Anna Donaj | 2017-06-24

Employer Branding zaczyna się od procesu rekrutacji

Pojęcie Employer Branding nie jest pojęciem zupełnie nowym w branży HR. W ostatnim czasie zyskało jednak na dużej popularności. Wzmożone zainteresowanie właśnie wizerunkiem pracodawcy oraz jego świadomym budowaniem jest ściśle związane z obecnym w naszym kraju zjawiskiem rynku pracownika. Jeszcze kilka lat temu było ono stricte kojarzone z branżą IT, w której to specjaliści decydowali, którą z ofert pracodawców przyjąć, a każdy z nich miał ich kilka i mógł ją dopasować do swoich preferencji. Obecnie zjawisko dotyczy już zdecydowanej większości branż. Widoczna nadwyżka miejsc pracy versus brak wystarczającej ilości osób chętnych na podjęcie pracy to obraz obecnej sytuacji na rynku pracy. Widzimy wyraźny deficyt osób wśród specjalistów, pracowników biurowych, pracowników fizycznych, a nawet na stanowiskach managerskich. Dla pracodawców taki stan oznacza mobilizację do konkurowania między sobą o potencjalnych pracowników. Większość dużych firm od kilku lat świadomie podejmuje działania mające na celu przyciągnięcie do organizacji najlepszych specjalistów czy fachowców z branży. Organizują kampanie marketingowo – promocyjne w mediach, eventy dla pracowników, prześcigają się w coraz to ciekawszych i bardziej atrakcyjnych bonusach socjalnych czy też pakietach relokacyjnych. Wszystko po to by pozyskać do swoich szeregów wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników. Ale czy naprawdę tylko korzyści materialne liczą się dla pracowników? Zaciekawiona tematem zapytałam o opinię samych kandydatów. Poniżej kilka wskazówek, na jakie aspekty zwrócili mi uwagę sami kandydaci.

 

Kontakt telefoniczny

To najważniejszy moment mimo, że przez większość rekruterów  pomijany. Rozmowa telefoniczna zwana również rozmową wstępną to dla większości kandydatów jeden z pierwszych momentów zetknięcia z potencjalnym pracodawcą lub też jego przedstawicielem. Kiedyś taka rozmowa miała formę zweryfikowania czy doświadczenie i umiejętności kandydata są zgodne z potrzebami firmy. Dziś taka rozmowa zorientowana jest na podjęcie działań ukierunkowanych na budowanie relacji z naszym potencjalnym pracownikiem. Pozytywny wizerunek pracodawcy to nie tylko „pracodawcy wymagającego”. Wymaganie kompetencji i umiejętności od pracownika to jedno, natomiast ukazanie się kandydatowi jako „pracodawca słuchający” będzie miłym zaskoczeniem dla niejednego odbiorcy. Oprócz standardowych pytań dobrze jest poświęcić dodatkowe kilka chwil i dowiedzieć się jakie potrzeby i oczekiwania ma nasz potencjalny pracownik.  Warto zapytać dokąd zmierza, w jakim kierunku chciałby się rozwijać, czego chciałby się nauczyć i jakie są jego plany rozwoje na najbliższy czas. W ten sposób nie tylko zweryfikujemy czy jest osobą, której poszukujemy, ale będziemy mogli szczerze odpowiedzieć czy nasza organizacja to miejsce, w którym będzie mógł zrealizować swoje plany. 

 

Szczera i otwarta komunikacja z kandydatem na każdym z etapów rekrutacji

Bez względu czy ofertę pracodawcy prezentuje rekruter wewnętrzny czy też dedykowany specjalnie dla Klienta specjalista z firmy rekrutacyjnej – komunikacja powinna mieć jedną kluczową cechę – szczerość. Informacja o realnych obowiązkach i możliwościach rozwoju jest kluczowa. Lepiej opowiedzieć o realnych zadaniach i wyzwaniach, niż kreować wizję przed kandydatem, która być może nigdy nie będzie mogła zaistnieć. Niestety często słyszę od kandydatów, że ustalenia początkowe były zupełnie inne niż warunki, które zastał po rozpoczęciu pracy. Zatem, zamiast ubarwiać, postawmy na szczerość. Efekty zobaczymy szybciej niż się może wydawać.

