Praca w HR to nie tylko poszukiwanie nowych pracowników i długie rozmowy rekrutacyjne. Budowa wizerunku firmy i pracodawcy na rynku pracy, jak i kreatywność w walce o kandydata to zadania, którym musi sprostać pracownik działu HR. Wyróżnienie firmy i wskazanie na jej nieszablonowość to niektóre z wyzwań, które HR stawia kreatywności swoich specjalistów.
Niebanalne ogłoszenia o pracę
Tworząc ogłoszenia o pracę musimy pamiętać, że osoby aplikujące przebijają się przez całe strony ogłoszeń, a naszym zadaniem jest wyróżnienie się i zachęcenie do aplikowania właśnie do naszej firmy. W ogłoszeniu powinny znaleźć się informacje czym zajmuje się nasza firma, na jakie stanowisko poszukiwany jest pracownik oraz jakie będą jego obowiązki. Kandydat zawsze zwraca uwagę na korzyści płynące z wykonywanej pracy, w tym także na wynagrodzenie. Powinniśmy zrezygnować się ze sformułowań typu “atrakcyjne wynagrodzenie”, które nie niesie ze sobą żadnej informacji. Znacznie lepiej napisać, że będzie ono odpowiadało posiadanym umiejętnością i doświadczeniu. W razie jakichkolwiek wątpliwości powinniśmy pozostawić możliwość kontaktu telefonicznego czy mailowego. Nie można zapomnieć o estetyce ogłoszenia. Przejrzyste i odpowiednio podzielone elementy nie zniechęcą do przeczytania i aplikowania. Całość powinna być przyjemna, poprawnie skonstruowana i miła dla oka. Warto pokusić się o stworzenie ładnej grafiki - jeśli branża i charakter pracy nam na to pozwala możemy użyć zabawnej, żartobliwej formy. Tego rodzaju ogłoszenie z doskonale sprawdzi się na portalach społecznościowych, gdzie również mamy szansę na pozyskanie przyszłych pracowników.
Wideorekrutacja
Niesamowicie pomocnym narzędziem rekrutacyjnym jest wideorekrutacja, która w żaden sposób nie ustępuje zwykłej rozmowie rekrutacyjnej. Rozmowa online pozwala na oszczędność czasu i pieniędzy przeznaczonych na dojazd do miejsca rekrutacji, a także redukuje stres spowodowany pierwszym spotkaniem z potencjalnym pracodawcą. Wideorozmowa może zostać przeprowadzona zarówno w czasie rzeczywistym, jak i nagrana do późniejszego odtworzenia przez rekrutera. W tej drugiej opcji kandydat odpowiada na przesłane pytania w wybranym przez siebie momencie i dogodnej kolejności po wcześniejszym przygotowaniu. Wideorekrutacja ułatwia na szybką i skuteczną selekcję kandydatów i sprawdzenie ich umiejętności, na przykład językowych. Firma może w ten sposób skutecznie zawęzić krąg kandydatów do rozmowy w siedzibie firmy i tym samym zminimalizować czas, który poświęcimy na rekrutację.
Gry rekrutacyjne
We współczesnym świecie przepełnionym cyfryzacją na rynek pracy wkroczyli młodzi ludzie urodzeni w latach 90-tych. Dorastali w momencie największego rozwoju komputerów, internetu, nowych technologii, przez co łatwo pochłaniają gry i chętnie w nich uczestniczą. Gamifikacja, czy bardziej spolszczona grywalizacja, to nowoczesne narzędzie rekrutacyjne powszechne na zachodzie i coraz częściej wykorzystywane na polskim rynku. Gra rekrutacyjna to narzędzie rekrutacyjne, w którym testowane są umiejętności kandydata poprzez właśnie grę komputerową specjalnie spersonalizowaną do profilu firmy czy stanowiska pracy. Gra sprawdza reakcje na konkretne sytuacje zawodowe. Może być to symulacja oparta o codzienne zadania na danym stanowisku lub sytuację kryzysową, której kandydat musi zaradzić. To o wiele bardziej miarodajne niż zwykła rozmowa z kandydatem. Inną formą może być test w formie gry, który wykorzystany został na przykład przez Kompanię Piwowarską, gdy w 2013 roku poszukiwała współtwórców do portalu Beerlovers.pl. Takie zastosowanie gier zwiększa zaangażowanie kandydata i jednocześnie uczy odpowiednich zachowań. Zachęcająca forma zmienia rekrutację w przygodę - bawi i uczy.
Tworzenie wartościowego contentu w formie bloga firmowego
Tworząc blog firmowy należy pamiętać o różnym statusie odbiorców. Nie każdy posiada wystarczającą wiedzę by zrozumieć wyspecjalizowane lub żargonowe słownictwo. Pisząc musimy używać uniwersalnego słownictwa w celu lepszego zrozumienia intencji firmy czy jej profilu i oferty przez potencjalnego odbiorcę. Naszym blogiem można również zainteresować specjalistów dostarczając im wartościową, branżową wiedzę i newsy. Warto w swoich tekstach zawierać rozwiązania na problemy odbiorców oraz stosować słowa klucze, które wzmacniają pozycjonowanie tekstu w wyszukiwarkach. Blog firmowy pomaga budować pozytywną relację zyskując zaufanie czytelników i przywiązanie do marki oraz ocieplić wizerunek pracodawcy. Kreatywne, nawet humorystyczne treści mogą trafić do kandydatów i ekspertów bardziej, aniżeli zwyczajny content. Dzięki niemu możemy pokazać swoje przyjazne nastawienie i dystans, tak bardzo doceniane przez czytelników, czyli m.in. potencjalnych pracowników firmy.
Praktyki studenckie w świecie IT, czyli jak rekrutować i zatrudniać najlepszych
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować
Praktyki studenckie w świecie IT, czyli jak rekrutować i zatrudniać najlepszych
Kobiety mówią „dość!” nierównemu traktowaniu w pracy
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować
Kobiety mówią „dość!” nierównemu traktowaniu w pracy
Nawet sześć na dziesięć wypadków przy pracy jest wynikiem ludzkiego błędu
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować
Nawet sześć na dziesięć wypadków przy pracy jest wynikiem ludzkiego błędu
Raport ADP Polska: „Zatrudnienie w Nowoczesnej Gospodarce w Q4 2018/FY 2018”
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować