenie-millenialsow-bardziej-wyczulone-na-niesprzyjajace-czynniki-pracy-i-sklonne-do-zmiany-zatrudnienia-niz-wczesniejsze-generacje


 

Autor:
Autor: Marcelina Mrugalska

Marcelina Mrugalska

marcelina.mrugalska@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Raport Antal: 6 trendów na rynku kandydata w 2018 roku
2018-08-06
Feedback po rozmowie kwalifikacyjnej jako podstawowa potrzeba kandydata. Jak bra ...
2018-07-30
Oczekiwania vs. rzeczywistość. Czy przedsiębiorcy odpowiadają na potrzeby pr ...
2018-07-25
Najbardziej nieprawdopodobne zachcianki programistów, czyli hity z rozmów rekr ...
2018-07-12

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Za 3 dni

2018-09-26

Za 9 dni

2018-10-02

Za 16 dni

2018-10-09