| 2018-03-29

Candidate experience - jakie znaczenie dla firmy ma opinia kandydata?

Candidate experience

 

Pojęcie candidate experience jest stosunkowo nowe, pojawiło się na fali rosnącego trendu employer brandingu. Określa ono doświadczenia kandydatów związane z procesem rekrutacyjnym i może mieć poważne konsekwencje dla wizerunku firmy - zarówno pozytywne, jak i negatywne.

 

Czym dokładnie jest candidate experience?

Określenie to dotyczy wszystkich doświadczeń, wrażeń i opinii kandydata z całego procesu rekrutacyjnego. Obejmuje zatem nie tylko samą rozmowę kwalifikacyjną, ale wszelki kontakt z firmą podczas poszukiwania pracy, w tym kontakt ze stroną internetową czy ogłoszeniem, proces podjęcia decyzji o aplikacji i wysłanie CV, rozmowę z rekruterem, a także sam proces zatrudniania i wdrożenia.

 

Na co wpływa candidate experience?

Candidate experience ma niebagatelne znaczenie dla wizerunku przedsiębiorstwa i to nie tylko jako potencjalnego pracodawcy, ale również jako usługodawcy. Opinie kandydatów, np. dzięki mediom społecznościowym, szybko się rozprzestrzeniają, wpływając na postrzeganie firmy. Jest to tzw. User Generated Content, który ma ogromny wpływ na employer branding. Negatywne doświadczenia mogą więc zmniejszać zainteresowanie aplikowaniem i utrudnić pozyskiwanie pracowników, ale przenoszą się również na postrzeganie organizacji jako całości.

Z tego względu coraz częściej zwraca się uwagę na kreowanie pozytywnych doświadczeń wśród kandydatów i włącza się procesy rekrutacyjne do strategii employer brandingowych.

Badania przeprowadzone przez eRecruiter w 2017 roku dowodzą, że negatywne doświadczenia kandydatów mogą powodować utratę aż ⅓ aplikacji. 33% kandydatów, którzy podczas procesu rekrutacyjnego odniosą złe wrażenie, nie zaaplikuje do firmy ponownie.

Jednak to nie wszystko, aż 28% osób chętnie dzieli się negatywną opinią z innymi. Pozytywna opinia natomiast ma ogromny wpływ na podejmowanie decyzji o zaaplikowaniu do firmy, pod uwagę bierze ją ponad 40% kandydatów.

 

Employer branding

 

Jak tworzyć pozytywny candidate experience?

Szokujące są wyniki, które mówią, że aż 79% badanych ma poczucie, że absolutnie nikt nie zapoznał się z ich aplikacją. Związane jest to przede wszystkim z brakiem feedbacku dla osób, których CV zostało odrzucone na wstępnym etapie rekrutacji. Aby temu zapobiec wystarczy więc potwierdzić otrzymanie aplikacji i poinformować o przebiegu wstępnej selekcji.

Jest to pierwszy kontakt z kandydatem i jego przebieg warunkuje w dużym stopniu opinię o firmie. Warto stworzyć atrakcyjną informację zwrotną, która wyróżni nas na tle konkurencji. Można tu oczywiście użyć automatycznego systemu odpowiedzi, ważne jest, aby wiadomość zawierała podziękowanie za czas poświęcony na aplikację i przygotowanie dokumentów, opis procesu rekrutacyjnego i wskazanie osób odpowiedzialnych za poszczególne etapy.

Równie, a może nawet bardziej istotna jest informacja o zakończeniu rekrutacji. Oczekuje jej aż 86% kandydatów. Informacja ta stanowi domknięcie kontaktu z odrzuconymi kandydatami. Dobrym pomysłem jest informowanie o przyczynach odrzucenia aplikacji, co stanowi cenny feedback dla aplikujących. Prawidłowo przeprowadzone zamknięcie rekrutacji umożliwia wywarcie pozytywnego wrażenia mimo odrzucenia aplikacji, dzięki czemu nie zniechęcimy kandydatów do zgłoszenia się przy kolejnej rekrutacji.

 

Podejście polskich firm do candidate experience

35% pracodawców nie widzi potrzeby badania opinii kandydatów, a kolejne 41% nie ma na to czasu lub funduszy. Jednocześnie, aż ¾ badanych firm twierdzi, że postrzeganie procesu rekrutacyjnego wpływa również na opinie o produktach i usługach firmy. Ta dysproporcja jest rażąca, ponieważ z jednej strony pracodawcy zdają sobie sprawę ze znaczenia candidate experience, z drugiej natomiast nie wdrażają żadnych systemów pomiarowych, pozwalających na konstruowanie skutecznych strategii wizerunkowych.

 

Candidate experience stanowi więc bardzo ważny aspekt kreowania wizerunku organizacji, wpływający na wiele obszarów jej działalności. Kandydaci oczekują przede wszystkim merytorycznej informacji zwrotnej i dobrego kontaktu z rekruterami. Niestety, w Polsce niewiele firm wprowadza odpowiednie strategie, przez co ponosi wymierne straty wizerunkowe, a co za tym idzie, również finansowe.

Autor:
Autor:

krzysztof.klosinski@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Przepis na skuteczny onboarding
2018-04-06
​​​​​​​Nie ma nowoczesnego HR w firmie bez nowych technologii
2018-03-30
Firmy rodzinne – nowe otwarcie
2018-03-23
Praca w IT: kompetencje miękkie również ważne
2018-03-20

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Za 1 dzień

2018-04-26

...

Warszawa

Za 15 dni

2018-05-10

Za 22 dni

2018-05-17