Agata Łotowska | 2017-04-23

Z ludźmi do ludzi – podejście H2H w Employer Branding

Wsparcie pozytywnego wizerunku pracodawcy i zaciekawienie sobą oraz przyciągnięcie potencjalnych pracowników w jednym to nadrzędny cel każdej kampanii Empoloyer Branding. Jak w jego osiągnięciu może wesprzeć zaangażowanie pracowników firmy? Bardzo! Koncepcja H2H wykorzystana w działaniach EB to bardzo mocne narzędzie w rękach EBowców, ale od początku..

 

Co kryje się pod hasłem „H2H”?

Podejście Human to Human (H2H) skupia się przede wszystkim na relacjach międzyludzkich. Biznes niezależnie od wielkości czy branży od zawsze był, jest i będzie tworzony przez ludzi i dla ludzi. Zmiany gospodarcze, ekonomiczne, pokoleniowe, rozwój nowych technologii zmieniły podejście firm w działaniach sprzedażowych i marketingowych, których jedynym zadaniem nie jest już dostarczenie produktu lub usługi, ale także budowanie więzi z klientem, zaspokajanie jego potrzeb oraz prowadzenie stałej komunikacji. Podejście do samej pracy również uległo zmianie.

Pracownik zaczął dostrzegać, jak ważnym aspektem życia jest praca nie tylko z perspektywy finansowej, ale również budowania relacji z ludźmi. Spojrzenie na miejsce, w którym pracujemy zmieniło się o 180 stopni. Nie traktujemy go jak „fabryki”, z której wychodzimy po określonym czasie i wracamy do swojego prawdziwego życia. Firma, w której pracujemy, stanowisko pracy, rola zawodowa mają obecnie ogromne znaczenie dla ogólnej oceny jakości naszego życia. Oczekujemy od pracy zaspokojenia poczucia satysfakcji na wielu wymiarach, jak wydajność, rozwój czy relacje międzyludzkie.

 

Przenosząc H2H na EB

Budując strategię employer brandingową należy zmienić perspektywę myślenia i spojrzenia na biznes. Firma nie jest już jedynie producentem lub dostawcą danych produktów czy usług dostosowanych do potrzeb użytkownika. Firma jest grupą ludzi pracujących dla osiągnięcia danego sukcesu. Ludzi wyróżniających się swoimi umiejętnościami. Ludzi spędzających ze sobą 8 godzin dziennie, pracujących samodzielnie i w zespołach. Ludzi spotykających się po pracy, by lepiej się poznać. Aż w końcu pojedynczych historii ludzkich, osobowości, uczuć, emocji, które w mniejszym lub większym stopniu wpływają na efektywność, jakość i wydajność pracy, a w holistycznym ujęciu na sukces firmy.

Pracodawcy starają się tworzyć dla swoich pracowników coraz bogatsze w ofercie systemy kafeteryjne benefitów jak: darmowy catering, chillout/fun/game room, dodatkowe przekąski (owoce, orzeszki, batony i napoje energetyczne), automaty z lodami, zajęcia z jogi, usługi concierge…, które mają przyciągnąć i motywować do pracy. Przyglądając się bliżej, wszystkie dodatkowe benefity wpływają na atrakcyjność miejsca pracy, jednak największym benefitem prędzej czy później staje się nic innego, jak człowiek.

Można porównać to do zespołu sportowego. Sportowcy mogą dostać najlepszą piłkę, grać na idealnie skoszonej murawie, na boisku o idealnych wymiarach, mieć w pełni ergonomiczny strój, ale to człowiek jest podstawą, dla której tworzy się komfortowe warunki gry. Jedynie dobry dobór graczy przez trenera, zbudowanie odpowiednich relacji między nimi w trakcie treningu doprowadzi drużynę do sukcesu. Analogicznie sytuacja przedstawia się w kwestii benefitów pozapłacowych dla pracowników.

Obserwując pracowników funkcjonujących w przestrzeniach zawodowych można śmiało przyjąć tezę, że wszelkie dodatki umilające pracę są bardzo ważne, ale mają one działanie chwilowe. Tym co jest niezmienne i w ostateczności najbardziej cenione to relacje ze współpracownikami, wspólne pasje, wymiana wzajemnych doświadczeń, zainteresowań. W dłuższej perspektywie czasu bez drugiego człowieka wszystkie dodatkowe benefity byłyby niewystarczające. Warto docenić ten aspekt w działaniach wspierających budowanie marki pracodawcy i postawić na człowieka i relacje w komunikacji Employer Branding.

 

Pracownik, nikt inny, jest najlepszym ambasadorem marki i głosem pracodawcy, a co za tym idzie to on może być najlepszym magnesem na innych dobrych pracowników na rynku pracy.

 

Kilka inspirujących przykładów

Kluczem do sukcesu działań Employer Branding jest autentyczność, spójność i szczerość w przekazie. Jak powiedział jeden z kandydatów do pracy, z którymi rozmawiałam: „to jak wy pokazujecie się, bez nadęcia, bez sztucznego nadmuchania, to mi się podoba i w to wierzę” – te słowa powinny być wskazówką do działań każdego EBowca zastanawiającego się jak budować markę pracodawcy na zewnątrz. Należy tutaj pamiętać, że bez efektywnych działań wewnętrznych, nie będzie skutecznych działań zewnętrznych.

