Małgorzata Sobota | 2017-01-10

Wyzwania dla rekrutera w 2017 roku

Wyzwania dla rekrutera w 2017 roku

Rynek pracy z roku na rok zmienia się; wiele trendów rekrutacyjnych, które obowiązywały w minionym roku na pewno będą kontynuowane. Zwiększająca się konkurencja ofert pracy, malejące bezrobocie oraz emigracja specjalistów to wyzwania z jakimi zmierzą się pracodawcy. Ten rok będzie dynamiczny pod względem działań rekrutacyjnych oraz dużej konkurencji w walce o kandydatów. Bez wiedzy eksperckiej oraz współpracy z działami HR na pewno będzie to utrudnione. Przyglądając się trendom, podsumowując 2016 rok oraz prognozy, wyszczególniłam kilka wyzwań z jakimi spotka się rekruter w 2017 roku.

  • Pokolenie Z wchodzi na rynek pracy

Po pokoleniu Y czas na pokolenie Z czyli osoby, które dopiero wchodzą na rynek pracy. Jest to pokolenie określane mianem internetowego, dla którego nowe technologie oraz internet są głównym narzędziem do poszerzania wiedzy. Cechuje ich pewność siebie, bezpośredniość w kontakcie, wszechstronność. Dzielą się informacjami poprzez media społecznościowe, cenią budowanie relacji społecznych. Natomiast nie przywiązują się do miejsca pracy, nie są lojalni wobec pracodawców. Stawiają wysokie wymagania, a swoją wizję często przekładają na prowadzenie własnej działalności. Pozyskanie tych pracowników będzie wymagało dużej elastyczności oraz wdrażania nowoczesnych metod rekrutacji np. grywalizacji

  • Kandydat idealny

Kiedy rekruter prowadzi wiele procesów rekrutacyjnych musi szybko podejmować decyzje o doborze idealnego kandydata. Rotacja pracowników oraz zatrudnienie niekompetentnego kandydata zwiększa koszty.W odpowiedzi na te zagrożenia działy HR coraz częściej wykorzystują testy online oraz kwestionariusze osobowe sprawdzające kompetencje przyszłych pracowników. Stawiają wyższe wymagania wobec kandydatów. Dzięki takim rozwiązaniom można odpowiednio wcześniej sprawdzić stopień dopasowania profilu kandydata do kultury organizacyjnej, czy obejmowanego stanowiska. Korzystanie z  takich narzędzi nie tylko usprawnia proces, ale też pozwala na podjęcie odpowiedniej decyzji w szybkim czasie.

  • Rekrutacja w mediach społecznościowych

Korzystanie z mediów społecznościowych w procesach rekrutacyjnych jest stałym trendem. Biorąc pod uwagę wzrost konkurencji oraz potrzeby, rekruter w swojej pracy nie może ograniczać się tylko do publikacji ogłoszeń. Coraz częściej musi  poszerzać swoje działania o narzędzia jakie oferują portale. Dzięki nim może dotrzeć do grupy docelowej, kierować komunikaty tylko do tych, którzy spełniają oczekiwania pracodawców. Rekruter często korzysta z tych narzędzi, aby pozyskać pracownika na specjalistyczne stanowiska; wspiera swoje trudne procesy, dociera do pasywnych kandydatów. Prowadzone działania w sieci wpływają także pozytywnie na wizerunek firmy– pozwalają zmniejszać dystans między pracodawcą, a kandydatem. Kluczowe jednak jest to, aby wszystkie te działania były długoterminowe , aby były nastawione na budowanie relacji z potencjalnymi kandydatami.

  •  Personalizacja komunikacji

Kandydaci coraz częściej oczekują informacji zwrotnej, udzielanej na każdym etapie prowadzonego procesu rekrutacyjnego. Korzystanie z automatycznych wiadomości,  wysyłanych systemowo obecnie jest ograniczane do minimum. Coraz więcej firm dostrzega pozytywny wpływ na ocenę procesu rekrutacyjnego przez kandydatów, gdy komunikację automatyczną zamieniono na spersonalizowaną. Potencjalny pracownik oczekuje indywidualnego podejścia, profesjonalnego kontaktu z pracownikiem HR. Bez wątpienia ważnym elementem jest ujednolicenie każdego procesu rekrutacyjnego, wzbogacenie go o elementy indywidualnej komunikacji oraz zadbanie o candidate experience.

  • Nowoczesne metody rekrutacji

Wzrastająca konkurencja ofert pracy wymaga od działów HR dużej elastyczności oraz wprowadzania nowych narzędzi rekrutacyjnych. Rekrutacja online, automatyzacja systemu selekcji kandydatów pozwala przyśpieszyć, a także urozmaicić proces rekrutacji. Coraz częściej firmy wykorzystują elementy grywalizacji w procesie selekcji kandydatów. Metoda ta oparta jest na grach komputerowych lub fabularnych, w których kandydat wciela się w odpowiednie role. Stosując tą metodę, rekruter ma możliwość dokładnej oceny kandydatów jeszcze przed zaproszeniem ich na rozmowę kwalifikacyjną. Zastosowanie tych narzędzi pozwala na dotarcie do większej ilości kandydatów, angażuje ich na każdym etapie procesu rekrutacji, wyróżnia pracodawcę na tle konkurencji.

Autor:
Autor: Małgorzata Sobota

Małgorzata Sobota

Alior Bank S.A

sobota@hrownia.pl


Specjalista ds. Rekrutacji z ponad 2- letnim doświadczeniem w prowadzeniu rekrutacji do oddziałów i centrali Banku. Z branżą bankową związana od ponad 5 lat - doświadczenie zdobyte na wcześniejszym stanowisku (Specjalisty ds. Obsługi Klienta) wykorzystuje w codziennej pracy - wiedza bankowa oraz umiejętności sprzedażowe pozwalają skutecznie ocenić kompetencje przyszłych pracowników. W pracy w wewnętrznym zespole HR angażuje się w działania związane z employer brandingiem, realizuje procesy masowej rekrutacji. Współpracuje z klientem wewnętrznym prowadząc samodzielne projekty, wdrażając nowe metody pozyskania kandydatów. Prywatnie zgłębia wiedzę z zakresu social media - prowadzi fanpage na Facebooku o tematyce lifestyle z zasięgiem międzynarodowym.
Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Zestawienie blogów HR - czyli HRownia poleca
2017-08-09
Jak budować pozytywny wizerunek firmy w sieci?
2017-06-02
Rynek pracy nie chce humanistów? Są branże, które temu zaprzeczają
2017-05-22
Odkrywanie siebie na nowo. Rzecz o mindfulness
2017-04-13

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 2 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 7 dni

2017-11-28

Za 15 dni

2017-12-06

Za 21 dni

2017-12-12