HRownia | 2017-05-22

Metoda 5M – konstruowanie profesjonalnych szkoleń

Metoda 5M – konstruowanie profesjonalnych szkoleń

Samoświadomość zawodowa. Poszerzanie kompetencji. Profesjonalny level up. Coraz większe budżety przeznaczane są na zwiększanie świadomości zawodowej i rynkowej. Kolejne szkolenia mają pomóc pracownikom w osiąganiu lepszej efektywności sprzedażowej lub w porozumieniu z kontrahentami.

Branża szkoleniowa jeszcze 10 lat temu opierała się na kursach bezpośrednich. Od momentu, w którym wprowadzono rozwiązania e-learningowe wiadomo było, że rynek szkoleń się zmieni. W ciągu lat zaangażowanie instytucji edukacyjnych w unowocześnianie sposobów edukowania rosło. Dziś nie tylko one angażują się w poszerzanie wiedzy i wspieranie dobrych praktyk. Świadomi przedsiębiorcy i specjaliści również wiedzą, że możliwości aktualizowania swoich kompetencji jest sporo. Od webinarów i linearnych szkoleń online, przez interaktywne dedykowane platformy aż po zaawansowane technologicznie szkolenia VR 360.

Wiele rozwiązań ułatwia szukającym szkoleń znalezienie odpowiedniego źródła informacji. Twórcy szkoleń muszą jednak włożyć wiele wysiłku w to, by szkolenia te mogły być nie tylko nośnikiem wiedzy, ale by miały ciekawą formę. Trend grywalizacji wprowadzony do branży szkoleniowej pozwala na wytworzenie sytuacji, w której zdobycie wiedzy nie jest jedynym celem uczestnictwa. Jak jednak samo szkolenie powinno być skonstruowane, by nawet skomplikowany temat był dla uczestników łatwy do przyswojenia?

Make a point

Kiedy ktoś szuka szkolenia na dany temat, można założyć, że jest nim zaciekawiony a przede wszystkim świadomy określonej problematyki. Jeśli jednak pracodawca zauważa, że pracownicy wymagają rozszerzenia wiedzy w jakimś zakresie, a oni sami nie są tego świadomi, można napotkać niechęć jeszcze przed rozpoczęciem szkolenia. Dlatego istotne jest uświadomienie problemu lub zwrócenie uwagi na istnienie jakiegoś zagadnienia. Jeśli uczestnicy są tego świadomi, możliwe jest zaznaczenie zagadnienia w sposób pobudzający wyobraźnię, szokujący lub przyciągający uwagę. Jasne określenie problematyki to uzasadnienie potrzeby szkolenia oraz zaznaczenie jego podstawowych założeń.

Match with story

Storytelling w marketingu jest wykorzystywany coraz częściej i potwierdza, że historia pomaga w określeniu kontekstu produktowego i łatwiej daje się połączyć z określonymi wartościami. W szkoleniach fabuła pomaga w łatwiejszym przyswojeniu trudnych tematów i w odniesieniu omawianych sytuacji do większych zagadnień. Obecność e-mentora, który spełnia rolę narratora opowieści i jednocześnie jest ekspertem dla odbiorców, buduje fabułę i tworzy opowieść łatwiejszą do zapamiętania. Nawet jeśli w szkoleniu nie jest obecna fabuła budująca grę lub postaci, konstrukcja może przywidywać schemat narracji, który będzie symulował opowieść, prowadzącą uczestnika przez szkolenie. Połączenie zagadnień szkoleniowych z fabułą utrwala wiedzę i zwiększa możliwości zapamiętania rozległej treści.

