Anna Donaj | 2017-09-03

Ewolucja zakresu obowiązków w pracy rekrutera

Zawód rekrutera to profesja związana ściśle z rynkiem pracy. Większości osób zawód ten kojarzy się z siedzeniem za biurkiem i selekcjonowaniem przez kandydatów dokumentów. Nic bardziej mylnego, chociaż faktycznie kilkanaście lat temu, gdy polityka personalna wielu firm nie była tak rozwinięta wspomniane elementy występowały i to bardzo często. Teraz sytuacja i codzienne obowiązki wyglądają zupełnie inaczej. Kiedyś główne zadania rekrutera zorientowane były na wykonywanie tzw. biurokracji, a więc wypełniania dokumentów i wystawiania umów dla pracowników. Dzisiaj rekruter musi być multizadaniowcem i zajmować się nie tylko administracją, ale również jak marketingowiec cechować się dużą kreatywnością w poszukiwaniu osób do pracy i mieć wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne niczym handlowiec pozyskujący Klientów. Poniżej znajdziecie szczegóły w jaki sposób zadania uległy zmianie.

Praca rekrutera kiedyś

Niegdyś praca rekrutera polegała głównie na selekcji aplikacji, które kandydaci nadesłali w odpowiedzi na opublikowane w mediach ogłoszenie o pracę. Intensywne poszukiwania kandydatów nie było konieczne, gdyż w krótkim czasie od publikacji ogłoszenia zainteresowane osoby nadsyłały swoje CV. Mocny nacisk kładziony był na etap selekcji i weryfikacji kompetencji kandydatów. Ówcześnie mocną uwagę zwracało się na kandydatów z najbogatszym doświadczeniu zawodowym oraz wykształcenie. Ukończenie edukacji, szczególnie w szkole wyższej nie było dane każdemu.

Kształcić się mogli tylko najzdolniejsi uczniowie i to o nich, po otrzymaniu dyplomu zabiegali pracodawcy. Miejsc pracy nie było wiele, więc o wolne stanowiska pracy walczyć musieli sami pracownicy. To oni samodzielnie przynosili do firm swoje CV i nalegali na rozmowę z kierownikiem. Istotną rolę również odgrywały kontakty – zwane również znajomościami, dzięki którym w zamian za „podarunek” lub „przysługę” CV trafiało na wierzch sterty osób poszukujących pracę, co zwiększało sukces w poszukiwaniach pracy.

Ten sam, a jednak inny – zmiany na rynku zatrudnienia

Rynek pracy zmienia się cyklicznie i bardzo dynamicznie. Chociaż większość z nas na co dzień tych zmian nie dostrzega to ulega on modyfikacją. O prawidłowościach jakie z roku na rok na nim zachodzą wspominają przedstawiciele samych firm rekrutacyjnych oraz socjolodzy czy demografowie, którzy dokonują takich analiz (np. analizy i statystyki GUS). Widoczne zmiany rejestrowane są od 2013 roku, gdy poziom bezrobocia cyklicznie zaczął się obniżać. W 2016 r. jako kraj osiągnęliśmy najniższy od 25 lat poziom bezrobocia co wiąże się z poważnymi zagrożeniem zwolnienia tempa wzrostu gospodarczego właśnie z powodu braków personalnych. Wyzwanie przed pracodawcą duże, a jaką rolę pełni w tym ważnym przedsięwzięciu rekruter?

Praca rekrutera dziś

Obecny rynek zatrudnienia wymusza, od rekruterów prowadzenia projektów w nowoczesny sposób. Mając do czynienia, z ogromnym niedoborem kadry w wieku produkcyjnym, specjaliści od rekrutacji muszą nieustannie modyfikować swoje metody poszukiwania kandydatów. Opublikowanie ogłoszenia w Internecie nie daje już pożądanych efektów. Na ogłoszenia odpowiada znikoma liczba osób, a większość z nadesłanych aplikacji nie spełnia kluczowych wymagań stawianych w ogłoszeniu. Brak możliwości zakwalifikowania do spotkań chociaż kilku kandydatów determinuje skupienie większości czynności rekrutera na aktywnym poszukiwaniu osób posiadających wymagane przez pracodawcę kompetencje na rynku pracy.

Nieodłączną częścią pracy rekrutera, jest prowadzenie poszukiwań potencjalnych pracowników firm tzw. metodami bezpośrednimi, a więc informowanie o wolnym wakacie w miejscach, w których pracownicy o pożądanych kompetencjach przebywają czy też wykazują aktywności. W praktyce takie poszukiwania odbywają się niejednokrotnie przy użyciu portali społecznościowych typu goldenline czy linkedin. Bywa również tak, że rekruter organizuje akcje informacyjną na lokalnym rynku zatrudnienia lub też na giełdzie pracy. Działania te, mimo iż są czasochłonne i generują wysokie koszty to w przypadku niektórych rekrutacji są jedyną drogą do pozyskania pracownika dla pracodawców. Wychodząc z informacjami o rekrutacji bezpośrednio do potencjalnych pracowników, rekruterzy obrazują w prosty sposób zasadę obowiązującą na obecnym rynku pracy: „to nie człowiek poszukuje pracy, ale praca poszukuje człowieka do jej wykonania”.

