Anna Donaj | 2017-04-08

Praca idealna – czy naprawdę istnieje?

Praca idealna - czy ktokolwiek z nas o niej nie marzył? Kto z nas nie zastanawiał się jak dobrze by było wykonywać tylko te zadania, które lubimy, przychodzić do pracy kiedy się chce i wychodzić, gdy się już zmęczymy? Jeszcze cudowniej by było, gdyby na nasze konto co miesiąc wypływało satysfakcjonujące wynagrodzenie. Brzmi idealnie? Na pewno.

Jednak praca idealna, podobnie jak wszystkie ideały - w rzeczywistości nie istnieje. Każdy z pracowników ma swoją wizję pracy doskonałej. Ile pracowników na rynku pracy, tyle pomysłów na zdefiniowanie tego pojęcia. Warto poczynić przemyślenia zanim zaczniemy szukać nowej pracy czy jest to naprawdę konieczne. A może wystarczy odrobinę zmienić lub też odświeżyć swój sposób myślenia o codziennych zadaniach w obecnej pracy. Drobna korekta wykonywanych rutynowo obowiązków pozwoli zmienić sposób postrzegania siebie jako pracownika firmy oraz swojego zakresu zadań i skuteczności ich wykonywania. Istnieją jednak pewne kryteria, które pozwolą nam ustalić czym jest praca idealna i co to pojęcie dla nas oznacza. Poniżej podpowiedzi do weryfikacji, które może okażą się pomocne w rozważaniach.

 

Idealna praca to… taka, w której możemy się rozwijać i nabywać nowych kompetencji.

Większość osób zgodzi się z tym stwierdzeniem. Zdobywanie kompetencji zawodowych jest bardzo ważne dla każdego z nas. Niemalże każdy z weryfikowanych przeze mnie kandydatów bardzo mocno podkreśla jego wagę. Ciągłe zdobywanie nowych umiejętności przekłada się na coraz lepsze wykonywanie powierzonych zadań. Determinuje również znalezienie ciekawej i atrakcyjnej pracy w przyszłości, jeśli pojawi się w nas samych taka potrzeba. Czy jednak niekończące się szkolenia i systematycznie nabywanie nowych kompetencji to jedyny klucz do rozwoju? Czy możliwość odbywania szkoleń nawet codziennie czyni pracodawcę idealnym, a oferowaną współpracę wymarzoną?

Od wielu kandydatów słyszałam, że chcą zmienić pracę by znaleźć tą idealną. Wspominali, że w obecnej pracy się nie rozwijają i rozważają zmianę pracodawcy by poczuć, że ich kariera idzie do przodu. Jednak, gdy zapytałam o ich wyobrażenie idealnej pracy, o zadania które miałyby wesprzeć ich rozwój lub też narzędzia czy umiejętności - w większości przypadków nie uzyskałam odpowiedzi. Tak się stało ponieważ odpowiedź na to pytanie w rzeczywistości nie jest prosta ani dla kadry kierowniczej, ani dla specjalistów średniego szczebla czy dla pracowników wykonawczych. Dlatego też, zanim zaczniemy poszukiwać nowej pracy, zastanówmy się czym chcielibyśmy się w niej zajmować oraz co dla nas oznacza pojęcie nabywania nowych kompetencji. Pomocne może okazać się rozrysowanie na kartce tabeli z plusami i minusami obecnej pracy. Warto zastanowić się, który z minusów obecnej pracy może stać się plusem  przy małej zmianie zakresu obowiązków w porozumieniu z przełożonym. Wprowadzenie dodatkowych zadań czy ograniczenie wykonywania zadań mało rozwojowych (w opinii pracownika), a zwiększenie zaangażowania w uczestniczeniu w projektach zgodnych z naszymi umiejętnościami pozwoli zmienić wizerunek naszego pracodawcy w naszych oczach. Analizujemy, rozważamy, próbujemy – a szukanie nowej pracy może okazać się zbędne.

 

Idealna praca to… taka, w której istnieje możliwość work life balans.