Make it personal

Nie od dziś wiadomo, że jeśli coś dotyczy nas bezpośrednio, interesuje nas bardziej. Jeśli widzimy coś, co odzwierciedla nasz tryb życia, nasze spostrzeżenia związane z rzeczywistością, zwracamy na to większą uwagę i jesteśmy gotowi poświęcić temu więcej czasu. Ten mechanizm jest przydatny podczas konstruowania szkoleń. Dzięki personalizacji szkolenia – zarówno w warstwie konstrukcyjnej (np. dostosowanie przebiegu szkolenia, formatu lekcji), jak i merytorycznej (m.in. język i perspektywa odbiorców) – możliwe jest przykucie uwagi i silniejsze zapadnięcie w pamięć. Personalizacja pomaga zaangażować odbiorców do wykonania czynności, wymagających więcej czasu czy pracy.

Meet with reality

Treść na dany temat przekazana w kontekście niestandardowych realiów nie jest reprezentatywna i nie służy wyrabianiu nawyków, związanych z praktycznym wykorzystaniem wiedzy przez odbiorców. Oczywiście warto wspominać o wyjątkach oraz tworzyć alternatywne realia dla fabuły, ale jednocześnie warto też pozostać przy mechanizmach, z którymi odbiorca będzie spotykał się na co dzień. Urzeczywistnienie sytuacji o której mowa podczas szkolenia przysłuży się odniesieniom, jakie odbiorca będzie tworzył w stosunku do własnych doświadczeń. Odniesienia do znajomego świata zapiszą się silniej w świadomości odbiorcy i przysłużą się zapamiętaniu merytoryki szkolenia.

Manage choice

Sytuacje podbramkowe przez wiele osób nie są znoszone łatwo. Jedna droga dla wszystkich, nie zawsze jest dobra. Przymus może zniszczyć nawet potencjalnie najbardziej angażujące zadanie. Właśnie dlatego istotne jest stworzenie sytuacji szkoleniowych, w których użytkownicy będą mieli wybór. Jeśli szkolenie będzie skonstruowane tak, by to odbiorca mógł decydować, którą partię wiedzy aktualnie będzie analizować albo na różnych etapach szkolenia będzie mógł wybrać choćby elementy konstrukcyjne modułu szkoleniowego, z pewnością będzie bardziej zadowolony z tego, że w samym szkoleniu bierze udział. Stworzenie i oddanie wyboru w ręce odbiorcy, nie tylko podczas testu, ale i podczas samych lekcji pomoże w zapamiętaniu niestandardowych treści. Decyzje podejmowane samodzielnie będą na dłużej zapamiętane przez odbiorców.

Mix with fun

15 slajdów wypełnionych treścią to absolutne maksimum przyswajalnego tekstu podczas szkolenia. Rzadko zdarza się, że treści nie można rozdzielić na mniejsze partie, ale czasem zdarza się też, że merytoryka jest bardzo skomplikowana. Dlatego nawet 5 slajdów może być wyzwaniem. Rozrywkowa forma szkolenia może zmienić wszystko. Zamiast statycznych widoków i długich zdań, możliwe jest zaangażowanie odbiorców w przesuwanie obiektów, wyszukiwanie treści oraz oglądanie materiałów wideo. Najciekawszą formą wprowadzenia rozrywki do szkolenia jest oczywiście gra, która może się odbywać w warstwie merytorycznej (jako fabuła z wyborem) oraz w warstwie konstrukcyjnej (jako grywalizacja między uczestnikami). Wprowadzenie elementów rozrywkowych zmniejsza poczucie przymusu i pomaga otworzyć się na przyswajanie wiedzy.

Autor: Dorota Pindel, Senior Copywriter w AF.agency / RiverWood communication & marketing

Autor:
Autor: HRownia

HRownia

Hrownia

redakcja@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Historia rynku szkoleniowego w Polsce
2017-09-11
Employer Branding zaczyna się od procesu rekrutacji
2017-06-24
Z ludźmi do ludzi – podejście H2H w Employer Branding
2017-04-23
Komunikację należy dopasować do odbiorcy - rozmowa z Justyną Piesiewicz
2017-02-20

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 3 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 8 dni

2017-11-28

Za 16 dni

2017-12-06

Za 22 dni

2017-12-12