HRownia | 2018-07-30

Feedback po rozmowie kwalifikacyjnej jako podstawowa potrzeba kandydata. Jak brak informacji zwrotnej wpływa na naszą sprzedaż?

Feedback po rozmowie kwalifikacyjnej jako podstawowa potrzeba kandydata. Jak brak informacji zwrotnej wpływa na naszą sprzedaż?

Idziesz na ostatni etap procesu rekrutacyjnego do dużej firmy FMCG. Poziom stresu sięga sufitu, a Twoje ręce dygoczą niczym ręce alpinisty na Mont Everest. Rozmowa trwa ponad godzinę i jest bardzo rzeczowa. W miarę postępu rozmowy, poziom twojego zdenerwowania spada, i masz wrażenie, że zaczynasz podążać odpowiednim torem. Test języka angielskiego zaliczasz celująco, przynajmniej tak Ci się wydaje. Rozstajecie się z uśmiechami na twarzy.

Kolejne dni upływają na oczekiwaniu i domysłach. Czy popełniłeś jakiś błąd? Może koszula, w której poszedłeś była niewyprasowana, a przez roztargnienie tego nie zauważyłeś? Czy Twoje kompetencje są odpowiednio wysokie?

Po dwóch tygodniach wreszcie przychodzi upragniona wiadomość "Przykro nam, ale podjęliśmy decyzję o zatrudnieniu innego kandydata". Czy możemy to zakwalifikować jako informację zwrotną? Czy jest to konstruktywny feedback, który sprawia, że chciałbyś zarekomendować pracę w tej firmie znajomemu?

 

Wpisując w Google „feedback po” fraza „feedback po rozmowie rekrutacyjnej” jest na drugim miejscu pod względem najczęstszych wyszukiwań, a samych wyników uzyskujemy prawie 35 000. Skoro tak często wyszukujemy dane w tym temacie, możemy wyciągnąć wniosek, że zarówno strona kandydata, jak i rekrutera, ma świadomość potrzeby jego udzielania.

Ponieważ statystyki wskazują inaczej, przyjrzyjmy się najczęstszym powodom nieudzielenia informacji zwrotnej.

 

BRAK CZASU

Najczęściej, od osoby przeprowadzającej rekrutację, można usłyszeć, że nie ma na to czasu. Jeśli faktycznie tak jest, należy przyjrzeć się optymalizacji naszego procesu rekrutacyjnego:

  • ile mamy otwartych procesów rekrutacyjnych – przyjmuje się, że średnio jeden rekruter powinien mieć otwartych max. 7 procesów rekrutacyjnych?

  • ile czasu poświęcamy na research?

  • ile osób zapraszamy na rozmowę (dla 1 wolnego wakatu powinniśmy zaprosić 3-5 najbardziej pasujących osób do profilu kandydata. Zapraszanie większej ilości „dla porównania” to realna strata czasu)? Oczywiście nie mam tu na myśli rekrutacji “masowych”.

Dopiero kiedy zrobimy wewnętrzny rachunek sumienia, związany z naszymi działaniami rekrutacyjnymi, a także zrozumiemy, jak wiele korzyści może przynieść nam skuteczna komunikacja z kandydatami oraz informacja zwrotna, z ostatniego niechlubnego miejsca na naszej „to do list” - wskoczy na pierwsze miejsce.

 

SZANSA SPRZEDAŻOWA

Rozmowa rekrutacyjna to nie tylko obopólna korzyść na linii kandydat – pracodawca, ale także szansa sprzedaży. Firma, to organizm, w którym wszystkie naczynia są ze sobą ściśle powiązane, a co za tym idzie, wszystkie wpływają na wydajność tego organizmu. W przypadku firm wydajność rozumiemy jako sprzedaż. Tak, HR ma wpływ na sprzedaż!

Co za tym idzie, nie możesz sobie pozwolić na złe relacje nawet z potencjalnymi klientami zwanymi w tym przypadku "kandydatami".

 

KONSEKWENCJE ZŁEJ KOMUNIKACJI Z KANDYDATEM

  • dzielenie się przez kandydata złymi opiniami na temat firmy z innymi

  • zaniedbanie działań EB – a to prowadzi do drogi pod górę w trakcie pozyskiwania pracowników

  • skaza na własnej marce osobistej

Za każdym razem, kiedy nie masz czasu napisać krótkiej wiadomości zwrotnej do kandydata, odpowiedz sobie na pytanie – jaki jest koszt utraconych możliwości w porównaniu do kosztu pięciu minut Twojej pracy?

