HRownia | 2018-03-07

Employer Branding - o co w tym tak właściwie chodzi?

Employer Branding - o co w tym tak właściwie chodzi?

 

Pojęcie employer branding używane jest w ostatnim czasie coraz częściej. Ten obszar rozwija się niezwykle dynamicznie i cieszy coraz większym zainteresowaniem firm z różnych branż. Mimo to wiele osób nadal do końca nie wie, czym tak naprawdę jest employer branding i czy w ogóle warto się nim zajmować. Jeśli należysz do grona osób, które jeszcze nie zapoznały się dokładnie z tym pojęciem, to nasz artykuł na pewno przybliży Ci jego istotę.

 

Na czym polega employer branding?

Employer branding jest pojęciem stosunkowo młodym. Pierwsze wzmianki na ten temat pojawiły się w 1996 roku, a pierwsza oficjalna definicja powstała dopiero w 2001 roku i została wprowadzona przez firmę McKinsey. Zgodnie z jej treścią, employer branding to wszelkie działania firmy związane z budowaniem wizerunku pracodawcy. Głównym powodem, dla którego ten obszar staje się coraz bardziej istotny, jest fakt, że coraz trudniej pozyskać i zatrzymać w swojej firmie dobrego pracownika. Polowanie na talenty jest coraz bardziej intensywne i wiele firm prześciga się w oferowaniu coraz to ciekawszych udogodnień dla swoich obecnych i potencjalnych pracowników, aby dzięki temu pozyskać do swojego zespołu osoby kompetentne, które zostaną z nimi na dłużej.

 

Działania związane z budowaniem wizerunku pracodawcy powinny mieć charakter zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny. Oznacza to, że firma powinna skupiać się nie tylko na przyciąganiu nowych pracowników i oferowaniu im jak najlepszego stanowiska pracy, pełnego udogodnień i możliwości rozwoju. Bardzo ważne jest również, aby dbać o obecnych pracowników i zapewniać im jak najlepsze warunki pracy oraz stałą możliwość poszerzania swojej wiedzy, a także godzenia życia prywatnego z życiem zawodowym w sposób elastyczny.

 

Budowanie wizerunku firmy jako pracodawcy jest pojęciem dość szerokim. Z tego względu do employer brandingu zaliczyć można wiele zróżnicowanych działań firmy, które mają jeden wspólny cel: sprawić, aby firma była tak zwanym pracodawcą z wyboru, czyli miejscem, gdzie pracownicy zatrudniają się dlatego, że oferta jest atrakcyjna, a nie dlatego, że zmusza ich do tego sytuacja życiowa. Do działań zewnętrznych związanych z budową wizerunku pracodawcy można zaliczyć między innymi udział w targach pracy, programy partnerskie z uczelniami, możliwość odbywania praktyk i staży studenckich, które będą wartościowe pod względem zdobytej wiedzy praktycznej. Warto również mieć świadomość, że employer branding zaczyna się od rekrutacji. Dobrze napisane ogłoszenie o pracę, atrakcyjne wynagrodzenie i benefity pozapłacowe są coraz bardziej istotne przy wybieraniu przez potencjalnych pracowników idealnej oferty pracy. Jeśli chodzi o działania wewnętrzne, to najważniejsze jest zapewnienie pracownikom możliwości ciągłego rozwoju. Kursy i szkolenia, nowe wyzwania i brak monotonii wykonywanych zadań to kwestie coraz bardziej istotne dla pracowników. Jeśli nie zostaną im zapewnione, to istnieje duże ryzyko, że dobry pracownik postanowi zmienić firmę na inną, która lepiej spełni jego oczekiwania.

 

 

Employer branding w Polsce

Na rynku pracy w Polsce stale umacnia się pozycja pracownika, który coraz śmielej wykorzystuje swoje możliwości i wybiera spośród ofert pracy te, które są dla niego najlepsze. Pracownicy rotują, zmieniają swoje stanowiska i miejsca zatrudnienia, dążąc do stałego rozwoju. Zaskakujący jest więc fakt, że według raportu Employer Branding w Polsce 2017, przygotowanego przez HRM Institute, wynika, że tylko 14% Polskich firm posiada dopracowaną strategię employer brandingową, a aż 32% firm nadal nad nią pracuje. Wynik ten jest zaskakujący, szczególnie, że zgodnie z tym samym badaniem aż 86% firm zdaje sobie sprawę z faktu, że dobrze opracowana strategia employer brandingowa ułatwia pozyskanie wartościowych pracowników.

