Paweł Dębek | 2016-11-15

Po pierwsze - Coaching Systemowy

Po pierwsze - Coaching Systemowy

Kiedy pracuję indywidualnie z klientem, przychodzi taki moment, że zaczynam na niego patrzeć w kontekście systemu, w jakim funkcjonuje. Różne elementy jego opowieści stają się nagle całością. Dobre rozwiązanie, impuls do zmiany, to po co klient do mnie przyszedł - jest właśnie w tym systemie. I to jest coaching systemowy. A ten blog będzie o tym, jak mądrze wykorzystywać wiedzę systemową w coachingu.

 

Działając w sferze zawodowej, nigdy nie działamy sami. Zawsze pozostajemy w relacjach: ze współpracownikami, przełożonymi, podwładnymi, partnerami, klientami, dostawcami, doradcami, itd, itd. Ale również pozostają ze sobą w relacjach zespoły, działy, organizacje, które z kolei są w relacjach ze swoim otoczeniem. Te relacje to właśnie system.

 

Żeby relacje tworzyły system muszą być trwałe. Musi być ich kilka i muszą być ze sobą powiązane.  System ma swoje granice, które go oddzielają od innych systemów. Obowiązują w nim określone zasady, reguły - nie wszystkie są jawne, niektóre są znane tylko nielicznym, a niektóre oddziaływują na głębokich, ukrytych poziomach (to one będą nas często interesowały w pracy coachingowej). Uczestnicy systemu występują w rolach, które są względem siebie hierarchiczne i każdej roli przypisane są uprawnienia, często związane z poziomem wpływu i władzy. Do systemu się wchodzi, ale można go również opuścić. I najważniejsze: systemy pozostają w nieustającym ruchu, w ciągłej dynamice, w permanentnej zmianie. Może ona mieć różne tempo, różne kierunki i różne konsekwencje. W pracy coachingowej dynamika systemowa interesuje nas szczególnie. To ona najmocniej wpływa na los naszego klienta.

 

Mamy w życiu do czynienia z dwoma podstawowymi systemami: systemem rodzinnym i systemem pracy. Najważniejsza różnica między nimi jest taka, że z tego drugiego możemy się wypisać, możemy go zmienić na inny. Coaching to sposób oddziaływania przede wszystkim w systemie pracy. Czasami jednak, gdy uwikłanie w systemie rodzinnym przenosi się na system pracy, w coachingu można podjąć pracę z systemem rodzinnym klienta dla rozwiązania tego uwikłania. Do tego wątku z pewnością na blogu powrócimy.

 

Z dwóch perspektyw możemy patrzeć na system w pracy z klientem. Jedna z nich to perspektywa systemu organizacji klienta, czyli coś od klienta znacznie większego, na co przeważnie ma ograniczony wpływ, ale co w znacznym stopniu determinuje jego cele i możliwości. Druga perspektywa to osobisty system pracy klienta, czyli to, co on sam definiuje jako ważne w swojej przestrzeni zawodowej i na co ma oczywiście ogromny wpływ. Oba te systemy rzecz jasna przenikają się i z obu tych perspektyw możemy w różnym stopniu korzystać w trakcie coachingu.

Gdy pracuję indywidualnie z klientem, bardzo łatwo poznaję, kiedy podejście systemowe jest dobrym rozwiązaniem. Widać to po samym kliencie - wkłada dużo energii w rozmowę o swoim systemie pracy, a w miarę jak w trakcie coachingu porządkuje sobie jego obraz, pojawia się spokój, ulga i nowa energia do działania. W dalszych odsłonach tego bloga będę pisał o tym, jak to zrobić. Jeśli, Szanowny Czytelniku, masz jakieś pytania albo interesują Cię szczególnie konkretne aspekty - zapraszam do kontaktu.

 

Autor:
Autor: Paweł Dębek

Paweł Dębek

debek.pawel@gmail.com


psycholog - coach, terapeuta, trener - www.paweldebek.pl
Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Zestawienie blogów HR - czyli HRownia poleca
2017-08-09
Jak budować pozytywny wizerunek firmy w sieci?
2017-06-02
Rynek pracy nie chce humanistów? Są branże, które temu zaprzeczają
2017-05-22
Odkrywanie siebie na nowo. Rzecz o mindfulness
2017-04-13

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 2 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 7 dni

2017-11-28

Za 15 dni

2017-12-06

Za 21 dni

2017-12-12