Anna Donaj | 2017-07-04

Nowa definicja doświadczenia zawodowego

Doświadczenie zawodowe, odbyte praktyki, staże, aktywne uczestnictwo w kołach naukowych – to najczęściej stawiane wymagania kandydatom w ogłoszeniu o pracę. Zanim zostałam specjalistą z obszaru rekrutacji, często zastanawiałam się, dlaczego tak ważne jest dla pracodawców doświadczenie zawodowe zdobyte w trakcie edukacji. Wychodziłam z założenia, że młodej osobie też należy się szansa na zdobycie doświadczenia zawodowego tuż po szkole, w końcu wieloletnia edukacja też uczy pewnych umiejętności. Bardzo ciężko było mi wejść w „skórę” pracodawcy i zobaczyć dlaczego tak istotne z jego punktu widzenia (osoby zatrudniającej pracownika) jest ważne właśnie to kryterium.

 

Młoda krew vs doświadczony specjalista

Jeszcze kilka lat temu pracodawca mógł wybierać spośród aplikacji nadesłanych na ofertę zatrudnienia. Obecnie dający się we znaki niedobór specjalistów na rynku wymaga od pracodawców elastyczności i otwartości na poszukiwanie talentów wśród osób młodych, które dopiero zaczynają swoją drogę zawodową.

Pracodawcy chętnie w swoich szeregach widzieliby młodych absolwentów bowiem są to osoby mocno zmotywowane do nabycia praktycznych kompetencji. Dodatkowym atutem dopływu takich osób do organizacji jest fakt, że są one osobami z zewnątrz, spoza środowiska branżowego. Takie osoby cechuje otwartość, elastyczność i świeże spojrzenie, mogą wnieść do firmy walizkę pomysłów na ulepszenie funkcjonowania działu czy procesu. Jest duża otwartość ze strony firm, by zapraszać do współpracy młode osoby.

 

Proces selekcji

Często jestem pytana przez kandydatów o kryteria jakimi kierują się osoby rekrutujące przy podejmowaniu decyzji o zaproszeniu kandydata na spotkanie bezpośrednio do firmy. Nie mogę tego uogólniać, jednak  podczas swojej pracy, zapoznaje się z profilami zawodowymi wielu osób zarówno doświadczonych specjalistów jak i osób młodych, które stawiają pierwsze kroki na swojej drodze zawodowej. W dokumentacji osób aktywnych od kilku lat na rynku zatrudnienia z łatwością mogłam znaleźć informacje o zdobytych w toku drogi zawodowej kompetencjach. Zdarza się również tak, że niektóre prowadzone przeze mnie projekty rekrutacyjne wymagały poszukiwań potencjalnych pracowników wśród osób młodych.

Na dokumenty aplikacyjne potencjalnych pracowników zawsze patrzę z ogromnym optymizmem. Żywię głęboką nadzieję, że oprócz ukończenia ścieżki edukacji, do zaproponowania potencjalnemu pracodawcy mają „coś więcej” niż tylko ukończenie szkoły. Niestety nie jest łatwo w dzisiejszych czasach znaleźć osobę młodą, która wykazała się aktywnością inną niż uczęszczanie na zajęcia. To dosyć duże rozczarowanie, gdyż coraz więcej  mówi się odnośnie planowania swojej ścieżki zawodowej jeszcze podczas edukacji, W praktyce niewiele osób skupia swoje zainteresowanie wokół przyszłości  zawodowej mając status ucznia, mimo iż większość firm posiada bogate oferty praktyk czy staży, nawet płatnych.

 

Praca nadal dla (nie)każdego

Jeszcze kilkanaście lat temu, ukończenie studiów wyższych było niemalże gwarancją znalezienia ciekawej, rozwijającej i dobrze płatnej pracy. Od kilku lat, zwiększa się liczba absolwentów szkół wyższych. Niestety zapotrzebowanie na pracowników z wykształceniem wyższym nie jest już tak duże i cyklicznie spada.

Upowszechnienie dostępu do edukacji oraz możliwość nauki na uczelniach prywatnych zwiększyło pulę absolwentów, która co roku zasila rynek pracy. Mając tak duży wybór, pracodawcy nie oczekują od absolwentów już tylko wiedzy teoretycznej, bowiem w ich opinii samo jej posiadanie nie jest gratyfikacją samą w sobie.

Pracodawcy poszukują już u najmłodszych kandydatów na swoich pracowników cech i kompetencji, które mogliby rozwijać poprzez zatrudnienie w strukturach firmy przydzielając odpowiednio dobrane zadania.  Nie zobaczą ich, jeśli w złożonej aplikacji kandydat nie może pochwalić się nawet małymi sukcesami zawodowymi np. uczestnictwie w kole naukowym, wydarzeniu na wydziale czy pierwszej pracy wakacyjnej.

 

Doświadczenie zawodowe kiedyś i dziś

Pojęcie doświadczenia zawodowego również zmieniło swoją definicję w ciągu ostatnich lat. To co kilka lat temu, a więc posiadanie samej wiedzy teoretycznej, było atrakcyjne dla potencjalnego pracodawcy obecnie już nie jest. Niegdyś, mianem doświadczenia zawodowego nazywaliśmy umiejętności i kompetencje, które pracownik uzyskał podczas pracy w danej firmie.