 

Poniżej przedstawiam kilka przykładów z naszego rodzimego podwórka, gdzie podejście H2H zostało wykorzystane w komunikatach EB. Co więcej, zostało to zrobione w dobrym stylu, autentycznie, bez wspomnianego wyżej „nadęcia” i sztucznej kreacji.

LIDL

Lidl swoją ostatnią kampanię employer brandingową promował hasłem: „Lidl zaczyna się od ludzi”. Akcja miała na celu przełamanie stereotypów panujących na rynku pracy i pokazanie, że Lidl to miejsce pracy dające możliwość rozwoju nie tylko pracownikom pracującym na przysłowiowej kasie ale także w logistyce, centrali, IT. Bardzo ciekawym zabiegiem było przygotowanie nie tylko oficjalnego spotu filmowego ale również filmu typu „making off”, w którym pracownicy Lidla opowiadają o swojej pracy, jak również o marzeniach i zainteresowaniach poza pracą.

 

G2A

G2A zaprosiło do siebie Youtubera, który mógł zajrzeć w każdy kąt rzeszowskiej firmy. Oprowadzał go jeden z założycieli polskiego oddziału ubrany swobodnie, w bluzie dresowej, co już od pierwszych minut oddaje klimat i kulturę organizacji panującą w G2A. Youtuber zwiedzając kolejne pomieszczenia budynku po drodze spotyka różnych pracowników firmy przy pracy, jak i korzystających z dodatkowych atrakcji jak siłownia czy game room.

 

McDonald’s

Seria filmów pod tytułem „Ja? Pracuję w Maku” zdobyła bardzo dużą liczbę fanów w sieci. Tutaj – jak w przypadku Lidla – twórcy kampanii pracowali nad przełamaniem stereotypów pracy w gastronomii typu fast food. Bohaterowie filmu to na pierwszym planie ludzie z pasjami i zainteresowaniami, które sprawiają że ich życie jest ciekawe i pełne niezwykłych doświadczeń. Co robią obecnie zawodowo? Pracują w Maku. Spoty filmowe McDonald 's doceniane są za swoją autentyczność w przekazie. Pracodawca nie stara się na siłę przekazać komunikatu, że to będzie praca marzeń, w której rozwiniesz wszystkie możliwe umiejętności. Nie jest to zajęcie na całe życie, ale jest to dobre miejsce pracy, gdzie można poznać ciekawych ludzi.

 

Interia.pl

Interia wystartowała właśnie z kampanią employer brandingową „Interianie po godzinach”, w której cyklicznie prezentuje sylwetkę jednego pracownika Interii i jego pasje, zainteresowania, hobby po pracy. Poznajemy portal internetowy „od kuchni”. Interia przedstawia nam ludzi, którzy go tworzą, w tym dziennikarzy, programistów, administratorów systemu, specjalistów od kampanii reklamowych online (traffic managerów), video i aplikacji mobilnych. Interian po godzinach można bliżej poznać w każdy piątek na portalu społecznościowym – również stanowiącym element działań EB Interii – INTERIAPOGODZINACH .

Zdjęcie użytkownika Interiapogodzinach.

 

Obserwujcie swoich pracowników w firmie, bo to oni są najlepszym źródłem pomysłów na najlepsze kampanie Employer Branding. Inspirujcie się i działajcie. Naprawdę warto!

 

Autor:
Autor: Agata Łotowska

Agata Łotowska

agata.lotowska@gmail.com


Zawodowo pracuję z ludźmi. Co najważniejsze, nie obok ludzi - a z nimi. W swojej pracy największy nacisk kładę na relacje: z Kandydatami na każdym etapie rekrutacji i selekcji oraz poprzez działania Employer Branding, pracownikami firmy w ramach komunikacji wewnętrznej, Klientami w procesie coachingowym. Szukam i odkrywam potencjały zawodowe, wspieram w procesie poszukiwania pracy, własnym rozwoju, szkolę. Codziennie odbywam wiele rozmów, w których staram się wykorzystywać wykształcenie i umiejętności z psychologii w biznesie, zarządzania, coachingu oraz socjologii w organizacji. Obecnie pracuję na stanowisku Starszy Specjalista ds. Rekrutacji i Employer Branding w branży mediowej oraz Coach. Do pracy przyjeżdżam na miętowym rowerze typu holenderka. Prywatnie spoglądam na świat zza okładek książek, szczególnie fantasy i kryminałów oraz medytuję.
Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Budowanie kultury współodpowiedzialności
2017-11-21
II Kongres HR
2017-11-21
Jak zarządzać pokoleniami YZ?
2017-11-14
Praca tymczasowa - kiedy się na nią zdecydować?
2017-11-09

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 2 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 7 dni

2017-11-28

Za 15 dni

2017-12-06

Za 21 dni

2017-12-12