Marta Bober | 2018-01-26

O czynnikach motywujących pracowników i Twoim Studio Pracy rozmawiamy z Edytą Gradkowską

O czynnikach motywujących pracowników i Twoim Studio Pracy rozmawiamy z Edytą Gradkowską

O czynnikach motywujących pracowników, wartościach firmy i Twoim Studio Pracy rozmawiam z Edytą Gradkowską, Managerem Twojego Studia Pracy w IKEA Retail.

 

Marta Bober: Pracodawcy kuszą przyszłych pracowników elastycznymi godzinami pracy, benefitami, możliwością udziału w ciekawych szkoleniach. Na jakie czynniki motywacyjne według Pani warto stawiać i które z nich naprawdę się sprawdzają?

Edyta Gradkowska: To bardzo złożony i dynamicznie zmieniający się obszar. Pewne benefity, takie jak karta multisport i prywatna opieka medyczna to już standard. Warto zadbać o ciekawe zadania dające poczucie wpływu, bezpośredni kontakt z pracownikiem, wsparcie i inspirowanie przez liderów, możliwość podejmowania decyzji i brania za nie odpowiedzialności, prawo do błędów i uczenie się na nich, opcje współpracy ze zróżnicowanymi zespołami, wykorzystanie prawa synergii i współtworzenie nowych rozwiązań dla klienta i współpracowników.

Pracownicy też myślą o swojej dalszej przyszłości. IKEA docenia wkład i lojalność pracowników w tworzeniu sukcesu marki i dlatego stworzyła program Tack! W ramach programu pracownicy otrzymują dofinansowanie do funduszu emerytalnego. Każdy pracownik w danym kraju, zatrudniony na pełny etat otrzymuje taką samą kwotę, niezależnie od stanowiska czy wysokości wynagrodzenia.

 

 

M.B.:  W zeszłym roku IKEA otworzyła Twoje Studio Pracy. Jest to pierwsze tego rodzaju miejsce nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Gdzie się znajduje i jak można z niego skorzystać?

E.G.: Twoje Studio Pracy to nietypowa przestrzeń, gdzie już od progu można odczuć szwedzkość i doświadczyć wartości IKEA: otwartości, prostoty, poczucia wspólnoty. Na start – serdeczne powitanie i ciepła kawa lub herbata w przestrzeni FIKA. W kolejnym kroku pora na bliższe poznanie, które umożliwia pięć interaktywnych domków z materiałami dotyczącymi najważniejszych obszarów IKEA: Klient jest najważniejszy, Urządzanie wnętrz na sposób IKEA, Dom przyjazny dla planety, Kultura i wartości IKEA, Talenty w IKEA.

Kilka wolnych chwil przed rozmową? Studio wyposażone jest w kino, gdzie wyświetlane są filmy związane z marką. Można wykorzystać ten czas także na wirtualną wycieczkę z wykorzystaniem technologii VR (virtual reality) lub przymierzyć służbowe stroje przed lustrem. Przestrzeń jest nowoczesna i w pełni multimedialna – dotykowe ekrany, ogólnodostępne wi-fi, ładowarki do telefonów.

Twoje Studio Pracy zlokalizowane jest w Warszawie, przy Al. Krakowskiej 61 (Biurowiec Metro Group). Otwarte od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-18:00. Przestrzeń dedykowana jest wszystkim osobom zainteresowanym pracą w IKEA. Można ją odwiedzić, nawet nie będąc zaproszonym na rozmowę o pracę i poznać jej udogodnienia.

 

M.B.: Jak sprawdza się Twoje Studio Pracy jako sposób na odczarowanie negatywnych odczuć związanych z procesem rekrutacyjnym? Czy rzeczywiście zauważyli Państwo wzrost zainteresowania firmą i wzrost liczby złożonych przez kandydatów aplikacji?

E.G.: Obecnie obserwujemy różnice między podejściem do klienta i do kandydata. Jako klienci mamy szeroki wybór produktów i usług, korzystamy ze spersonalizowanych rozwiązań, a decyzje zakupowe podejmujemy bardziej świadomie. Komunikacja z klientami ma dziś inny wymiar – wiele kanałów, w tym media społecznościowe pozwalają na dotarcie z ofertą dopasowaną do ich potrzeb. Jednocześnie dostrzegamy, że współczesny rynek pracy wciąż nie oferuje takich możliwości dzisiejszym kandydatom, a procesy rekrutacyjne często opierają się na ściśle określonych schematach.

