HRownia | 2017-07-19

Jak nie wydać majątku, zapewniając pracownikom pożądane przez nich benefity?

Jak nie wydać majątku, zapewniając pracownikom pożądane przez nich benefity?

Na rynku dostępne są benefity oraz świadczenia, które stały się już standardem i pracownicy zakładają, że pracodawcy zagwarantują im do nich dostęp. Nie zawsze jednak szefowie firm wiedzą czego oczekują ich pracownicy. Często sami pracownicy powtarzają wytarte slogany, żądając dostępu do opieki medycznej w prywatnych placówkach, do których musieliby jechać półtorej godziny, a także kart sportowych, z których nigdy nie skorzystają. Dlatego też pracodawcy zmuszeni są do wnikliwej analizy rynku pracy oraz przewidywania, jakie korzyści będą pożądane przez pracowników. Warto śledzić rynek i starać się wprowadzić takie działania, które pozwolą zdobyć przewagę konkurencyjną nad innymi firmami w danej branży – tak, aby pracownicy chcieli związać się na lata z konkretną firmą.

HeadHunterzy uważają, że benefity to obecnie bardzo ważny element budowy dobrego wizerunku pracodawcy i podstawa tzw. marketingu rekrutacyjnego, dzięki czemu przedsiębiorstwa pozyskują zmotywowanych oraz dobrze wykwalifikowanych pracowników. Z przeprowadzonego przez Sodexo Benefits and Rewards Services badania wynika, że ponad 40% Polaków, którzy zmieniają pracę zwraca uwagę nie tylko na pensję, ale też na ofertę w postaci dodatkowych benefitów. Co piąty pracownik przyjąłby ofertę z niższą płacą niż ta, którą ma obecnie, jeżeli otrzymałby bogatą ofertę świadczeń dodatkowych. Same benefity są niezwykle praktycznym, ale też użytecznym narzędziem wynagradzania oraz motywowania pracowników. Poza funkcją finansową, pełnią również funkcję prestiżową – podnosząc notowania firmy zarówno wśród potencjalnych, jak i obecnych pracowników.

Początek ogromnej popularności benefitów w Polsce nastąpił w czasie prosperity na rynku pracy, jeszcze przed wybuchem kryzysu finansowego. Jednakże największy ich rozkwit obserwowaliśmy po 2009 r., gdy polski rynek zmagał się ze spowolnieniem gospodarczym. Wówczas firmy ograniczyły wielkość nowych rekrutacji, a skupiły się na tym, by zwiększyć wydajność i efektywność aktualnych pracowników. Jednym z narzędzi do osiągania tych celów stały się świadczenia pozapłacowe. Dziś, gdy mamy do czynienia z rynkiem pracownika, wobec rosnących wyzwań rekrutacyjnych, pracodawcy starają się wykorzystywać benefity jako kartę przetargową podczas prowadzonych rekrutacji, zwłaszcza jeśli mają ograniczone możliwości konkurowania wysokością płac.
 

Od czego zacząć?

Przede wszystkim pracodawcy powinni się zastanowić, jakie świadczenia oferują swoim pracownikom, jakie korzyści proponowane są przez firmy konkurencyjne, a jakie benefity chcieliby otrzymywać sami zainteresowani. Benefity, które zapewnia pracownikom firma generują dodatkowe koszty. Pracownicy mają jednak coraz większą świadomość oferowanych na rynku świadczeń pozapłacowych, więc oprócz satysfakcjonującego wynagrodzenia oczekują także atrakcyjnego pakietu bonusów. Pracodawcy stoją natomiast przed wyzwaniem polegającym na stworzeniu na tyle atrakcyjnego systemu wynagradzania, tak aby motywował on pracowników i spełniał ich oczekiwania, a z drugiej strony nie był zbyt dużym wydatkiem dla firmy.
 

Benefity pozapłacowe podzielić można na dwie grupy:

  1. Pierwszą stanowią świadczenia, które pracodawca udostępnia zatrudnionym przez siebie osobom, ale nie ponosi w związku z tym żadnych kosztów. Benefitem dla pracownika jest fakt, że płaci za usługi mniej – zgodnie ze stawkami wynegocjowanymi przez pracodawcę. Oczywiście jest to rozwiązanie o tyle niekorzystne dla pracowników, gdyż obniżone koszty pracownik musi ponosić sam. Jednak pośrednio zatrudniony ma poczucie, że dzięki pośrednictwu pracodawcy może zaoszczędzić pieniądze, które i tak wydałby na konkretną rozrywkę.

  2. Kolejną grupę stanowią benefity, które pracownicy uważają za podstawowe i oczekują, że każda firma im je zaproponuje. Pracodawcy wiedzą doskonale, że muszą zagwarantować dostęp do opieki medycznej, kart sportowych czy biletów do kina. W dużej mierze te właśnie benefity umożliwiają pracodawcy konkurowanie z innymi firmami w przyciąganiu najbardziej atrakcyjnych na rynku pracowników.

Warto się zastanowić, jakie benefity mogą być przez pracowników postrzegane jako te, które wyróżniają przedsiębiorców na rynku i pomagają w zbudowaniu relacji zawodowej na długie lata. Istotne jest śledzenie przez pracodawców nowości z zagranicy. Większość innowacyjnych rozwiązań oraz świadczeń dodatkowych pochodzi ze Stanów Zjednoczonych lub Europy Zachodniej. Jednym z najbardziej innowacyjnych benefitów pozapłacowych jest telemedycyna, która pozwala na zapewnienie profesjonalnej i pełnej opieki lekarskiej pracownikom, niezależnie od miejsca ich zamieszkania czy przebywania. W ten sposób działa platforma omniDoc, dzięki której zatrudnione w firmie osoby mają okazję skorzystać z opieki medycznej niezależnie od tego czy znajdują się w biurze, spędzają weekend w domu, są na delegacji, czy na wakacjach.  

Polscy pracodawcy zrozumieli, że mądrze prowadzone działania employer brandingowe, które polegają na budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy, są koniecznością. Pozwalają one zadbać o to, aby firma była postrzegana jako ta, które ofertuje atrakcyjne warunki pracy, a także nieograniczone możliwości rozwoju. Zarówno pracownicy, jak i potencjalni kandydaci do pracy nie wybierają firmy z konieczności, ale dlatego, że mają świadomość wielu korzyści, które płyną z zatrudnienia się właśnie tu, a nie gdzie indziej.


Autorka:

Natalia Struzik - menedżer produktu platformy telemedycznej omniDoc, pozwalającej na oferowanie zdalnej opieki medycznej.

 

Artykuł sponsorowany

Autor:
Autor: HRownia

HRownia

Hrownia

redakcja@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Rozmowa o pracę - przygotuj się pod okiem profesjonalisty!
2017-11-16
Jak zarządzać pokoleniami YZ?
2017-11-14
Praca tymczasowa - kiedy się na nią zdecydować?
2017-11-09
Outsourcing personalny - kiedy się opłaca?
2017-10-12

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 5 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 10 dni

2017-11-28

Za 18 dni

2017-12-06

Za 24 dni

2017-12-12