 

Kultura rozmowy i dopasowanie do rozmówcy

Często od kandydatów słyszałam, że rekruter mówił językiem dla nich niezrozumiałym. Ile osób tyle różnych typów osobowości i sposobów komunikacji z nimi. Praca osoby zajmującej się rekrutacją wymaga wiedzy z wielu dziedzin, gdyż bez niej żaden ze specjalistów nie byłby w stanie nawet wstępnie zweryfikować umiejętności i kompetencji kandydata. Wiedza to jedno, jednak przekazywanie zdobytych informacji czy zadawanie pytań to zupełnie inny obszar. Dobra komunikacja to klucz do sukcesu. Przyłożenie większej uwagi do sposobu przekazywania informacji kandydatowi nic nie kosztuje, a jest odpowiedzią na potrzeby kandydata. Jeśli prowadzimy rekrutacje na stanowisko techniczne, użyjmy krótkich zwrotów, mówmy konkretnie i treściwie. Jeśli poszukujemy osoby odpowiedzialnej za sprzedaż czy działania marketingowe, wtedy odpowiednie będzie przekazywanie informacji w sposób kwiecisty i obszerny. Przykładów można mnożyć. O tym w jaki sposób prowadzić konwersację z kandydatem by zostać zrozumianym pomocne będzie poznanie chociażby podstawowych informacji o typach osobowości oraz sposobach komunikacji. Informacje wraz z praktycznymi wskazówkami bez trudu można znaleźć na niejednym portalu branżowym. Ułatwieniem będzie zapoznanie się ze słownictwem charakterystycznym dla branży. Nic bowiem tak nie denerwuje kandydatów, jak brak zrozumienia ich wypowiedzi przez rekrutera i ciągłe dopytywanie i proszenie o wyjaśnienia. W takiej sytuacji kandydat może stracić wiarę, że ma do czynienia ze specjalistą, co może negatywnie odbić się na jego motywacji do zmiany pracy.

 

Podsumowanie rozmowy czyli zebranie szczegółowych informacji o ofercie zatrudnienia

Szybkie tempo pracy, mnogość informacji, konieczność podejmowania decyzji to środowisko pracy naszych kandydatów. Większość z nich stara się podejmować konwersację z rekruterami po godzinach pracy. Są jednak i tacy, którzy dzięki zadaniowemu czasowi pracy mogą poświęcić na rozmowę kilka chwil w ciągu dnia. Bez względu, o której godzinie rozmawiamy z kandydatem – ilość informacji jakimi chcemy go zasypać jest tak duża, że mimo jego szczerych chęci nie zapamięta ich wszystkich. Rozwiązaniem może być przesłanie kandydatowi tuż po rozmowie kluczowych informacji na adres email czy w wiadomości sms. Prosty zabieg, pozwoli uniknąć ewentualnych nieporozumień oraz daje możliwość przekazania kandydatowi uporządkowanych informacji. Kandydatowi będzie łatwiej przeanalizować naszą ofertę i zastanowić się czy jest nią faktycznie zainteresowany.

 

Poszanowanie czasu kandydata

Punktualność. Oklepane pojęcie czy ważny element procesu rekrutacji? O punktualności możnaby mówić dużo, jednak dla kandydatów jest istotna. Szczególnie dla tych, którzy są aktywni zawodowo. Zaplanowanie we wskazanym terminie rozmowy jest ważne dla obu stron, ponieważ gdy jedna z nich nie dotrzymuje terminu, druga strona może również mieć mniejszą motywację do rozmowy. Poszanowanie wzajemnego czasu to wyraz szacunku i powagi wzajemnego traktowania. Dbajmy zatem by kontakt odbywał się o ustalonych porach, wtedy każda ze stron będzie zadowolona.

