Ewelina Stachowiak | 2017-02-09

Jak komunikować trudne decyzje?

Jak komunikować trudne decyzje?

Po jednej stronie Ty - Manager. Po drugiej stronie On - Pracownik.
Przed Wami trudne decyzje.
Ty musisz je zakomunikować. On musi je zaakceptować.

 


Jest decyzja. Nie zawsze musisz się z nią zgadzać. Na pewne rzeczy nie masz niestety wpływu. Decyzji cofnąć się nie da, a Twoim zadaniem jest przekazać ją dalej. Na zwykłym przekazaniu pewnych informacji nie może się skończyć. Tu potrzebne jest umiejętne podejście. By nie doprowadzić do demotywacji i nie wzbudzać niepokoju. Musisz pamiętać o tym, że to, jak dana decyzja zostanie w firmie przyjęta, w znacznej mierze zależy od tego, w jaki sposób ją zakomunikujesz.



Trudne decyzje trzeba umieć komunikować.
 

Mimo, iż pewne decyzje nie zależą od nas i nie mamy na nie żadnego wpływu, jako managerowie, musimy przekazywać je dalej. Niektóre z nich okazują się trudne do przyjęcia. W takich sytuacjach główną rolę odgrywa przede wszystkim umiejętna komunikacja interpersonalna, która wymaga specjalnie sformułowanych komunikatów. Problem w tym, że w sytuacjach nagłych, spontanicznych, kiedy kierują nami emocje, zazwyczaj nie ma czasu na dogłębne przemyślenie komunikatów, które zamierzamy przekazać. Dlatego właśnie trudne rozmowy nazywamy trudnymi - wszystko dzieje się zbyt szybko i ciężko przyjąć odpowiednią dla danej sytuacji postawę. Po fakcie dochodzimy do wniosku, że wszystko zrobilibyśmy inaczej. Lepiej. Dzieje się tak dlatego, że wtedy znajduje się już czas na przemyślenia. Potrafimy “ugryźć” temat z wielu różnych perspektyw. Wiemy, jakie błędy popełniliśmy i w jaki sposób należy zachować się w przyszłości.

Trudne decyzje trzeba przecież komunikować najszybciej jak to możliwe, tak aby dotarły do pracownika wcześniej niż firmowa plotka. Stanowczo, ale też otwarcie - bez owijania w bawełnę, jednakże z wyrażeniem współczucia i zrozumienia, w domyśle: wiem, że to dla Ciebie trudna sytuacja.  Odwołując się do faktów i okazując wsparcie. Najlepiej tak, aby nie wywoływać negatywnych emocji w całym zespole.

Wszystko to wiemy. Ale czasem wiedza to za mało. Trzeba jeszcze umieć przełożyć ją na umiejętności.



Ćwiczymy rozmowę. Konwersja wiedzy na umiejętności.
 

Wyobraź sobie, że jako przełożony musisz odwołać urlop jednego z pracowników. Sytuacja nagła. Inwestor przyspieszył termin, temat trzeba więc zamknąć. Pomoc pracownika - jedynego testera aplikacji w firmie, okazuje się niezbędna. Nie masz wyboru, urlop trzeba odwołać, a decyzję zakomunikować. Świadomy tego, że pracownik będzie protestował, masz pewne obawy. Decyzję musisz jednak zakomunikować. Jak przeprowadzić rozmowę, aby pracownik ją zaakceptował? Jak nie obniżyć przy tym jego motywacji?

Doskonałą okazję na zetknięcie się z takim scenariuszem i przećwiczenie typowego schematu trudnej rozmowy, daje elektroniczna gra symulacyjna, która jest jednocześnie niezwykle ciekawą formą szkoleniową. Dzięki niej możesz wcielić się w postać jednego z bohaterów gier edukacyjnych i doświadczyć realistycznej symulacji rzeczywistości. Zmierzysz się z wyzwaniem będącym odzwierciedleniem typowej sytuacji komunikowania trudnej decyzji. Będziesz prowadzić realne dialogi, dokonywać wyborów i testować różne rozwiązania, których konsekwencji doświadczysz jedynie w grze, a nie w realnym życiu. W tym wirtualnym świecie będziesz miał czas, aby się zastanowić nad komunikatem, dostrzec różnice w poszczególnych jego formach i wyobrazić sobie możliwą reakcję Twojego rozmówcy. Grać będziesz tak długo, dopóki nie uzyskasz minimalnych parametrów wyzwania, a tym samym dopóki nie wyrobisz w sobie nawyku właściwego komunikowania trudnych decyzji. Jeżeli dobrze opanujesz przedstawiony w grze schemat rozmowy, nie będziesz miał problemu z podobnymi sytuacjami w przyszłości.

Taka gra ćwicząca kompetencje biznesowe to doskonała alternatywa dla tradycyjnych form szkoleniowych identyfikowanych zazwyczaj z wieloma godzinami spędzonymi na salach wykładowych. W takim rozwiązaniu nauka staje się rozrywką i pozwala użytkownikowi nabrać poczucia faktycznego posiadania kompetencji.  

 


Rozwiązanie, które znalazło się w tekście:




 

Autor:
Autor: Ewelina Stachowiak

Ewelina Stachowiak

HR Tools

696436460

ewelina.stachowiak@hrtools.pl


Zajmuje się testowaniem i wdrażaniem najnowszych narzędzi HR pojawiających się w branży. Tworzy recenzje, które pozwalają w lepszym stopniu poznać dane narzędzie i podjąć decyzję o wyborze odpowiedniego. Na co dzień opiekuje się sklepem internetowym HRTools.pl
Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Jak mądrze zarządzać talentami, aby pobudzić zaangażowanie a nie bunt praco ...
2017-11-07
iMe - benefit szyty na miarę naszych czasów
2017-07-04
System do zarządzania rekrutacjami - Case Study
2017-06-22
Szefie, nie rzucaj na głęboką wodę! Czyli jak zarządzać w obszarze zadań?
2017-05-17

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 5 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 10 dni

2017-11-28

Za 18 dni

2017-12-06

Za 24 dni

2017-12-12