Dominika Kobiela | 2016-09-26

Praca - miejsce, do którego lubię przychodzić

Praca - miejsce, do którego lubię przychodzić

Międzynarodowe korporacje, które przebojem wdarły się na polski rynek na początku lat 90., stając się marzeniem wielu młodych Polaków, narzuciły nam pewne standardy pracy. Jako raczkujący kapitalizm łatwo uwierzyliśmy, że propagowane przez nie wartości są wzorem wartym naśladowania. Efektywność! Szybkość! Wyniki! Pod tymi hasłami nadal odbywa się wielki wyścig szczurów. Jednak na tym obrazie idealnej kariery zaczęła pojawiać się rysa. Najpierw z korporacji zaczęli odpływać ludzie, którzy po latach ciężkiej pracy dochodzili do wniosku, że gra nie jest warta świeczki, a towarzyszący pracy stres i, będące jego konsekwencją, wypalenie zawodowe, to nie najlepszy sposób na  życie. Pakowali więc walizki i zaszywali się gdzieś na Warmii albo Białostocczyźnie, by realizować swój kolejny sen o szczęściu. Pokolenie Y, rozpoczynające budowanie swojej kariery, uczyło się na błędach swoich rodziców. Ci młodzi ludzie odważnie deklarują, że nie interesuje ich ślęczenie w pracy po nocach. Pracują aby żyć, a nie żyją by pracować i na rynek pracy wchodzą pod sztandarem z hasłem work-life balance.  


Dojrzewający kapitalizm


Wraz z naszym młodym kapitalizmem dojrzewamy i my. Zmieniają się nasze oczekiwania i wymagania. Rynek coraz bardziej staje się rynkiem pracownika, co wyraźnie odczuwają już wielkie miasta i to nie tylko w branży informatycznej, dlatego również podejście pracodawców, w znacznej mierze wymuszone przez rynek, zaczyna się zmieniać. Stąd też nowe biura projektuje się dziś zupełnie inaczej. To już nie wielkie, ponure hale wypełnione bezosobowymi boksami, tylko przyjazne wnętrza, gdzie zadbano o przyjazną kolorystykę, odpowiednie oświetlenie i ergonomiczne miejsca pracy. Biura, gdzie znajdziemy strefy relaksu, w których możemy pobujać się na hamaku, pooglądać telewizję, czy pograć w gry wideo. Oczywiście miną lata, nim stanie się to ogólnopolskim standardem, jednak ten trend, zapoczątkowany w branży IT, jest coraz chętniej adaptowany przez pracodawców, którzy głowią się jakie pozafinansowe korzyści są w stanie zatrzymać pracowników  w ich firmie. Tu właśnie wkracza employer branding, którego zadaniem jest współpraca przy tworzeniu takiego miejsca pracy, do którego nie przychodzi się by rozpaczliwie odmierzać czas do wyjścia. Jeśli organizacja ma odpowiedni budżet i rozmach w Polsce działają już liczne firmy, które zajmują się projektowaniem takich właśnie przyjaznych wnętrz. 


Odpoczynek w pracy


Priorytetem dla pracodawców jest efektywność. Nic w tym zaskakującego, prowadzenie instytucji charytatywnej to oczywiście wielka satysfakcja, jednak żaden przedsiębiorca będący przy zdrowych zmysłach nie chce prowadzić firmy, która nie będzie przynosić zysków. Pamiętajmy jednak o tym, że długotrwałe siedzenie przed komputerem i wpatrywanie się w monitor jest dla naszych pracowników szkodliwe, rujnuje wzrok i kręgosłup. Negatywnie wpływa również na samopoczucie. Wszystko to zaś prowadzi do obniżenia efektywności. Dlatego też specjalne pokoje umożliwiające pracownikom odpoczynek (w dowolnej formie, czy poprzez siedzenie na kanapie, leżenie na macie, czy grę w piłkarzyki) są inwestycją, która na dłuższą metę procentuje. Wiele dużych firm już dawno zrozumiało jak wiele mogą zyskać pozwalając pracownikom na odpowiednią regenerację w godzinach pracy. Wystarczy przytoczyć przykłady takich pracodawców jak Nike czy Deutsche Bank oferujących swoim ludziom pokoje do medytacji, czy Procter&Gamble, która proponuje odpoczynek poprzez 20-minutową muzykoterapię w nowoczesnych kabinach relaksacyjnych. Taka możliwość oddechu, oderwania się na chwilę od wykonywanej pracy jest ważna dla każdego z pracowników, szczególnie we wszelkiej pracy twórczej, gdzie liczy się generowanie nowych pomysłów i znajdowanie optymalnych rozwiązań.


Koszty czy zyski?


Częstym argumentem wytaczanym przez pracodawców, gry proponuje im się podobne koncepcje, jest konieczność poniesienia znacznych kosztów przy realizacji takich idei. A przecież bardzo często można zaoferować ludziom rozwiązania, które wymagają bardzo skromnych inwestycji. W jednej z zaprzyjaźnionych firm zaaranżowano na wewnętrznym placu niewielki park, w którym posadzono kolorowe krzewy i postawiono ławki umożliwiające pracownikom relaksujące spacery. W innej przerobiono szatnię, z której nikt nie korzystał, w taki właśnie pokój relaksacyjny, gdzie przy dźwiękach szumu fal można było rozsiąść się w fotelu, spokojnie podelektować kawą, a nawet poczytać świeżą prasę. Kolejnym znanym mi przykładem jest firma, która z myślą o pracownikach obudowała taras i zamieniła go w coś w rodzaju oranżerii, gdzie wśród egzotycznych roślin i miniaturowego oczka wodnego można było na chwilę oderwać się od biurowej rzeczywistości. 


Jak widać czasem wystarczy bardzo niewielki wkład, a przecież zyski, jakie osiągniemy poprzez poprawę samopoczucia naszych pracowników będziemy odbierać w poprawie jakości ich codziennej pracy i zapewniam, że są niewspółmierne do kosztów. Nie zaczynajmy jednak tworzyć pokojów relaksacyjnych, jeśli nasza firma jest miejscem będącym źródłem permanentnego stresu, bo wówczas przykleimy jedynie plaster na otwartą ranę. To rozwiązanie, które poleca się jedynie dojrzałym, zrównoważonym organizacjom. O zdrowiu psychicznym w miejscu pracy opowiem jednak dopiero w następnym artykule…

Autor:
Autor: Dominika Kobiela

Dominika Kobiela

PPF Hasco-Lek S.A.

dominika.kobiela@hrownia.pl


Z wykształcenia jestem psychologiem i trenerem biznesu, a także kulturoznawcą. W swojej pracy łączę doświadczenie zdobyte jako specjalista ds. marketingu, komunikacji oraz PR z wiedzą obejmującą psychologiczne aspekty funkcjonowania pracowników w organizacji. Z pasją promuję employer branding jako jedną z najważniejszych, długofalowych inwestycji dla firmy. Prywatnie pasjonuje mnie fotografia, uwielbiam biegać i nałogowo czytam kryminały.
Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Zestawienie blogów HR - czyli HRownia poleca
2017-08-09
Jak budować pozytywny wizerunek firmy w sieci?
2017-06-02
Rynek pracy nie chce humanistów? Są branże, które temu zaprzeczają
2017-05-22
Odkrywanie siebie na nowo. Rzecz o mindfulness
2017-04-13

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 2 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 7 dni

2017-11-28

Za 15 dni

2017-12-06

Za 21 dni

2017-12-12