Typologia rekruterów

Istnieją kilka typów rekruterów działających na rynku pracy – rekruter zewnętrzny, wewnętrzny oraz head hunter. Różnice między nimi są bardzo wyraźne, ale jednocześnie bardzo mgliste, szczególnie jeśli chodzi o działy personalne dużych firm.

Pierwsza grupę stanowią osoby zatrudnione w firmie zewnętrznej (najczęściej firmie lub agencji rekrutacyjnej), którzy prowadzą projekty rekrutacyjne dla i na zlecenie swoich Klientów. Drugi typ to osoby, zatrudnione bezpośrednio w strukturach firmy (zazwyczaj większe koncerny), działają w interesie firmy i prowadzą projekty rekrutacyjne zgodnie z aktualnymi potrzebami zakładu.

Na rynku istnieje również trzecia kategoria osób tzw. Head Hunterzy, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza łowcę głów. To osoby działające w interesie kandydata. Identyfikują na rynku pracy specjalistów o wąskich kwalifikacjach lub wysokich kompetencjach i poszukują dla nich pracodawców. Pomagają swoim Klientom w zaplanowaniu drogi zawodowej oraz doradzają nad jakimi obszarami należy popracować by stać się atrakcyjnym kąskiem dla pracodawców.

Kim jest współczesny rekruter?

Współczesny rekruter to przede wszystkim dobry sprzedawca bez względu, którą kategorię reprezentuje. To osoba, którą cechują przede wszystkim wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne. Kompetencje te, z powodzeniem wykorzystuje w codziennej pracy m.in. poprzez nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu z Klientem i Kandydatem oraz podczas prowadzenia rozmów biznesowych. Podczas takich spotkań pełni funkcję doradcy, a więc osoby, która znajduje wspólny interes dla obu stron. Kandydatowi uświadamia możliwość rozwoju w strukturach nowego pracodawcy, a pracodawcy korzyści płynące z zatrudnienia nowego pracownika.

Obopólna korzyść dla każdej ze stron to sukces rekrutera, nic więc dziwnego, że specjaliści od poszukiwania pracowników prześcigają się w wymyślaniu coraz to bardziej kreatywnych rozwiązań by znaleźć dla swojego Klienta odpowiedniego kandydata. Jakich? Tą tematykę pozostawię sobie na osobny artykuł.

Podsumowanie

Zakres obowiązków rekrutera uległ dużej modyfikacji mimo iż jego rola i kluczowe znaczenie dla organizacji nie zmieniło się. Kiedyś priorytetem była biurokracja, obecnie wyszukiwanie najlepszych z dostępnych na rynku osób kandydatów.

Niestety, wiele osób jak i samych pracodawców nie wie jak cenny i ważny jest sumienny rekruter we współczesnej organizacji. Dobry rekruter, który potrafi wyszukiwać dobrych kandydatów, zbudować z nimi więź. Potrafi również dzięki swojej osobowości pomóc przyciągnąć do organizacji prawdziwych specjalistów z branży. To dzięki ich działaniom i ich pracodawcy otrzymują możliwość rozwijania swoich przedsiębiorstw dzięki zatrudnienia w swoich strukturach nowych osób. Zatem, jeśli w przyszłości zadzwoni do Was rekruter by opowiedzieć o ofercie, potraktujcie rozmowe jak inwestycje w swoją przyszłość zawodową. Jeśli teraz nie poszukujecie pracy, może w przyszłości rekruter pomoże Wam spełnić wasze plany zawodowe.

 

Autor:
Autor: Anna  Donaj

Anna Donaj

aniia.donaj@gmail.com


Z wykształcenia zootechnik i socjolog. Zawodowo, specjalista ds. rekrutacji z wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu i zarządzaniu projektami rekrutacyjnymi dla klientów krajowych oraz zagranicznych głównie z branży technicznej oraz logistycznej. W swojej codziennej pracy dużą wagę przywiązuje do budowania relacji z kandydatami na każdym stopniu procesu rekrutacyjnego (zarówno do wewnętrznych struktur jak i dla Klientów zewnętrznych). W wolnym czasie łączy swoje zamiłowanie do zwierząt (ptaki ozdobne) wraz z pasją do fotografowania, prowadzi również stronę internetową poświęconą fotografii przyrodniczej. Motto życiowe: „Sukces osiąga się dzięki konsekwencji w realizowaniu jasno określonej wizji”
Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Persona Kandydata – co to jest i czy przydaje się w rekrutacji?
2017-11-21
Budowanie kultury współodpowiedzialności
2017-11-21
II Kongres HR
2017-11-21
Przedsiębiorcom pozostało tylko pół roku na wdrożenie RODO
2017-11-21

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 2 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 7 dni

2017-11-28

Za 15 dni

2017-12-06

Za 21 dni

2017-12-12