Równowaga między życiem zawodowym i osobistym jest bardzo istotne dla pracownika. Koncepcja znalezienia złotego środka między pracą zawodową a życiem prywatnym jest w praktyce dla większości osób trudna do osiągnięcia. Szczególnie w firmach, których kultura organizacyjna nie uwzględnia dbałości o dobre samopoczucie pracownika i jego zadowolenia z pracy. Od kilku lat na naszym krajowym rynku funkcjonują duże firmy, które mimo ciekawego pakietu socjalnego, bogatego w liczne możliwości uczestnictwa w zajęciach sportowych, kulturalnych i integracyjnych, uniemożliwiają w praktyce korzystanie z  nich. Najczęstszym powodem jest  zbyt duża ilość obowiązków zawodowych przydzielanych pracownikowi. Smutna, a jednak bardzo prawdziwa i co gorsza, nadal obecna na krajowym rynku sytuacja. Praca w godzinach nadliczbowych (nierzadko bezpłatna) to zmora wielu pracowników. Nic więc dziwnego, że kandydaci, z którymi mam możliwość prowadzić spotkania kwalifikacyjne, tak mocno zwracają uwagę na kulturę organizacji oraz szczegółowo pytają o możliwość posiadania czasu wolnego po pracy by mogli realizować swoje plany prywatne czy rozwijać swoje zainteresowania.

Kultura firmy i jej wartości to jedna kwestia. Drugą stroną medalu jest jednak własna organizacja czasu pracy i kolejności wykonywania codziennych zadań. Warto i tutaj zastanowić się czy brak możliwości wdrożenia w życie koncepcji work life balance to wina pracodawcy. Może krokiem, który nas przybliży do wykonywania pracy idealnej będzie ulepszenie swojej codziennej pracy i zastosowanie narzędzi ułatwiających jej wykonanie tj. używanie tabeli Excel do wpisywania informacji odnośnie kontaktu z klientami zamiast zapisów na kartach. Tabele możemy uzupełniać na bieżąco od razu po odbytej rozmowie telefonicznej zamiast odciągać zadanie w czasie. Czasem małe zmiany w codziennym wykonywaniu naszych dotychczasowych zadań dadzą potężne efekty – zachęcam do przyjrzenia się swojej pracy, bowiem u każdego z nas znajdzie się obszar do poprawy.

 

Idealna praca to… taka, do której idziemy z przyjemnością.

Piątek, ostatni dzień pracy przed weekendem, godzina 7.00 dzwoni budzik. Otwieramy oczy, szykujemy się do pracy, a zaraz po przestąpieniu progów biura pojawia się w nas samych pozytywny nastrój i duże pokłady motywacji. Sytuacja idealna prawda? A co ważniejsze - taki scenariusz może zaistnieć w rzeczywistości u każdego z nas. Jako Polacy mamy tendencje do widzenia w skalach szarości otaczającej nas rzeczywistości. Nie zawsze sytuacja zawodowa pozwala na pozytywne myślenie. Czasem wydarzenia w firmie lub codzienne zadania (zwłaszcza gdy np. nie są dopasowane do naszego typu osobowości) przysparzają więcej trudności niż dają powodów do radości. Postarajmy się spojrzeć na nie inaczej. Wyznaczmy sobie cel do jakiego codziennie będziemy chcieli dążyć. Jeśli zajmujemy się sprzedażą i nasze codzienne zadania polegają w dużej części na kontakcie z potencjalnymi klientami firmy to naszym celem może być wykonanie jednego telefonu dziennie więcej do klienta z naszą ofertą.

Monotonia pracy i jej powtarzalność często minimalizuje nasz entuzjazm pracowniczy. Lekarstwem na rutynowość zadań może być odświeżenie lub całkowita zmiana sposobu czy stylu prowadzenia rozmów i prezentacji oferty klientom. Małe zmiany, które możemy zrobić sami dla siebie dadzą nam energię i pozwolą wyznaczyć sobie nowy cel, a dzięki temu jeszcze lepiej wykonywać zadania. Nic tak nie cieszy jak wdrożony plan działania, którego widać już pierwsze efekty. Stawianie sobie celów krótko i długoterminowych to dobry sposób by przestać zauważać nieprzyjemne zadania w pracy, a skupić się na realizacji swoich indywidualnych celów. Nasza satysfakcja wzrośnie, a efekty będą dostrzegalne przez pracodawcę. Korzyści pojawiają się dla obu stron.

 

Idealna praca to… taka, w której są ludzie, którzy motywują do pracy.