Obecnie, powyższa definicja pojęcia uwzględnia wszystkie umiejętności i doświadczenia jakie zbieramy w swoim całym życiu, już nie tylko zawodowym, ale również prywatnym np. poprzez realizację zadań związanych z naszymi zainteresowaniami czy dodatkowe zlecenia zarobkowe.

Globalizacja usług i zwiększenie elastyczności zatrudnienia (m.in. możliwość wykonywania pracy zdalnej) pozwala na zdobywanie wielu umiejętności w jednym czasie. Funkcjonujący jeszcze kilka lat temu model współpracy tylko z jednym pracodawcą na przestrzeni lat i w miejscu zamieszkania już dawno przestał istnieć.

Pracodawcy również mają większe wymagania względem młodych absolwentów. Oczekują umiejętności korzystania z dóbr technologicznych od kandydatów. Rozwój technologii generuje potrzeby u pracodawców. Nie pomoże już tłumaczenie, że trudno było pogodzić  godziny pracy i zajęć. W tym celu wystarczyło zapisać się na weekendowy kurs lub podjąć praktyki w niepełnym wymiarze godzin. Wystarczy zdaniem firm po nie sięgnąć.

 

Nowy trend - inwestycja w rozwój pracownika

Brak wykwalifikowanej kadry i trudności z ich pozyskaniem wymusiły na pracodawcach zmianę sposobu podejścia do procesu rekrutacji i wdrożenia nowych pracowników. Konieczność zapraszania coraz to młodszych osób do współpracy, a co za tym idzie niekiedy mniej wykwalifikowanych wymusiła na pracodawcach inwestycję w pracownika od momentu zatrudnienia, przez cały czas trwania współpracy.

Kiedyś, możliwość uczestnictwa w szkoleniu z ramienia firmy było wyróżnieniem ze strony przełożonego.  Możliwość nabycia nowej wiedzy i umiejętności była wyrazem docenienia i deklaracją zadowolenia z jakości dotychczas wykonywanej pracy. Teraz, gdy firmy zmuszone są zatrudniać coraz  mniej doświadczone osóby, na starcie pracownik otrzymuje bogaty pakiet szkoleń by nadrobić swoje kompetencje. Nie traktują go jako wyróżnienia, a wychodzą z założenia, że jest on mu należny, by mógł wykonywać pracę.

Firmy prześcigają się w wymyślaniu programów i narzędzi, które ułatwią im wprowadzenie do swoich struktur nowych pracowników w sposób profesjonalny i maksymalnie krótki. Liczą na szybki zwrot swojej inwestycji w postaci sumiennego i długoterminowego wykonywania powierzonych zadań przez pracownika. W efekcie mamy do czynienia nie z pracownikiem zmotywowanym, a roszczeniowym, gotowym odejść z firmy, gdy tylko możliwości rozwoju i szkolenia dobiegną końca.

 

Podsumowanie

Rynek zatrudnienia w obecnej formie wymusza od pracodawców konieczność wprowadzenia wielu zmian w organizacjach i sposobie zarządzania. Owocuje to ukierunkowaniem polityki zarządzania nietylko na zysk firmy, ale na dobro pracowników i ich rozwój. Dla pracowników, zwłaszcza tych rozpoczynających swoją drogę zawodową to możliwość uzyskania w krótkim czasie wielu kompetencji i umiejętności. Dla pracodawców, to sprawdzian z elastyczności i szybkości dopasowania do potrzeb rynku. Jedno jest pewne, to dopiero początek zmian.

 

 

Autor:
Autor: Anna  Donaj

Anna Donaj

aniia.donaj@gmail.com


Z wykształcenia zootechnik i socjolog. Zawodowo, specjalista ds. rekrutacji z wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu i zarządzaniu projektami rekrutacyjnymi dla klientów krajowych oraz zagranicznych głównie z branży technicznej oraz logistycznej. W swojej codziennej pracy dużą wagę przywiązuje do budowania relacji z kandydatami na każdym stopniu procesu rekrutacyjnego (zarówno do wewnętrznych struktur jak i dla Klientów zewnętrznych). W wolnym czasie łączy swoje zamiłowanie do zwierząt (ptaki ozdobne) wraz z pasją do fotografowania, prowadzi również stronę internetową poświęconą fotografii przyrodniczej. Motto życiowe: „Sukces osiąga się dzięki konsekwencji w realizowaniu jasno określonej wizji”
Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Będzie coraz mniej absolwentów informatyki
2017-08-21
Rynek pracy nie chce humanistów? Są branże, które temu zaprzeczają
2017-05-22
Nosił wilk razy kilka...
2017-03-31
Rekrutacja wewnętrzna - fakty i mity
2017-01-13

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 2 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 7 dni

2017-11-28

Za 15 dni

2017-12-06

Za 21 dni

2017-12-12