HRownia | 2017-08-23

Fluktuacja pracowników a efektywność działów HR

Fluktuacja pracowników a efektywność działów HR

Jak zmierzyć efektywność pracowników zatrudnionych w dziale HR? Z pewnością jest to trudniejsze niż w przypadku osób, których praca może być podsumowana za pomocą liczb - takich jak inżynierowie czy nawet niektórzy pracownicy fizyczni. Zarządzanie zasobami ludzkimi zawsze uznawane było za obszar, w którym najbardziej liczą się kompetencje “miękkie”, a więc takie, które z zasady bardzo trudno jest poddać analizie z matematyczną dokładnością. Rynek pracy znacznie zmienił się jednak na przestrzeni lat, i tak samo zmieniło się oblicze działów HR. Powstało kilka wskaźników ich efektywności. Jednym z nich jest poziom fluktuacji pracowników w firmie.

 

Ewolucja działów HR

Jaka właściwie jest rola działów HR w dzisiejszych czasach? Przede wszystkim jest to wspieranie pracodawcy w rekrutacji i selekcji nowych pracowników, ale nie tylko. Procesy rekrutacyjne nie trwają cały czas, a mimo to działy HR zawsze mają ręce pełne roboty. Zadaniem osób zajmujących się zarządzaniem zasobami ludzkimi jest bowiem także sprawowanie pieczy nad aktualnymi pracownikami: ich rozwojem, poziomem satysfakcji z pracy itd. Taki sposób funkcjonowania działów HR istnieje jednak dopiero od niedawna (zresztą sama nazwa “human resources” rozpowszechniła się nie tak dawno temu). Nie znaczy to jednak, że takich pracowników wcześniej nie było! Za czasów kiedy na rynek pracy wchodzili przedstawiciele pokolenia X, w wielu firmach funkcjonowały tzw. kadry i płace (w niektórych organizacjach istnieją one także dziś, pod niezmienioną nazwą). Ich rola ograniczała się wtedy prawie wyłącznie do kwestii związanych z wypłacaniem wynagrodzeń i prowadzeniem dokumentacji kadrowej.

Pozyskiwanie nowych pracowników także wchodziło w zakres obowiązków kadrowych, po zatrudnieniu nowa osoba nie otrzymywała jednak takiego wsparcia w rozwoju jak dziś. Ewolucja roli pełnionej przez działy HR na bardziej “miękką” wiąże się jednak z faktem, iż nieco trudniej jest mierzyć dziś skuteczność ich działania. Na szczęście istnieje kilka wskaźników efektywności, które opierają się na naturalnych procesach zachodzących w każdej firmie, np. fluktuacji oraz absencji pracowników. Na przykładzie fluktuacji (czyli dobrowolnego lub przymusowego opuszczania miejsca zatrudnienia przez pracowników), najprościej powiedzieć, że im niższy jest jej poziom, tym większa efektywność działów HR.

 

Konkurencja nigdy nie śpi

Kwestia fluktuacji podwładnych jest dziś niezwykle istotna dla pracodawców, a to ze względu na istniejące zjawisko rynku pracownika. Większość polskich firm musi dziś “toczyć wojnę” o pracowników z konkurencyjnymi organizacjami, bo w wielu branżach po prostu brakuje rąk do pracy. Podwładni są dziś skłonni porzucić zatrudnienie, skuszeni wyższą pensją lub lepszymi warunkami gdzie indziej. W odpowiedzi na rosnące potrzeby pracodawców w kwestii wskaźników rotacji, firma Advisory Group TEST Human Resources zdecydowała się przeprowadzić badanie fluktuacji oraz absencji wśród firm na Dolnym Śląsku.

Jak mówi Agnieszka Keiper, Opiekunka Klienta z tamtego regionu, W trakcie konsultacji z HR menedżerami z Dolnego Śląska okazało się, że szczególne znaczenie ma dla nich aktualnie wskaźnik fluktuacji oraz absencji pracowników. Dlatego zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie badania tych dwóch zjawisk, w efekcie którego powstała ich pogłębiona analiza. Umożliwia ona porównanie się do firm z najbliższej okolicy (nie tylko z Dolnego Śląska, ale też bardziej szczegółowo – pokazujemy dane dla Legnicy, Wałbrzycha i Wrocławia).

 

Dobrowolnie czy przymusowo

Jak wynika z badania fluktuacji pracowników na Dolnym Śląsku, w ubiegłym roku prawie 20% podwładnych odeszło z firmy lub zostało z niej zwolnionych. W przypadku tzw. White Collar Workers (czyli pracowników biurowych), decyzję o odejściu najczęściej podejmował pracownik. Analizując z kolei sytuację Blue Collar Workers (osób zatrudnionych na stanowiskach fizycznych), zakończenie współpracy jest w większym stopniu inicjowane przez pracodawcę, niż w przypadku pracowników umysłowych. Bez względu jednak na powód odejścia, faktem jest, że działy HR przeżywają obecnie bardzo trudny okres.

