HRownia | 2017-08-23

By nowy pracownik nie odszedł po kilku dniach - onboarding

By nowy pracownik nie odszedł po kilku dniach - onboarding

Odejście z firmy dobrego pracownika i zatrudnienie kolejnej osoby wiąże się z poniesieniem kosztów przez pracodawcę mniej więcej wysokości rocznego wynagrodzenie wspomnianego pracownika. Dlaczego? Konieczne jest wznowienie procesu rekrutacyjnego, opłacenie publikacji ogłoszeń, wdrożenie i przeszkolenie. Onboarding jest jednym z narzędzi, które nie tylko buduje Employer Branding, ale i daje pracownikowi poczucie bezpieczeństwa i zaopiekowania.

 

Na dobry początek współpracy - onboarding

Wyobraź sobie swój pierwszy dzień pracy. Otwierasz drzwi firmy z nadzieją, że zostaniesz przyjęty ciepło, z serdecznością. I tak też się dzieje. Od progu wita Cię jeden z członków zespołu, ponieważ bezpośredni przełożony właśnie przebywa na urlopie. Podajesz sobie dłoń z każdą z osób, przedstawiasz się. I… siadasz na swoje miejsce. Włączasz komputer, zakładasz maila firmowego i nie bardzo wiesz, od czego masz zacząć swoją pracę. Koledzy w pośpiechu tłumaczą Ci najważniejsze zasady, z których niestety niewiele zapamiętujesz. Nie chcesz dopytywać i przerywać im wykonywanie zadań, więc cierpliwie siedzisz i starasz się samemu zorganizować sobie czas. Czujesz się jak piąte koło u wozu.

Czy opisana sytuacja jest przerysowana? Niestety, w wielu przypadkach jest rzeczywistością, którą firmy nie potrafią lub nie chcą zmieniać. Początki zawsze są trudne, ale pracodawcy mogą pomóc nowym pracownikom zminimalizować ich stres. To właśnie onboarding jest jednym z czynników decydujących o tym, czy dany pracownik zechce zostać w firmie na dłużej. Każda nowa osoba powinna zostać odpowiednio wdrożona i poinformowana. Z pewnością interesujące będą wiadomości związane z tym, kto za co odpowiada w firmie, do jakiej osoby można zwrócić się w przypadku konkretnego problemu, jaki dress code obowiązuje w organizacji, jaka jest jej kultura, czy też jak wyglądają godziny przerwy i gdzie można ją spędzić.

Świadomy pracodawca nie będzie chciał dopuścić do sytuacji, w której pracownik złoży wypowiedzenie po tygodniu pracy, ponieważ poczuje osamotnienie, zagubienie i frustrację z powodu zbyt dużej liczby wątpliwości. Nikt z nas nie lubi zadawać pytań w nowej pracy - boimy się, że zostaniemy odebrani jako nieprofesjonalni i zostanie nam zarzucony brak umiejętności organizacyjnych. Dlatego też onboarding będzie nieocenionym wsparciem w pierwszych dniach pracy - można porównać go do ściągi zapewniającej komfort na początku pracy.

 

 

Onboarding - co to jest i dlaczego warto?

Proces wdrożeniowy możemy rozpocząć od przygotowania podręcznika onboardingowego w drukowanej postaci lub online. W środku mogą znajdować się najważniejsze dane kontaktowe, opis poszczególnych stanowisk, możliwości związane ze ścieżką kariery, osiągnięcia firmy, jej zwyczaje i tradycje, ważne wydarzenia i uroczystości, które pracownicy świętują w swoim gronie. Kreatywnie przygotowany podręcznik onboardingowy może z powodzeniem pełnić funkcję drogowskazu i instrukcji ułatwiającej poruszanie się w organizacji dla nowych pracowników. Jest to pigułka wiedzy, z którą chętnie zapoznają się osoby nie tylko nieśmiałe, ale także te, które jak najszybciej chcą poczuć się w firmie swobodnie. Podręcznik w formie wydrukowanej lub przesłanej online to materiał, do którego pracownik może wrócić w każdej chwili - nie musi po raz kolejny zadawać tego samego pytania i bać się, że zostanie uznany za niesamodzielnego.

Sam proces onboardingowy powinien uwzględniać duże wsparcie przełożonego. Nawet najlepiej przygotowane materiały nie są w stanie zastąpić bezpośredniego kontaktu. Nie mniej jednak warto pokusić się o onboarding podany w sposób lekki i atrakcyjny dla pracownika. Podręcznik onboardingowy to wyróżnik, pozytywnie wpływający na wizerunek pracodawcy. W końcu niewiele firm może się nim pochwalić, przez co uważany jest za atrybut nowoczesnego i opiekuńczego pracodawcy.

 

Od czego zacząć onboarding?

Konieczne jest przystosowanie wszystkich treści, jakie chcemy przekazać do potrzeb nowego pracownika. Musimy uważać na to, by nie wpaść w pułapkę i wyjść z założenia, że wszystko jest jasne i nie ma potrzeby o tym mówić. Dlatego też dobrze jest pomyśleć o wsparciu osób z zewnątrz, które ocenią sytuację i podpowiedzą, o czym rzeczywiście warto napisać czy mówić. Na rynku istnieją firmy, które proponują rozwiązania związane z procesem onboardingu. Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy nasze działania przybliżą nas do oczekiwanych rezultatów, wówczas warto skorzystać z porady i doświadczenia osób zajmujących się tym na co dzień.

 

Autor:
Autor: HRownia

HRownia

Hrownia

redakcja@hrownia.pl

Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Praca tymczasowa - kiedy się na nią zdecydować?
2017-11-09
Outsourcing personalny - kiedy się opłaca?
2017-10-12
Narzędzia HR - czym są?
2017-10-04
Zestawienie blogów HR - czyli HRownia poleca
2017-08-09

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 5 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 10 dni

2017-11-28

Za 18 dni

2017-12-06

Za 24 dni

2017-12-12