HRownia | 2017-11-07

Jak mądrze zarządzać talentami, aby pobudzić zaangażowanie a nie bunt pracowników?

Jak mądrze zarządzać talentami, aby pobudzić zaangażowanie a nie bunt pracowników?

Kiedy słyszymy, że organizacja ma wdrożony program zarządzania talentami, czy to nie brzmi dumnie? Czy gdzieś nie przemyka myśl, że to dobrze i że życzyłoby się, aby coraz więcej firm tak dbało o pracowników; że to jest słuszny trend, bo wreszcie zaczynamy doceniać jakże oczywisty fakt, że cele organizacji same się nie zrealizują, że przecież za firmą stoją ludzie?

Talent, czyli…?

Trudno dyskutować z tym, że warto dbać i rozwijać talenty. Talenty, czyli…? I tu jest problem, który mam z owymi „diamentami”. Kto wyznacza kryteria, według których kwalifikujemy osoby do grona wybranych? W większości publikacji i w dyskusjach medialnych, w których biorą udział członkowie zarządów i przedstawiciele działów HR, talentami nazywa się osoby o dużym potencjale rozwojowym, o podwyższonym potencjale intelektualnym, najzdolniejsze jednostki itp.

Jest jedno „ale”. Z jednej strony organizacje w codziennej pracy oczekują mierzalnych efektów, z drugiej, nie znalazłam jeszcze definicji „talentu”, która jasno by mi określiła, komu miano talentu się należy. Idąc dalej, firmy tłumaczą, że te kryteria zależą od tego, jakich kompetencji szczególnie potrzebuje organizacja. I to podejście jest już mi bliższe, ale moja potrzeba rozumienia zagadnień prosi o zadanie pytania, to czemu w takim razie miałoby służyć zatrudnienie kogoś, kto nie posiada tych szczególnych kompetencji? I dodatkowo, nie mogę nie zapytać, jak zwiększona inwestycja w utalentowane osoby wpłynie na poziom zaangażowania pozostałych?

Subiektywizm

W nieskończoność można by mnożyć pytania wokół talentów. Pokuszę się o stwierdzenie, że w polityce zarządzania talentami oraz ich wyborze jest wciąż bardzo dużo subiektywizmu i to jest dość ryzykowne. I nie mówię, że te subiektywne kryteria zawsze będą złe, ale warto wziąć pod uwagę, jak bardzo będą zrozumiałe dla innych i czy na pewno będą wspierać finalne cele organizacji. Czy angażując środki i czas na opiekę nad tymi „najzdolniejszymi”, nie pomijamy innych talentów?

Wszyscy czy najlepsi?

Seria moich pytań zmierza ku temu, że może zamiast promowania „najlepszych” dużo skuteczniejszym podejściem będzie diagnoza WSZYSTKICH talentów, aby uruchomić potencjał każdego, kogo mamy w zespole. Każdy ma talenty, tylko nie wszystkie jest łatwo dostrzec, skupiając się na tym, czego „szczególnie” potrzebujemy. Nie każdy też potrafi wyrażać, zaprezentować to, w czym jest naprawdę mocny, jaką wartość wnosi do firmy. W zespole każdy jest równy, tylko pełni różne role, ma różne talenty, których organizacja potrzebuje, aby realizować swoje cele. Ostatecznie przecież o to właśnie chodzi, prawda?

***

Zarządzanie talentami – dołącz do dyskusji

W mediach i na branżowych wydarzeniach zarządzanie talentami to wciąż gorący temat. Czy jednak zbyt mocno nie zachłysnęliśmy się tą koncepcją, wierząc, że będzie lekiem na obecne bóle organizacji i zapobiegnie kolejnym? Jak wyłaniać talenty i jak mądrze wdrożyć system zarządzania talentami, aby był motywujący nie tylko dla „prymusów”, ale i inspirował pozostałych do tego, aby chcieli być jeszcze lepsi? I wreszcie, jaką rolę w całym procesie odgrywają pracownicy działów HR, liderzy zespołów oraz same „talenty”?  Zapraszamy do dyskusji podczas panelu dyskusyjnego w ramach II Forum Edukacji Dorosłych. Przyjdź i porozmawiaj z nami o tym w gronie ekspertów.

II Forum Edukacji Dorosłych

 

 

Już 21 listopada 2017 r. w Centrum Konferencyjnym PGE Narodowy w Warszawie odbędzie się II Forum Edukacji Dorosłych organizowane przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji i działające w jej ramach Krajowe Biuro EPALE. Wydarzenie dedykowane jest osobom, które zawodowo zajmują się edukacją dorosłych lub interesują się tym zagadnieniem. W ramach 4 ścieżek tematycznych, ponad 40 prelegentów wystąpi w 20 różnych wykładach, prezentacjach, panelach dyskusyjnych i warsztatach. Ścieżka „Uczenie się w miejscu pracy” dedykowana jest przedstawicielom działów HR odpowiedzialnym za szkolenia pracowników, organizacjom pracodawców oraz pracodawcom prowadzącym doskonalenie zawodowe swoich pracowników. Porozmawiamy o zarządzaniu talentami, pokażemy jak zastosować metodę mentoringu i odczarujemy ewaluację. Konferencja jest bezpłatna. Zapisy odbywają się wyłącznie drogą elektroniczną. Szczegółowy program oraz formularz rejestracyjny dostępny jest na Platformie EPALE: https://ec.europa.eu/epale/pl/node/41865

 

Anna Sarnacka-Smith – konsultant HR, trener, autorka licznych artykułów na temat badania kompetencji pracowników, podnoszenia efektywności zespołów, Ambasadorka EPALE.

EPALE - elektroniczna platforma na rzecz uczenia się dorosłych w Europie, to pierwsza wielojęzyczna i bezpłatna witryna internetowa skierowana do szkoleniowców, edukatorów, coachów, w tym również do pracowników działów HR odpowiedzialnych za uczenie się w miejscu pracy. Korzystając z zasobów platformy dowiecie się Państwo jak przyczynić się do rozwoju kompetencji pracowników, w jaki sposób zaplanować i poddać ewaluacji szkolenie, aby przyniosło wymierne korzyści biznesowe firmie a także jakie są najnowsze trendy w edukacji dorosłych. http://ec.europa.eu/epale/pl

 

-----

Sprawdź wydarzenie na Facebooku!

 https://www.facebook.com/events/520870428249978/ 

 https://www.facebook.com/FRSE.fb/

 

 

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Nocna konferencja Meetnight
2017-10-02
Życie prywatne i zawodowe – razem, czy jednak osobno? Wnioski po konferencji ...
2017-06-12
Konferencja Ladies Every Day
2017-05-18
Konferencja #HRSzczecin 2017
2017-05-18

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 2 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 7 dni

2017-11-28

Za 15 dni

2017-12-06

Za 21 dni

2017-12-12