Badanie przeprowadzone przez HRM Institute pokazują, jak wielu polskich pracodawców nadal nie wie, jak zabrać się za employer branding i jak budować wizerunek pracodawcy w taki sposób, aby przyciągać do siebie potencjalnych pracowników i utrzymywać ich zaangażowanie przez długie lata, a nie przez kilka pierwszych miesięcy pracy. Dużym plusem jest za to sama świadomość pracodawców, którzy zdają sobie sprawę z istoty employer brandingu. Dzięki temu można mieć nadzieję, że wkrótce liczba polskich przedsiębiorstw, które posiadają spójną strategię employer brandingową, znacznie wzrośnie.

 

Dlaczego warto zająć się employer brandingiem na poważnie?

Zgodnie z danymi GUS, bezrobocie w Polsce w grudniu 2017 wynosiło 6,6%. To mniej o 1,6% niż rok wcześniej, a sytuacja na rynku pracy stale się poprawia. Sprawia to, że pracownicy mają coraz silniejszą pozycję i nie muszą już przyjmować niedopasowanych do ich oczekiwań ofert pracy, byleby tylko znaleźć zatrudnienie. Z tego powodu o wiele trudniej jest przyciągać talenty firmom, które nie posiadają dopracowanej strategii employer brandingowej. Jej brak odbija się również na zaangażowaniu obecnych pracowników. Zgodnie z raportem Employer Branding w Polsce 2017, gdy w firmie wdrożona jest strategia employer branding, to zaangażowanie pracowników wzrasta średnio aż o 13%. Oznacza to, że obecni pracownicy firmy nie tylko lepiej i chętniej wykonują swoje obowiązki, ale również czują się bardziej związani z organizacją oraz zostają w niej na dłużej. Jest to ogromnym plusem, ponieważ rotacja pracowników jest coraz większym problemem zarówno małych, jak i dużych firm w Polsce.
Spójna strategia skupiona na budowaniu wizerunku pracodawcy sprawia, że cała komunikacja marki jest bardziej dopracowana i jednorodna. Dzięki temu firma nie przekazuje sprzecznych komunikatów.

Employer branding wpływa również na ogólny wizerunek firmy. Nie tylko w oczach obecnych i potencjalnych pracowników, ale także inwestorów, udziałowców i klientów. Dzięki dobrze prowadzonej strategii dotyczącej wizerunku przedsiębiorstwa jako pracodawcy rośnie zaufanie wobec firmy w całym jej otoczeniu. Przedsiębiorstwo staje się bardziej wiarygodne jako partner biznesowy. Daje to pewność, że firma posiada stabilny, zaangażowany zespół gotowy do podejmowania nowych wyzwań i zadań. Zwiększa to przekonanie, że zostaną one wykonane rzetelnie i przede wszystkim do końca przez tych samych pracowników, którzy nagle nie postanowią zrezygnować z pracy, bo trafi im się lepsza oferta.

 

Employer branding odgrywa coraz większą rolę na rynku pracy. Coraz więcej firm w Polsce zdaje sobie z tego sprawę i jest gotowa na wprowadzenie zmian. Dzięki temu można się spodziewać, że potrzeby pracownika będą w nadchodzącym czasie jeszcze ważniejsze dla pracodawców, którzy będą dążyli do tego, aby jak najlepiej je zaspokoić.

Autor:
Autor: HRownia

HRownia

Hrownia

redakcja@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Polskie firmy wyróżnione odznaczeniem Premium Employer Brand
2018-05-25
Przepis na skuteczny onboarding
2018-04-06
​​​​​​​Nie ma nowoczesnego HR w firmie bez nowych technologii
2018-03-30
Candidate experience - jakie znaczenie dla firmy ma opinia kandydata?
2018-03-29

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

...

Kraków

Za 2 dni

2018-10-19

Za 7 dni

2018-10-24

Za 20 dni

2018-11-06