Jak podkreśla Agnieszka Keiper, sytuacja na dolnośląskim rynku pracy jest bardzo ciężka dla działów personalnych. Duża ilość ofert pracy zachęca pracowników do zmiany pracodawcy. Najczęściej taką decyzję podejmują pracownicy poniżej 25 roku życia. Są to osoby, które dobrze radzą sobie w zmieniającym się środowisku, nadal poszukują środowiska pracy odpowiadającego ich oczekiwaniom i w efekcie rzadziej wiążą się z jednym pracodawcą na długie lata. Długość stażu pracy rzeczywiście ma znaczenie w kontekście fluktuacji pracowników. Jak wynika ze wspomnianego badania, spośród wszystkich osób poniżej 25 roku życia, aż 74% zakończyło współpracę ze swoim pracodawcą w ubiegłym roku.

 

Jak zmniejszyć poziom fluktuacji?

Jak pracownicy działów personalnych mogą zapobiegać wzrostowi fluktuacji, poprawiając tym samym wskaźniki efektywności swojej pracy? Agnieszka Keiper twierdzi, że kluczowym czynnikiem w walce z wysokim poziomem fluktuacji, jest identyfikacja prawdziwych powodów odejść pracowników. Zdarza się, że pracodawca skupia się na problemach, które tylko częściowo są odpowiedzialne za duży wskaźnik fluktuacji. Przeznacza na to sporo funduszy, czasu i energii, a rezultaty nie są satysfakcjonujące. Jeśli odchodzący pracownicy jako powód swojej decyzji podają wynagrodzenia, zanim podjęte zostaną jakiekolwiek działania, warto zacząć od diagnozy aktualnej sytuacji: porównać płace w firmie do rynku, dzięki czemu można ocenić, na ile są one konkurencyjne.

Pracodawcom oraz pracownikom działów HR zaleca się więc korzystanie z raportów płacowych, najlepiej regionalnych i branżowych, w celu porównania wynagrodzeń w swojej firmie do płac oferowanych przez konkurencyjne organizacje. Jeśli okaże się, że te płace są aktualnie zbyt niskie, warto rozważyć przeprowadzenie podwyżek. Wielu pracodawców już zdecydowało się na ten krok, podnosząc pensje nawet dwa razy do roku. Dzięki takim działaniom (jak również poprawianiu warunków pracy m.in. poprzez oferowanie różnorodnych benefitów), wzrasta prawdopodobieństwo, że pracownicy nie odejdą do konkurencji.

 

Pracownik nie tylko pensją żyje

Pracownicy porzucają zatrudnienie z różnych powodów – czasem bowiem nawet podniesienie pensji nie wystarczy, by zachęcić ich do zostania na dotychczasowym stanowisku.  Przed ich odejściem zawsze warto przeprowadzić tzw. “exit interview” – czyli rozmowę polegającą na wyjaśnieniu przyczyn odejścia. Zebranie wywiadu pomoże pracodawcy zrozumieć, co z jego strony może wymagać poprawy. Oprócz zbyt niskich płac mogą to być np. niewystarczająco atrakcyjne benefity lub niezadowalające warunki pracy. Na szczęście, exit interview nie jest jedynym sposobem, by się tego dowiedzieć.

Niezadowolenie pracowników można bowiem odkryć na tyle szybko, żeby móc zacząć mu przeciwdziałać. W tym celu pomocne będzie przeprowadzenie badania satysfakcji pracowników. To zadanie najlepiej zlecić ekspertom z firmy zewnętrznej, gdyż dzięki temu podwładni będą czuli się całkowicie anonimowo, co zwiększy ich pewność siebie podczas odpowiadania na pytania dotyczące warunków pracy. By zachęcić pracowników do pozostania w firmie, warto połączyć oba wspomniane czynniki: podniesienie pensji oraz poprawę innych, pozapłacowych aspektów. Dopiero wtedy można powiedzieć, że zrobiło się wszystko, aby zatrzymać podwładnych w swojej organizacji.

 

Artykuł sponsorowany

 

Autor:
Autor: HRownia

HRownia

Hrownia

redakcja@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

HRownia Patronatem Medialnym Konferencji „Human Resources w dobie cyfrowej tra ...
2017-04-03
Agencje pracy prowadzą tajne czarne listy? Czy to typowy temat zastępczy?
2017-03-24
Branża HR idzie na zakupy!
2016-12-08

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 5 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 10 dni

2017-11-28

Za 18 dni

2017-12-06

Za 24 dni

2017-12-12