Robert Rodak | 2017-08-09

Udzielanie informacji zwrotnej – po co ten feedback?

Informacja zwrotna jest nieodzowną częścią pracy managera. Pozwala ocenić jakość oraz postępy działań pracowników, wpływać na ich motywację czy eliminować błędy i zmniejszać ryzyko pojawienia się trudności np. w realizowanym projekcie. W idealnym świecie taka rozmowa powinna popychać pracowników do rozwoju i zwiększać ich zaangażowanie, a co ważne budować relacje z przełożonym. Jednak wiele rzeczy pięknie wygląda na papierze, a w rzeczywistości już niekoniecznie.

Jako dorośli powinniśmy być przyzwyczajeni do oceny, bo przecież całe życie jej podlegamy. Mimo to, jest to jeden z najbardziej stresujących momentów, który w skrajnych sytuacjach może wywołać konflikt na linii kierownik-pracownik. W takim razie jak prowadzić rozmowę z pracownikiem, aby udzielanie informacji zwrotnych było jak najbardziej skuteczne i właściwe?

1. Znajomość struktury rozmowy oceniającej – każdy manager/kierownik/przełożony powinien posiadać przynajmniej teoretyczną wiedzę o strukturze rozmowy oceniającej, udzielaniu informacji zwrotnych. Bez podstaw będzie trudno odpowiednio przygotować się do rozmowy z pracownikiem i zakomunikować mu to, co chcemy przekazać, a także to nad czym ma on pracować.

2. Służy do oceny pracy, a nie człowieka – jeśli udzielając informacji zwrotnych wykorzystujemy zwrot: „jesteś… dobry, zły, cudowny, wspaniały, niereformowalny” itd. to z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy założyć, że pracownik wyjdzie z niej zdemotywowany lub z brakiem jakichkolwiek konkretów na temat wykonanej pracy.

3. Czas i miejsce rozmowy - zapewnienie komfortu pracownikowi w stresującej sytuacji, jaką jest niewątpliwie rozmowa z przełożonym, to zadanie kierownika. Rozmowa z pracownikiem w przelocie, na korytarzu czy na ulicy to zły pomysł i może doprowadzić do powstania dyskusji oderwanej od rzeczywstości lub zamknięcia się pracownika na informacje zwrotną.

4. Mówimy o faktach, nie emocjach - nie jest możliwe wyłączenie emocji, chyba, że szkoliliśmy się w agencji wywiadowczej lub siłach specjalnych. Natomiast musimy pamiętać żeby w trakcie rozmowy zawsze opierać się na faktach, które wynikają z dokumentacji lub rozmów z pracownikami.

5. „Nigdy, zawsze, na pewno” – nie powinniśmy wykorzystywać zwrotów kategoryzujących, uogólniających i mało precyzyjnych. Zazwyczaj są nacechowane negatywnie i na większość osób działają „jak płachta na byka”.

6. Wysłuchaj pracownika – rozmowa z pracownikiem nie powinna opierać się na monologu szefa. Każdy pracownik potrzebuje uwagi, a obiektywność wymaga wysłuchania pomysłów i argumentów drugiej strony.

7. Cel: motywacja – po zakończonej rozmowie, pracownik powinien mieć poczucie dobrze wykorzystanego czasu, a informacje zwrotne jakie otrzymał posłużą mu do poprawy jakości pracy.

Jak zwykle „na papierze” każde z powyższych wydają się bardzo proste do przełożenia, ale trudne do zastosowania w praktyce. Natomiast systematyczna praca nad udzielaniem informacji zwrotnych pozwoli kierownikowi/managerowi zwiększyć skuteczność zespołu i tworzyć pozytywną atmosferę pracy. 

Autor:
Autor: Robert Rodak

Robert Rodak

RHR +

604766557

biuro@rhrplus.pl


Od 10 lat pracuje w branży HR. Koordynował realizację projektów szkoleniowo-doradczych dla międzynarodowych koncernów, administracji publicznej i wielu firm będących liderami w swojej branży. Obecnie jako właściciel RHR+, jest odpowiedzialny za realizację i wdrożenie kilkunastu projektów HR-owych. Reprezentuje pragmatyczne podejście do HR-u, a w swojej pracy często podkreśla, że ważne jest połączenie nierozerwalnych aspektów, które odpowiadają za sukces projektu – analiza i realizacja celu biznesowego klienta oraz najważniejsze, zrozumienia oczekiwań pracowników i wsparcie ich w trakcie zmian.
Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Polacy chcą zostać programistami, ale 83 proc. z nich nie wie jak
2018-01-16
IX Międzynarodowa Naukowa Konferencja Coachingu
2018-01-16
Chroma rozpoczyna globalną kampanię rekrutacyjną
2018-01-16
Oddaj władzę pracownikom i buduj ich zaangażowanie
2018-01-15

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

HR in SSC Forum

Warszawa, Hotel Intercontinental

Za 14 dni

2018-01-31

Za 29 dni

2018-02-15

Za 34 dni

2018-02-20