Odejście z firmy dobrego pracownika i zatrudnienie kolejnej osoby wiąże się z poniesieniem kosztów przez pracodawcę mniej więcej wysokości rocznego wynagrodzenie wspomnianego pracownika. Dlaczego? Konieczne jest wznowienie procesu rekrutacyjnego, opłacenie publikacji ogłoszeń, wdrożenie i przeszkolenie. Onboarding jest jednym z narzędzi, które nie tylko buduje Employer Branding, ale i daje pracownikowi poczucie bezpieczeństwa i zaopiekowania.
Na dobry początek współpracy - onboarding
Wyobraź sobie swój pierwszy dzień pracy. Otwierasz drzwi firmy z nadzieją, że zostaniesz przyjęty ciepło, z serdecznością. I tak też się dzieje. Od progu wita Cię jeden z członków zespołu, ponieważ bezpośredni przełożony właśnie przebywa na urlopie. Podajesz sobie dłoń z każdą z osób, przedstawiasz się. I… siadasz na swoje miejsce. Włączasz komputer, zakładasz maila firmowego i nie bardzo wiesz, od czego masz zacząć swoją pracę. Koledzy w pośpiechu tłumaczą Ci najważniejsze zasady, z których niestety niewiele zapamiętujesz. Nie chcesz dopytywać i przerywać im wykonywanie zadań, więc cierpliwie siedzisz i starasz się samemu zorganizować sobie czas. Czujesz się jak piąte koło u wozu.
Czy opisana sytuacja jest przerysowana? Niestety, w wielu przypadkach jest rzeczywistością, którą firmy nie potrafią lub nie chcą zmieniać. Początki zawsze są trudne, ale pracodawcy mogą pomóc nowym pracownikom zminimalizować ich stres. To właśnie onboarding jest jednym z czynników decydujących o tym, czy dany pracownik zechce zostać w firmie na dłużej. Każda nowa osoba powinna zostać odpowiednio wdrożona i poinformowana. Z pewnością interesujące będą wiadomości związane z tym, kto za co odpowiada w firmie, do jakiej osoby można zwrócić się w przypadku konkretnego problemu, jaki dress code obowiązuje w organizacji, jaka jest jej kultura, czy też jak wyglądają godziny przerwy i gdzie można ją spędzić.
Świadomy pracodawca nie będzie chciał dopuścić do sytuacji, w której pracownik złoży wypowiedzenie po tygodniu pracy, ponieważ poczuje osamotnienie, zagubienie i frustrację z powodu zbyt dużej liczby wątpliwości. Nikt z nas nie lubi zadawać pytań w nowej pracy - boimy się, że zostaniemy odebrani jako nieprofesjonalni i zostanie nam zarzucony brak umiejętności organizacyjnych. Dlatego też onboarding będzie nieocenionym wsparciem w pierwszych dniach pracy - można porównać go do ściągi zapewniającej komfort na początku pracy.
Onboarding - co to jest i dlaczego warto?
Proces wdrożeniowy możemy rozpocząć od przygotowania podręcznika onboardingowego w drukowanej postaci lub online. W środku mogą znajdować się najważniejsze dane kontaktowe, opis poszczególnych stanowisk, możliwości związane ze ścieżką kariery, osiągnięcia firmy, jej zwyczaje i tradycje, ważne wydarzenia i uroczystości, które pracownicy świętują w swoim gronie. Kreatywnie przygotowany podręcznik onboardingowy może z powodzeniem pełnić funkcję drogowskazu i instrukcji ułatwiającej poruszanie się w organizacji dla nowych pracowników. Jest to pigułka wiedzy, z którą chętnie zapoznają się osoby nie tylko nieśmiałe, ale także te, które jak najszybciej chcą poczuć się w firmie swobodnie. Podręcznik w formie wydrukowanej lub przesłanej online to materiał, do którego pracownik może wrócić w każdej chwili - nie musi po raz kolejny zadawać tego samego pytania i bać się, że zostanie uznany za niesamodzielnego.
Sam proces onboardingowy powinien uwzględniać duże wsparcie przełożonego. Nawet najlepiej przygotowane materiały nie są w stanie zastąpić bezpośredniego kontaktu. Nie mniej jednak warto pokusić się o onboarding podany w sposób lekki i atrakcyjny dla pracownika. Podręcznik onboardingowy to wyróżnik, pozytywnie wpływający na wizerunek pracodawcy. W końcu niewiele firm może się nim pochwalić, przez co uważany jest za atrybut nowoczesnego i opiekuńczego pracodawcy.
Od czego zacząć onboarding?
Konieczne jest przystosowanie wszystkich treści, jakie chcemy przekazać do potrzeb nowego pracownika. Musimy uważać na to, by nie wpaść w pułapkę i wyjść z założenia, że wszystko jest jasne i nie ma potrzeby o tym mówić. Dlatego też dobrze jest pomyśleć o wsparciu osób z zewnątrz, które ocenią sytuację i podpowiedzą, o czym rzeczywiście warto napisać czy mówić. Na rynku istnieją firmy, które proponują rozwiązania związane z procesem onboardingu. Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy nasze działania przybliżą nas do oczekiwanych rezultatów, wówczas warto skorzystać z porady i doświadczenia osób zajmujących się tym na co dzień.
Praktyki studenckie w świecie IT, czyli jak rekrutować i zatrudniać najlepszych
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować
Praktyki studenckie w świecie IT, czyli jak rekrutować i zatrudniać najlepszych
Kobiety mówią „dość!” nierównemu traktowaniu w pracy
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować
Kobiety mówią „dość!” nierównemu traktowaniu w pracy
Nawet sześć na dziesięć wypadków przy pracy jest wynikiem ludzkiego błędu
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować
Nawet sześć na dziesięć wypadków przy pracy jest wynikiem ludzkiego błędu
Raport ADP Polska: „Zatrudnienie w Nowoczesnej Gospodarce w Q4 2018/FY 2018”
Aby ta opcja była dostępna musisz się zalogować