Zależy mi na podnoszeniu jakości działań komunikacyjnych w branży HR, dlatego, z myślą o Tobie, przygotowałam kilka szablonów, które Ci ją ułatwią.

Zaproszenie kandydata na rozmowę w sprawie pracy, podziękowanie za spotkanie, oraz informacja na temat wyników rekrutacji to absolutne minimum na początek.

 

Pamiętaj, aby każdą wiadomość spersonalizować na tyle, ile pozwala Ci czas:

- minimum to spersonalizowane powitanie,

- optymalnie to przynajmniej jedno pozytywne zdanie dotyczące kandydata, które zapisałeś w trakcie rozmowy, oraz jedno negatywne.

 

ZAPROSZENIE NA ROZMOWĘ KWALIFIKACYJNĄ:

(wysyłane od razu po rozmowie telefonicznej)

Temat: Zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną, na stanowisko do .

Szanowny/a Panie/Pani ,

w nawiązaniu do naszej rozmowy telefonicznej chcę serdecznie zaprosić Pana/Panią na rozmowę kwalifikacyjną, na stanowisko …...... do firmy .

Na rozmowie obecna będę ja, a także - .

Zapraszamy , , .

.

Na rozmowę proszę wziąć

Gdyby cokolwiek zmieniło się z Pana/Pani strony, proszę o kontakt.

W razie pytań pozostaję do dyspozycji.

 

Z wyrazami szacunku

 

PODZIĘKOWANIE ZA SPOTKANIE:

(wysyłane od razu po spotkaniu)

Temat: Rekrutacja na stanowisko .

Szanowny/a Panie/Pani ,

w nawiązaniu do naszego spotkania w sprawie pracy na stanowisku do firmy chcę serdecznie podziękować za poświęcony czas.

Chciałam także poinformować, że informację zwrotną otrzymają wszyscy kandydaci, z którymi się spotykamy, niezależnie od wyniku rekrutacji.

Prosimy spodziewać się kontaktu z naszej strony do .

Gdyby nie otrzymał/a Pan/Pani informacji zwrotnej do powyższej daty, proszę o bezpośredni kontakt.

 

Z wyrazami szacunku

 

WYNIK REKRUTACJI NEGATYWNY

(absolutne minimum)

Szanowny/a Panie/Pani ,

w imieniu swoim oraz całego zespołu bardzo dziękujemy za udział w procesie rekrutacji na stanowisko do firmy .

Z przykrością musimy poinformować, iż nie będziemy mogli zaprosić Pana/Pani do

kolejnego etapu rekrutacji.

Zdecydowaliśmy się wybrać kandydatów, którzy mieli

Proszę o informację zwrotną, czy wyraża Pan/Pani zgodę na zachowanie Pana/Pani aplikację celem wykorzystania przy innych procesach rekrutacyjnych prowadzonych w naszej firmie.

Życzymy powodzenia w dalszym poszukiwaniu pracy

 

Z wyrazami szacunku

 

Autorka: Karolina Latus

Karolina Latus od 8 lat z sukcesami prowadzi kreatywną agencję zatrudnienia CRAFTS w Polsce, która łączy branżę HR z marketingiem. Jest certyfikowanym asesorem, HR Business Partnerem, Trenerem i Coachem. Jest mentorem w programie „Mentoring Działania” oraz wykładowcą na Uniwersytecie Warszawskim. Jest również pomysłodawcą i organizatorem konferencji "HR na Deser" oraz autorką programu "Mentoring Rekrutacyjny". Cyklicznie realizuje "HR Talks with CRAFTS", cykle nagrań na żywo, na swoim fanpage Krawcowa Rekrutacji na Facebook'u, gdzie razem z ekspertami oraz praktykami biznesu, omawia najważniejsze kwestie związane z branżą HR i około HR. O innowacyjnym podejściu do branży pisze na swoim blogu: http://karolinalatus.pl/.

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Raport Antal: 6 trendów na rynku kandydata w 2018 roku
2018-08-06
Jak przygotować i przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną?
2018-05-29
Przygotuj się na nowe – czyli rekrutacja w kilku odsłonach
2018-05-23
5 problemów, które blokują rozwój branży IT
2018-05-10

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej