Małgorzata Sobota | 2017-04-24

Jak(NIE)pozyskać Kandydata?

W moich wcześniejszych artykułach nawiązywałam do kompetencji sprzedażowych rekruterów oraz do tego jak istotne jest wykorzystywanie ich w pozyskaniu Kandydata. Obserwując to w jaki sposób rekruterzy docierają do kandydatów, przedstawiają ofertę oraz budują relacje, stwierdzam, że nie zawsze potrafią korzystać z tych umiejętności. Do napisania artykułu skłoniły mnie również ostatnie doświadczenia, w których to ja byłam potencjalnym kandydatem. To w jaki sposób rekruter chciał sprzedać mi ofertę oraz zainteresować mnie udziałem w procesie rekrutacyjnym, potwierdza moją tezę, że nie każdy rekruter potrafi zrobić to umiejętnie.

Jakie błędy najczęściej popełniają rekruterzy, co wpływa na ich negatywny wizerunek wśród Kandydatów?

  • Niedopasowanie oferty

Poszukując pracownika w sieci, rekruter musi wnikliwe ocenić profil oraz dotychczasowe doświadczenie zanim zaprosi Kandydata do udziału w procesie rekrutacyjnym. Ważne jest, aby oferta, którą przedstawia była dopasowana do poziomu stanowiska oraz zakresu obowiązków jakie potencjalnie miałby objąć. Zapraszanie do rekrutacji każdego Kandydata, który nie spełnia oczekiwań według mnie nie jest dobrym kierunkiem. Dotarcie do grupy docelowej Kandydatów, spełniających oczekiwania pomaga w efektywniejszym budowaniu sieci kontaktów.

  • Niespersonalizowane treści

Niestety większość z nas spotkała się z wiadomością rozpoczynającą się od Pan Małgorzato. Przesyłając treść z ofertą pracy, rekruter, który korzysta z jednego szablonu wiadomości naraża się nawystąpienie błędu. Bardzo ważne jest tworzenie treści spersonalizowanej. Na przykład w wiadomości można odnieść się do dotychczasowego doświadczenia Kandydata, można nawiązać do tego co nas zainteresowało w jego profilu i dlaczego nasza oferta byłaby dla niego atrakcyjna. Dzięki temu Kandydat nie będzie mieć poczucia, że wiadomość, którą odczytał przesłana była do każdego. Ponadto taka wiadomość zwiększa szanse na zainteresowanie ofertąi pozytywną odpowiedź ze strony potencjalnego Kandydata.

  • Niedotrzymanie terminów

Dla Kandydata zaangażowanego w proces rekrutacji, uczestniczącego często w wielu etapach bardzo ważne jest być w stałym kontakcie z działem HR. Oczekuje tego samego od rekrutera, który podejmuje z nim pierwszy kontakt . Brak dotrzymania terminu przekazania informacji zwrotnej, brak zachowania standardów, które wcześniej rekruter prezentował sprawiają, że Kandydat często wycofuje się z rekrutacji, podejmuje współpracę z innym pracodawcą, a proces rekrutacji ocenia negatywnie. Dlatego tak ważne jest, aby z Kandydatem być w stałych relacjach – przekazywać mu informacje na bieżąco, pozostawić do siebie kontakt.

  • Brak przygotowania merytorycznego

Kandydat, który uczestniczy w procesie rekrutacyjnym, podczas pierwszych rozmów oczekuje przekazania pełnej wiedzy z zakresu oferty, warunków oraz informacji dodatkowych, które z jego perspektywy są najważniejsze. Takie informacje decydują, czy potencjalny pracownik będzie chciał uczestniczyć w kolejnych etapach, czy będzie zaangażowany w proces, w konsekwencji czy przyjmie ofertę. Rzadko kiedy informacje, które zawarte są w ogłoszeniu lub na stronie pracodawcy uzupełniają w pełni wiedzę Kandydata. Dlatego tak ważne jest przygotowanie merytoryczne rekrutera. To pracownik działu HR jest wizytówką firmy oraz osobą, której w pierwszej kolejności Kandydat zada pytania. Dlatego też, rekruter musi posiadać wiedzę i przygotowanie z zakresu obszaru do jakiego prowadzi proces.Tylko takie przygotowanie merytoryczne przyczyni się do sukcesu i pozwoli na skuteczne sprzedanie oferty pracy. 

  • Brak informacji zwrotnej

Najczęściej wymienianym przez Kandydatów błędem pracowników HR jest brak informacji zwrotnej udzielanej w trakcie trwania procesu oraz po zakończeniu rekrutacji. Dlaczego tak ważne jest przekazywanie tych informacji? Kandydat, który nie dostaje odpowiedzi po zakończonej rekrutacji lub po odrzuceniu jego kandydatury swoje negatywne doświadczenie często opisuje znajomym. Również przeprowadzone badania wskazują, że kandydat, który nie był zadowolony z udziału w procesie rekrutacji, nie złoży aplikacji ponownie nawet w przyszłości, ponadto nie poleci pracy w tej firmie. Bez wątpienia wpływa to negatywnie na wizerunek nie tylko rekrutera, ale całej firmy oraz marki. Warto pamiętać, że Kandydat to często też potencjalny klient. Dlatego tak istotne jest przekazywanie informacji zwrotnej dla każdej osoby zaangażowanej w proces , czy to poprzez wiadomość mailową lub rozmowę telefoniczną.

Autor:
Autor: Małgorzata Sobota

Małgorzata Sobota

Alior Bank S.A

sobota@hrownia.pl


Specjalista ds. Rekrutacji z ponad 2- letnim doświadczeniem w prowadzeniu rekrutacji do oddziałów i centrali Banku. Z branżą bankową związana od ponad 5 lat - doświadczenie zdobyte na wcześniejszym stanowisku (Specjalisty ds. Obsługi Klienta) wykorzystuje w codziennej pracy - wiedza bankowa oraz umiejętności sprzedażowe pozwalają skutecznie ocenić kompetencje przyszłych pracowników. W pracy w wewnętrznym zespole HR angażuje się w działania związane z employer brandingiem, realizuje procesy masowej rekrutacji. Współpracuje z klientem wewnętrznym prowadząc samodzielne projekty, wdrażając nowe metody pozyskania kandydatów. Prywatnie zgłębia wiedzę z zakresu social media - prowadzi fanpage na Facebooku o tematyce lifestyle z zasięgiem międzynarodowym.
Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Jak zarządzać pokoleniami YZ?
2017-11-14
Praca tymczasowa - kiedy się na nią zdecydować?
2017-11-09
HR Solutions Trends
2017-11-08
HR in SSC Forum
2017-10-24

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 5 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 10 dni

2017-11-28

Za 18 dni

2017-12-06

Za 24 dni

2017-12-12