Adrianna Nowak | 2016-11-14

Kłamstwa w CV, czyli do czego jesteśmy zdolni, by dostać wymarzoną pracę?

Kłamstwa w CV, czyli do czego jesteśmy zdolni, by dostać wymarzoną pracę?

Kłamiemy, kłamaliśmy i wszystko wskazuje na to, że będziemy to robić nadal.  Prognozy oraz raporty pokazują jasno - jesteśmy zdolni do wielu oszustw, żeby zwiększyć swoje szanse na otrzymanie zatrudnienia.

 

Skala problemu budzi niepokój, zwłaszcza wśród rekruterów i pracodawców.  Jak pokazują badania przeprowadzone przez IBBC Group z 2015 roku aż 81% ankietowanych rekruterów spotkało się z kłamstwami w CV.

Uczciwość to fundament w relacji pracownik-pracodawca. Trudno o nią, kiedy już na etapie rekrutacji kandydaci wyrażają brak szacunku do firmy, poprzez dodawanie nieprawdziwych informacji do dokumentów aplikacyjnych. Najmniej narażone na oszustwa są małe i średnie firmy, gdzie proces weryfikacji informacji o kandydacie zwykle przebiega dużo sprawniej niż w przypadku dużych korporacji,  a każdy pracownik jest brany “pod lupę” indywidualnie.

Problem zaczyna się dopiero w dużych korporacjach. gdzie struktury firmy są rozwarstwione i wielopoziomowe. Zdarza się, że owi fałszerze, zanim zostaną wykryci, dostają posadę, często na odpowiedzialnych kierowniczych stanowiskach. Ich zaniedbania i brak kompetencji wiąże się to nie tylko z obniżeniem reputacji firmy, czy błędnie realizowanymi zadaniami, ale także potężnymi stratami finansowymi dla całej organizacji.

 

W czym kłamiemy najczęściej?

 

Mijanie się z prawdą najczęściej, bo aż w odpowiedziach 85 % badanych, dotyczy tzw. umiejętności dodatkowych, takich jak: stopień znajomości języków obcych, posiadania prawa jazdy, obsługi oprogramowań. Fałszerstwu bardzo często (59%) ulegają także daty zatrudnienia w poprzednich firmach. Kandydaci chcąc zaokrąglić staże pracy na swoją korzyść podają je  w latach. Ponad połowa ankietowanych wskazała także zakres obowiązków jako obszar bardzo często koloryzowany przez kandydatów.

Niestety oszustwa wykrywane są także w przypadku wykształcenia. Blisko 23% respondentów spotkało się z kłamstwami w tym obszarze. Aplikujący do pracy lubią wpisywać w tą rubrykę nazwy wszystkich uczelni z jakimi byli związani, bez informacji, czy zostały one ukończone, a oficjalny tytuł naukowy uzyskany.

Rekruterzy, aby zdemaskować oszustów uciekają się do dość niekonwencjonalnych rozwiązań. Aż 95% z nich przyznaje, że udaje im się zweryfikować prawdę już na etapie rekrutacji. Częstym chwytem jest rozpoczęcie rozmowy z kandydatem w języku, którego znajomość deklarował na poziomie komunikatywnym. To prosta metoda i bardzo skuteczna. Jednak nie wszystkie umiejętności można sprawdzić podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Część z nich (ponad 27%) wykrywana jest dopiero po zatrudnieniu pracownika i rozpoczęciu jego pracy w firmie.

Niektórzy posuwają się jeszcze dalej posługując się fałszywymi dokumentami poświadczającymi np. ukończenie studiów, czy odbycie kursu. Taki czyn uznawany jest za przestępstwo. Za jego popełnienie grozi grzywna, kara ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności od trzech miesięcy do pięciu lat.

 

Kto najczęściej kłamie?

 

W niechlubnej czołówce w tej dziedzinie są handlowcy. To właśnie w tej branży kłamstwa w CV dotyczą 60% kandydatów. Sektor usług, czyli szeroko pojęta sprzedaż jest najsilniejszym filarem polskiej gospodarki. Zacięta konkurencja między przedsiębiorstwami powoduje większą rywalizację w chęci bycia liderem na rynku. Hamulcem w rozwoju firmy mogą być niekompetentni pracownicy, często zatrudniani na wysokich stanowiskach, koordynujący zespołami.  Nieprofesjonalna obsługa klientów, czy brak staranności w wykonywaniu obowiązków to tylko niektóre z przyczyn ogromnych strat finansowych.

Za sprzedażą plasuje się sektor produkcji (ponad 31%) oraz dział administracji (prawie 30%).  Swój wizerunek, jako uczciwych pracowników najlepiej kreują przedstawiciele PR, gdyż ich wskazano zaledwie w 3%.

Zatrudnienie oszusta wiąże się z poważnymi kosztami. Dla blisko 60% respondentów trudno jest je oszacować. To, co wymaga kolejnych wydatków to m.in konieczność przeprowadzenia następnych rekrutacji, zorganizowania dodatkowych szkoleń dla pracowników.

 

Druga strona medalu

 

Poprawa uczciwości w podejściu do drugiego człowieka wymaga zmian z obu stron. Nie da się ukryć, że także sami kandydaci mają po swojej stronie sporo argumentów. Zawyżanie swoich kwalifikacji tłumaczą zbyt wygórowanymi oczekiwaniami pracodawców, często nieadekwatnymi do wynagrodzenia.

Inną przyczyną rozgoryczenia osób poszukujących pracy są niejasno napisane oferty zatrudnienia. Enigmatyczne sentencje typu “atrakcyjne wynagrodzenie, praca w dynamicznym zespole, możliwość rozwoju i awansu” często nie mają przełożenia w rzeczywistości, wprowadzając kandydatów w błąd.

Jak pokazują badania i obserwacje łatwo jest oczekiwać od innych uczciwości, samemu tkwiąc w hipokryzji. Zarówno pracownicy, jak i pracodawcy muszę jeszcze sporo zmienić w swoim podejściu. Podwyższanie swoich osobistych standardów zwykle uwarunkowane jest podejściem drugiej strony. I tak błędne koło zatacza krąg...

 

Źródła: 

http://serwisy.gazetaprawna.pl

http://wpolityce.pl

http://docplayer.pl/12470245-Klamstwa-na-polskim-rynku-pracy-raport-klamstwa-w-cv-na-polskim-rynku-pracy-raport-z-badania-ankietowego.html

 

 

 

Autor:
Autor: Adrianna Nowak

Adrianna Nowak

HRownia

696436657

adrianna.nowak@hrownia.pl


Redaktor
Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Rozmowa o pracę - przygotuj się pod okiem profesjonalisty!
2017-11-16
Praca tymczasowa - kiedy się na nią zdecydować?
2017-11-09
Zestresowany jak Polak. Nie umiemy godzić pracy z życiem prywatnym
2017-10-09
Stres w pracy - jak skutecznie z nim walczyć?
2017-09-13

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 3 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 8 dni

2017-11-28

Za 16 dni

2017-12-06

Za 22 dni

2017-12-12