 

Feedback

O udzielaniu informacji zwrotnej mówi się dużo już od kilku lat. Najlepiej by wiadomość zwrotna była nie tylko udzielana terminowo ale również by zawierała konstruktywne wskazówki dla kandydata. Jeśli jednym z etapów rozmów była prezentacja, a kandydat nie wypadł najlepiej to powiedzmy mu o tym wprost. Zdecydowanie lepiej dla kandydata będzie przekazanie mu informacji na temat obszarów, nad którymi może pracować niż przekazanie mu suchej informacji, że firma zdecydowała się na zaproszenie do współpracy innej osoby lub co gorsza, nie udzielenie mu wiadomości zwrotnej wcale. Wierzcie lub nie, ale kandydaci pamiętają czy wiadomość do nich wpłynęła czy nie! Niektórzy biorą sobie nawet do serca wskazówki rekrutera i pracują nad słabszymi obszarami, a gdy czują, że są gotowi na powrót do rozmów odnośnie zmiany pracy sami wychodzą z inicjatywą i komunikują swoją otwartość na zmiany zawodowe.

 

Na koniec

Pracodawco, zanim podejmiesz decyzję o dołożeniu do koszyka bonusów socjalnych kolejnego produktu zastanów się czy lepszym rozwiązaniem nie będzie przyjrzenie się jakości obsługi potencjalnych kandydatów. Zadbanie o dobrą komunikację z pracownikami nie tylko znacznie poprawi odbiór Twojej firmy w oczach potencjalnych pracowników, ale co ważniejsze nie wymaga dużych nakładów finansowych. Zadowolony kandydat prawdopodobnie nie podzieli się swoimi spostrzeżeniami ze znajomymi. Natomiast, ten którego poziom satysfakcji nie jest wysoki chętnie opowie znajomym z branży o swoich doświadczeniach. Siła networkingu jest ogromna, szczególnie w dzisiejszych czasach.

Nawet jeśli kandydat nie spełniają w pełni oczekiwań lub nie ma odpowiednich kompetencji to warto zadbać o wysoki poziom rozmowy z nim już teraz. Za jakiś czas bowiem może okazać się idealnym kandydatem, a powrót do kontaktu z nim będzie o wiele łatwiejszy, gdy już teraz będzie pozytywnie wspominał firmę.

Autor:
Autor: Anna  Donaj

Anna Donaj

aniia.donaj@gmail.com


Z wykształcenia zootechnik i socjolog. Zawodowo, specjalista ds. rekrutacji z wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu i zarządzaniu projektami rekrutacyjnymi dla klientów krajowych oraz zagranicznych głównie z branży technicznej oraz logistycznej. W swojej codziennej pracy dużą wagę przywiązuje do budowania relacji z kandydatami na każdym stopniu procesu rekrutacyjnego (zarówno do wewnętrznych struktur jak i dla Klientów zewnętrznych). W wolnym czasie łączy swoje zamiłowanie do zwierząt (ptaki ozdobne) wraz z pasją do fotografowania, prowadzi również stronę internetową poświęconą fotografii przyrodniczej. Motto życiowe: „Sukces osiąga się dzięki konsekwencji w realizowaniu jasno określonej wizji”
Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

HRownia Partnerem Medialnym akcji #pracujebolubie.pl!
2017-07-06
Jak dodać ogłoszenie o pracę w social media?
2017-06-10
Jak budować pozytywny wizerunek firmy w sieci?
2017-06-02
Ogłoszenie o pracę na miarę wymagań kandydata
2017-05-02

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 3 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 8 dni

2017-11-28

Za 16 dni

2017-12-06

Za 22 dni

2017-12-12