Agnieszka Piątkowska | 2016-09-27

Krótka historia o efektywnym poszukiwaniu pracy

Krótka historia o efektywnym poszukiwaniu pracy

Odnoszę wrażenie, że większość osób poszukujących pracy skupia się wyłącznie lub głównie na jednym sposobie. Sposobów na znalezienie pracy jest więcej (nie jest to może jakaś zatrważająca ilość, ale warto wprowadzić różnorodność jeśli jedyna metoda zawodzi – a zawodzi dość często).

A  oto one:

  1. Networking

  2. Aplikacja bezpośrednia

  3. Rekruterzy/ headhunterzy

  4. Ogłoszenia

Kolejność jest nie przypadkowa. Dlaczego? Przeczytajcie – moją krótką historię o poszukiwaniu pracy:

(Networking)

„Będziemy potrzebowali kolejnego specjalisty ds. sprzedaży do naszego zespołu” - powiadomił kolegów Łukasz (szef). „Może znacie kogoś kogo moglibyście polecić?”

„Ja znam” – ochoczo wyrwała się Anna. „Robert to znajomy znajomego, poznali się na konferencji Sales Performance”.

„ok. to załatw proszę jego cv. Zaproszę go na rozmowę rekrutacyjną”. Finał tej historii jest taki – znajomy, znajomego okazał się dobrym kandydatem i został zatrudniony. Uradowana Anna dostała od firmy „nagrodę” w postaci finansowej (1500 zł + bon do sklepu). Nieświadoma tego, że w firmie funkcjonuje tzw. „candidates referral system”  - za każdego poleconego i zatrudnionego kandydata osoba polecająca dostaje bonus pieniężny (ku „uciesze” headhunterów). Wszyscy są w tej sytuacji wygrani: szef – ma szybko załatwioną sprawę i prawie za darmo, HR-y zaoszczędziły czas i środki, Anna zarobiła na weekend w spa, kolega kolegi ma nową pracę. Stanowisko „nie ujrzało światła dziennego” zadziałał – ukryty rynek pracy.

Inny scenariusz tej samej sytuacji

(Networking/ Aplikacja Bezpośrednia)

Łukasz (szef) nie otrzymując żadnych poleceń (aplikacji) od swoich podwładnych udał się do działu HR. Opis stanowiska został stworzony i opublikowany początkowo w intranecie (Networking). Tym sposobem pracownicy pozostałych działów w firmie mogli zaproponować potencjalnych kandydatów na stanowisko specjalisty ds. sprzedaży otrzymując bonus jeśli kandydat zostanie zatrudniony.

Kolejnym działaniem działu HR jest przejrzenie własnej bazy danych kandydatów, którzy wysyłają swoje CV pro aktywnie lub też, którzy wcześniej aplikowali na podobne stanowiska (Aplikacja Bezpośrednia). Te metody często kończą się sukcesem  i znów działa tzw. ukryty rynek pracy.

(Rekruterzy/ Headhunterzy) / Ogłoszenia)

W przypadku, gdy  powyższe metody zawiodą, wówczas proces poszukiwania kandydata wchodzi w fazę bardziej oficjalną. Firma może zdecydować się na współpracę z agencją rekrutacyjną (duże firmy zazwyczaj mają podpisane umowy ramowe z wybranymi agencjami rekrutacyjnymi) lub też (opcja tańsza) na publikację ogłoszenia na portalach pracy.

Jeśli proces rekrutacyjny jest priorytetowy, firma najprawdopodobniej zastosuje wszystkie techniki jednocześnie starając się zebrać jak najwięcej aplikacji.

Headhunterzy również korzystają z własnych baz danych (Aplikacja Bezpośrednia), własnej sieci kontaktów (Network) i nie zawsze publikują ogłoszenia w portalach pracy. Ogłoszenia zazwyczaj możemy znaleźć bezpośrednio na stronie agencji (jeśli proces rekrutacyjny nie jest tajny). Jeśli sieć kontaktów i baza danych headhunterów jest ograniczona, to poszukują kandydatów pro aktywnie (głównie poprzez sieci biznesowe takie jak LinkedIn  i Goldenline) oraz publikują ogłoszenia na portalach pracy.

Aby zwiększyć swoje szanse w znalezieniu pracy nie ograniczaj się do jednej metody działania:

  1. Rozwijaj na bieżąco swoją sieć kontaktów (również wirtualnie).

  2. Zdefiniuj firmy/ instytucje, w których chciałbyś pracować i prześlij do nich swoją aplikację pro aktywnie (określ co chcesz robić, w czym jesteś dobry, jaką wartość dodaną możesz wnieść do organizacji).

  3. Zdefiniuj i nawiąż kontakt z headhunterami w twojej branży.

  4. Śledź ogłoszenia ……

A przede wszystkim

Rozwijaj się zawodowo, bądź dobry w tym co robisz - buduj markę eksperta a praca sama Cię znajdzie.

Autor:
Autor: Agnieszka  Piątkowska

Agnieszka Piątkowska

www.readytojump.pl

piatkowska@hrownia.pl


Międzynarodowy ekspert ds. rekrutacji posiadający ponad 10 - letnie doświadczenie w zarządzaniu różnego rodzaju projektami rekrutacyjnymi w regionie Europy Centralno - Wschodniej dla globalnych organizacji. Członek międzynarodowego zespołu przeprowadzającego ocenę kandydatów. W trakcie swojej kariery przeprowadziła tysiące rozmów rekrutacyjnych z lokalnymi i międzynarodowymi kandydatami. Rozwinęła i wprowadziła innowacyjny proces briefingu kandydatów (przygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej) czego rezultatem było zatrudnienie większej liczby kandydatów. Od 2009 r. wykłada „Zarządzanie karierą w Zakupach” w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. Twórca programu szkoleniowego „Career Management in Purchasing”. Absolwentka Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego oraz SGH (Doradztwo Zawodowe, Kierowanie Rozwojem i Coaching, studia podyplomowe). Dyplomowany Asesor - Akademia Asesora – Ernst & Young Academy of Business. Trener programu "Spadochron".
Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Praca tymczasowa - kiedy się na nią zdecydować?
2017-11-09
Tych cech rekruterzy poszukują u programisty
2017-07-11
Praca idealna – czy naprawdę istnieje?
2017-04-08
Jakie pytania są zadawane podczas sprawdzania referencji?
2017-04-05

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 3 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 8 dni

2017-11-28

Za 16 dni

2017-12-06

Za 22 dni

2017-12-12