Tematem, przez wiele lat niedocenianym, a bardzo istotnym jest kultura organizacyjna firmy, dla której pracownik świadczy swoją pracę. Typów osobowości ludzkiej jest bardzo dużo, a pomysłów na to w jaki sposób firma powinna funkcjonować, jakie wartości powinny być w niej wyznawane przez pracowników oraz w jaki sposób powinien przebiegać sposób komunikacji jeszcze więcej. Nie każda firma, jest w stanie zapewnić ze swojej strony otoczenie, w którym każdy z pracowników mógłby się rozwijać. Nie istnieje „uniwersalna” kultura organizacyjna, w której każdy człowiek będzie czuł się dobrze.

Sztuką nie jest znalezienie idealnego miejsca pracy, sztuką jest znalezienie organizacji, w której prezentowana misja i wartości firmy są zbieżne z wartościami ważnymi dla nas samych, jako ludzi. Nie ma pracy idealnej, ale istnieją środowiska pracy skupiające osoby o podobnych do naszego stylu komunikacji, wyznawanych wartościach czy też zorientowaniu na zadania. Firmy kierujące swoje przekazy promocyjne do osób młodych, oferując im szybkie możliwości rozwoju w krótkim czasie. Na rynku dostępne są również firmy skupiające swoje wartości wokół relacyjności i współpracy między pracownikami. Istnieją również takie, które przyciągają wystrojem biura, piłkarzykami i grami w miejscu pracy oraz niezliczoną ilością pokojów odpoczynku dla pracowników tzw. resting room. Wyznawane w firmie wartości są podpowiedzią, jaki typ współpracowników spotkamy na swojej drodze zawodowej podejmując zatrudnienie w danej organizacji – nic tak nie spaja ludzi jak ich poglądy i sposoby myślenia. To czyni organizację wyjątkową. Dla sporej ilości osób świadomość pracy w wartościowej firmie pozwala na związanie się z nią nie tylko zawodowo, ale i emocjonalne – a przez to zwiększa się nasza motywacja do wykonywania swoich obowiązków.

 

Wymiary idealności, a satysfakcja z zatrudnienia.

Pracować każdy z nas musi bowiem tylko dzięki wykonywaniu pracy będziemy w stanie zaspokoić nasze potrzeby finansowe. Jeśli praca nie jest idealna lub gdy występują w niej zdarzenia, które negatywnie na nas oddziałują zanim od razu podejmować decyzję o rozpoczęciu poszukiwania nowego pracodawcy, zastanówmy się w jaki sposób my sami możemy zmienić nasze środowisko pracy. Często oczekujemy zmian drastycznych w krótkim czasie. Wykonanie rewolucji w organizacji nie jest łatwe. Uzbrójmy się w cierpliwość i wykorzystajmy czas oczekiwania na zmiany dla nas samych. Pomyślmy w jakim sposób my sami możemy ulepszyć swoją pracę. Kto będzie lepiej znal nas samych jak nie my, kto będzie wiedział jak nas zmotywować do osiągnięcia satysfakcjonującego wyniku.

Realizacja stawianych przez siebie celów codziennych i długoterminowych pomoże nam uzyskać poczucie rozwoju, a systematyczne podnoszenie swojej poprzeczki pomoże w podniesieniu swoich kompetencji. Zatem, gdy następnym razem pomyślimy o zmianie pracy, najpierw zastanówmy się czy jest to niezbędne. Dzięki zmianie naszego sposobu działania nasza obecna może stać się naszą pracą idealną, a dalsze poszukiwania pracy mogą należeć do przeszłości.

Autor:
Autor: Anna  Donaj

Anna Donaj

aniia.donaj@gmail.com


Z wykształcenia zootechnik i socjolog. Zawodowo, specjalista ds. rekrutacji z wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu i zarządzaniu projektami rekrutacyjnymi dla klientów krajowych oraz zagranicznych głównie z branży technicznej oraz logistycznej. W swojej codziennej pracy dużą wagę przywiązuje do budowania relacji z kandydatami na każdym stopniu procesu rekrutacyjnego (zarówno do wewnętrznych struktur jak i dla Klientów zewnętrznych). W wolnym czasie łączy swoje zamiłowanie do zwierząt (ptaki ozdobne) wraz z pasją do fotografowania, prowadzi również stronę internetową poświęconą fotografii przyrodniczej. Motto życiowe: „Sukces osiąga się dzięki konsekwencji w realizowaniu jasno określonej wizji”
Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 2 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 7 dni

2017-11-28

Za 15 dni

2017-12-06

Za 21 dni

2017-12-12