HRownia | 2018-05-22

Czy warto stosować automatyzację w sprzedaży?

Czy warto stosować automatyzację w sprzedaży?

Z tekstu dowiesz się, jakie korzyści płyną z zastosowania procesu automatyzacji w firmie. Pozostaje jedno proste pytanie. Czy możesz sobie pozwolić, by z niej nie korzystać?

Dzisiejsza sprzedaż to często niełatwy, skomplikowany, a dodatkowo pracochłonny proces. Pamiętać o wszystkich rzeczach w trakcie dnia pracy najzwyczajniej w świecie się nie da. Pojawiają się luki przy wykonanych zadaniach. Jednak można tego uniknąć. Automatyzacja sprzedaży jest niczym składanie klocków - dodajemy dwa elementy do siebie i powstaje nam nowa budowla. A przecież nadal chodzi w tym wszystkim o to samo. O to, żeby wygrać, czyli zdobyć klienta.

Sprzedawanie nie jest prostą sztuką i nigdy nie było. Tempo pracy, cele do osiągnięcia - te duże i te małe - często wymuszają na nas taką presję, że stajemy się przy czymś niedokładni, zapominalscy. Niedokładność przekłada się natomiast na wynik, a raczej jego brak. W sprzedaży chodzi przecież o możliwość przewidywania, o to by transakcje były regularne, a najlepiej regularnie przynosiły określony zysk.

Wszystkie zadania, które zaplanujesz zadzieją się w określonym przez Ciebie momencie. Po co? Po to, żebyś nie musiał pamiętać o detalach i skupił się na relacjach z klientem.

 

Korzyści z automatyzacji

Jak możemy podejść do samego procesu i od czego zacząć, żeby był skuteczny?  Co jest w nim istotne i przede wszystkim, dlaczego warto automatyzować cały proces sprzedaży? Wyróżniłbym przede wszystkim:

Stworzenie szablonów mailowych - to podstawa. Odpowiedni szablon jesteśmy w stanie spersonalizować w kilka sekund, nie tracąc całej reszty czasu na dostosowywanie oferty czy też innych elementów istotnych w samym mailu.

Tworzenie dokumentacji - dobrze mieć wszystkie rzeczy w jednym miejscu takie jak oferta czy zaproponowane warunki, dzięki czemu nie zastanawiamy się co konkretnie zaproponowaliśmy klientowi, kiedy i w jakiej formie, po które w każdym momencie możesz sięgnąć.

Lejek sprzedażowy - nie ma nic bardziej przydatnego, niż podzielenie procesu sprzedaży na konkretne etapy czy też fazy. Jest to niezwykle ważne, by móc zlokalizować ewentualne błędy i potknięcia w pracy handlowca, które pojawiają się i będą pojawiać w trakcie pracy. To nie tylko zarządzanie całym procesem, ale głównie rozpoznanie potrzeb klienta i tego, na jakim etapie procesu sprzedaży jesteśmy. Dla przykładu możemy się dowiedzieć, czy klient otworzył naszą ofertę i na tym pozostał, czy może otwierał ją kilka razy, a my nadal nie mamy odpowiedzi. Dlatego też praca nad lejkiem i pracowanie z nim jest kluczowe, by ten mógł sam zbierać dane.

Sprzedaż i jej automatyzacja to nie tylko proces, który ułatwia naszą pracę, po to, by nie musieć pamiętać o wszystkim. I mieć czas na najważniejsze, czyli pielęgnację relacji z klientem. Sprzedaż to również proces, dzięki któremu można przewidywać określone wyniki sprzedażowe. Pozwala ona kontrolować wielowątkowe procesy i zadania, od których zależą szanse sprzedaży, a więc i dochód.

Automatyzacją powinien stać się sam kontakt z klientem - dzięki czemu bez problemu możemy sprawdzić ile telefonów wykonaliśmy, z jakim efektem, skąd mamy te leady, jakie to branże i czym klient najbardziej się interesuje. Należy to wyraźnie podkreślić - zbieranie danych i wszelkich statystyk, przy dobrze ułożonym systemie, nie jest pracochłonne. To tylko kilka kliknięć.

Ciężko analizować dane mając pewne luki i brak regularności. Dziś, aby coś zmierzyć, wystarczy być konsekwentnym i mieć odpowiednie informacje. To brzmi banalnie prosto? Zgadza się. Automatyzacja to nic innego, jak zastępowanie naszych regularnych, żmudnych, ale tak pożądanych czynności działaniami automatycznymi. I należy podkreślić, że proces ten jest niezwykle precyzyjny, więc przy dobrym jego poukładaniu handlowiec ma po prostu czas na sprzedawanie.

 

To tylko kilka kliknięć...

Podsumowując cały proces automatyzacji sprzedaży jest niezbędny po to, by mieć więcej czasu na działania operacyjne i identyfikację potrzeb klienta. Cała reszta, zadzieje się przecież automatycznie i precyzyjnie co do minuty. Pora przestać pamiętać wszystkie elementy: ile, gdzie, jak, skąd, po co? - dzięki automatyzacji wiele rzeczy zadzieje się samo, a handlowiec zacznie efektywniej sprzedawać.

 

Autor: Wiktor Lewandowski, Marketing Account Executive w agencji content marketingowej Conture

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Rola automatyzacji w procesach HR
2018-03-15
Dlaczego rekruter powinien być sprzedawcą?
2016-11-29

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!