HRownia | 2017-03-24

Pracodawca nie może uprawiać czarnego PR w stosunku do byłego pracownika

Pracodawca nie może uprawiać czarnego PR w stosunku do byłego pracownika

Gdy pracownik postanawia odejść z firmy, pracodawca może próbować namówić czy zachęcić go do pozostania. Zwłaszcza jeśli to cenny specjalista czy menedżer, na którym szczególnie mu zależy. Jednak jeśli nic nie wskóra z pewnością szybko zatrudni kogoś innego.

Firma musi przy tym pamiętać, że nawet jeśli jest zaskoczona nagłą decyzją pracownika, nie może go ośmieszać czy w jakikolwiek spoósb dyskredytować jego postanowienia o zakończeniu pracy.

Niedopuszczalna jest nawet próba krytyki takiej osoby np. dowcipnymi stwierdzeniami czy mailami, choćby tylko adresowanymi bezpośrednio do niej.

Bez gadulstwa

Absolutnie należy też unikać komentowania tego zdarzenia na portalach społecznościowych. Szef musi też powstrzymać się przed rozpuszczaniem plotek o odchodzącym czy nawet powielaniem  informacji potwierdzonych przez samego zainteresowanego.

Lepiej też na taką dyskrecję uczulić innych zatrudnionych, szczególnie z kierownictwa firmy. Tak daleka ostrożność w ujawnianiu wiadomości o niedawnym podwładnym to przejaw dbałości o interesy pracodawcy. Pozwoli uniknąć zarzutu byłego już pracownika o naruszenie jego dóbr osobistych lub wkraczanie w sferę molestowania.

Przykre skutki

Jeśli  pracodawca nie zastosuje się do tych rad i będzie publicznie rozstrząsał odejście pracownika, ten może domagać się, aby szef zaprzestał takich działań. Gdy to nie pomoże, przed sądem zażąda zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych. Ponadto ma prawo żądać wpłaty odpowiedniej kwoty na rzecz wybranej przez siebie organizacji czy stowarzyszenia.

Godne zakończenie

Lepiej też unikać innych konfliktów. Od zakończenia stosunku pracy firma nie może wykorzystywać wizerunku byłego pracownika. Dotyczy to jego fotografii, a także profilu społecznościowego, danych osobowych i kontaktowych - numerów telefonów, życiorysu, zawodowej sylwetki podawanej w publikacjach firmowych.

O ile jednak bezwględnie tę zasadę należy stosować wobec szeregowego pracownika, który opuszcza firmę, znaczniej trudniej ją zrealizować w stosunku do menedżera. Z dnia na dzień nie wytnie się np. jego zdjęcia będącego elementem tła reklamy, folderów i broszur informacyjnych. Nie da rady też tego zrobić z jego innymi danymi, np. w sądowym rejestrze spółek czy raporcie rocznym. Im jednak szybciej to nastąpi, tym lepiej dla obu stron.

Autorka: Grażyna Ordak

Źródło: Kariera.pl: Pracodawca nie może uprawiać czarnego PR w stosunku do byłego pracownika

 

Autor:
Autor: HRownia

HRownia

Hrownia

redakcja@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Rozmowa o pracę - przygotuj się pod okiem profesjonalisty!
2017-11-16
Praca tymczasowa - kiedy się na nią zdecydować?
2017-11-09
Zestresowany jak Polak. Nie umiemy godzić pracy z życiem prywatnym
2017-10-09
Stres w pracy - jak skutecznie z nim walczyć?
2017-09-13

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 5 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 10 dni

2017-11-28

Za 18 dni

2017-12-06

Za 24 dni

2017-12-12