Kandydaci nie mają możliwości dostosowania rekrutacji do swoich potrzeb, a samo słowo „rekrutacja” wciąż nie kojarzy się z przyjaznym doświadczeniem. W IKEA chcemy to zmienić i zlikwidować te różnice. Jeśli klienci mogą personalizować swoje usługi, dlaczego kandydat nie może tego robić?

Kandydaci są jeszcze ostrożni w stosowaniu nowatorskich rozwiązań - im bardziej otwarta osoba tym chętniej korzysta z nowych narzędzi rekrutacyjnych, materiałów informacyjnych czy z nowej technologii komunikacyjnej, do których kandydatów serdecznie zapraszamy i namawiamy. Kandydaci na początku są onieśmieleni, potem dają się namówić na wspólną kawę czy też krótką pogawędkę, aby poczuć się pewniej i przystąpić do wspólnej pracy. Chętnie dzielą się informacją zwrotną, są zaskoczeni atmosferą, przestrzenią, wychodzą zainspirowani i w dobrych nastrojach, często razem, bo w ciągu tego czasu nawiązali relacje.

 

 

M.B.: Twoje Studio Pracy otwiera się na szerokie grono kandydatów - zostało dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz rodziców z małymi dziećmi. Jakie udogodnienia i warunki pracodawcy powinni zapewnić tego rodzaju grupom, żeby zachęcić ich do podjęcia pracy w firmie? Na czym najbardziej zależy dzisiaj pracownikom?

E.G.: IKEA zawsze widzi duże możliwości płynące z różnorodności zespołów – docenia różnice i korzyści płynące, np. z wielopokoleniowości. Bierzemy, z jednej strony, pod uwagę równe traktowanie wszystkich pracowników, a z drugiej, uwzględniamy różne etapy i sytuacje życiowe. To wszystko może się odbywać tylko w atmosferze dialogu, bo każda sytuacja jest inna i różne może być podejście i rozwiązania. To na czym pracownikom zależy dzisiaj i wcześniej to szacunek, indywidualne podejście i współdecydowanie.

 

M.B.: Jakie Pani zdaniem wartości powinna reprezentować firma, żeby nie tylko przyciągnąć nowe osoby, ale także zatrzymać w organizacji talenty?

E.G.: Obserwuje się silny trend – ludzie chcą mieć poczucie wpływu i kontroli. W związku z tym firma powinna umożliwiać branie odpowiedzialności, a więc podejmowanie decyzji i próbowanie rozwiązań z prawem do popełniania błędu. W takim środowisku nawet będąc długo na danym stanowisku mamy poczucie współtworzenia, współdecydowania i zadania są ciągle nowe, motywujące i angażujące. Pozwalają one uczyć się na własnych błędach i korygować swoje działania.

 

 

 

 

Edyta Gradkowska, Manager Twojego Studia Pracy, IKEA Retail

Zafascynowana spotkaniem z drugim człowiekiem  i ułatwiania mu odnajdowania siebie w sytuacjach niekomfortowych, aby miał dostęp do swoich zasobów i wykorzystał zdarzenie do poznania siebie i swoich możliwości. Głęboko przekonana do wspólnej pracy i współtworzenia, wierzy siłę synergii.

Ponad 20 lat doświadczenia w branży retailowej w różnych obszarach HR, 13 lat w IKEA – zaczynała jako Deputy a potem Country HR Manager, następnie prowadziła różne projekty w obszarze HR, w tym osobiste:), od roku współkreator i manager Twojego Studia Pracy. Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego oraz studiów podyplomowych w zakresie Zarządzania Ludźmi na Akademii L. Koźmińskiego w Warszawie.

 

Autor:
Autor: Marta Bober

Marta Bober

HRownia

696436152

marta.bober@hrownia.pl


Redaktor Naczelna
Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Kobiecy punkt widzenia na rekrutację i branżę IT - rozmowa z Aleksandrą Pszc ...
2017-01-12
"Żyj według własnych potrzeb i wyobrażeń" - osobisty i zawodowy poradnik Al ...
2016-12-07

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Za 2 dni

2018-02-20

Za 26 dni

2018-03-16

Za 30 dni

2018-03-20

Konferencja HR-Tech Poland 2018

Warszawa, Conference Center at The Tides

Za 36 dni

2018-03-26

Forum Zdrowie Pracownika #BoWartoDbać

DIGITAL KNOWLEDGE VILLAGE, Warszawa

Za 50 dni

2018-04-09