Agata Łotowska | 2017-02-28

„Bardzo dziękuję za informacje, jestem pod wrażeniem procesu, rzadko otrzymuje się jakikolwiek konstruktywny feedback.” – wiadomość zwrotna w komunikacji z kandydatem. Wystarczy tylko chcieć!

„Bardzo dziękuję za informacje, jestem pod wrażeniem procesu, rzadko otrzymuje się jakikolwiek konstruktywny feedback.” – wiadomość zwrotna w komunikacji z kandydatem. Wystarczy tylko chcieć!

Naturalnym w procesie interakcji międzyludzkich jest oczekiwanie odpowiedzi w trakcie prowadzonej komunikacji dwukierunkowej. Nadawca przekazuje wiadomość do odbiorcy oczekując reakcji z jego strony. W literaturze definiowane jest to sprzężeniem zwrotnym. Taki schemat relacji interpersonalnych oczywisty jest w kontaktach pary znajomych, przyjaciół, członków rodziny czy współpracowników. Czy nie powinien być również bezdyskusyjnym, wręcz automatycznym działaniem na płaszczyźnie rekruter (pracodawca) – kandydat do pracy?

 

Dobre praktyki rekrutacyjne a rzeczywistość

Kogo tak naprawdę dotyczy temat wiadomości zwrotnej? Przyjrzymy się mu z trzech perspektyw: ogólnej - branży HR, kandydatów oraz pojedynczego rekrutera. 

Perspektywa branży HR

Na jednej z ostatnich konferencji poświęconej tematowi digitalizacji w środowisku HR mimo głównego tematu wykorzystania nowych technologii w procesie rekrutacji i selekcji pracowników, onboardingu oraz szkoleń, przy każdej prezentacji przebijał się inny ważny wątek – wiadomość zwrotna w komunikacji z kandydatem. W pewnym momencie konferencji temat ten stał się wręcz głównym bohaterem dyskusji wśród ekspertów z zakresu zarządzania. Obrazuje to jak ważnym detalem działań rekruterów jest permanentna komunikacja z aplikującymi, a jednocześnie jak nadal jest to zaniedbany i często pomijajmy element.

Perpektywa kandydatów

Otwieram stronę główną LinkedIn. Przeglądam wpisy uczestników procesów rekrutacji w Polsce i czytam:

‘Wzięłam/łem udział w trzech etapach rozmów, minął miesiąc, odpowiedzi żadnej’,

'Wysłałam/łem maila z prośbą o podsumowanie, nikt nie odpisał’.

Przez tego rodzaju komentarze przepływa wiele emocji rozczarowania, rozgoryczenia, żalu, złości i w konsekwencji braku wiary w profesjonalizm polskiej branży HR.

Perpektywa rekrutera

Na koniec przykład z najbliższej perspektywy, mojej codziennej pracy. Wysyłam wiadomość zwrotną z podsumowaniem i opisem procesu rekrutacji do kandydata. W odpowiedzi otrzymuję komentarz:

Bardzo dziękuję za informacje, jestem pod wrażeniem procesu, rzadko otrzymuje się jakikolwiek konstruktywny feedback.”.

Czy to nie jest najlepszy argument jak pozytywne skutki niesie za sobą stała komunikacja? Jak ogromny wpływ ma to na budowanie marki pracodawcy na rynku pracy?

 

Zacznijmy od podstaw, czyli projekt rekrutacyjny i komunikacja z biznesem

Dlaczego tak wiele mówi się o stałej komunikacji w rekrutacji, powstają coraz to nowsze publikacje na ten temat, sami kandydaci zwracają uwagę na istotę wiadomości zwrotnej, a jednak nadal jest to tak duży problem? Feedback powinien bezwzględnie stać się nieodłącznym elementem procesu działań HR. Zapewne w tym momencie uszłyszelibyśmy ze strony rekrutujących: nie mamy czasu lub nie mamy żadnej odpowiedzi ze strony biznesu na temat kandydata. To nie są dobre argumenty.  

Zadaniem specjalisty HR jest zadbanie o jak najlepszy proces  rekrutacji i efektywną komunikację zarówno po stronie biznesu (klienta wewnętrznego lub zewnętrznego), jak również kandydata. By można było mówić o dobrych praktykach, potrzeba czasu na proces rekrutacji. Jeżeli działy rekrutacji nie zakomunikują tego faktu biznesowi, który w komunikacji z każdym z definicji potrzebuje wszystkiego „na wczoraj” będą realizować projekty „po łebkach”, omijając po drodze tak istotne elementy, jak na przykład wiadomość zwrotna. Należy uświadomić współpracujących z HRem managerów, że zespoły rekrutujące pracują w sposób projektowy, a to oznacza planowanie poszczególnych etapów procesu rekrutacji i wdrażanie w określonym czasie oraz zgodnie z określoną metodyką. Jeżeli HRowcy sami zaplanują sobie przestrzeń i czas na wszystkie działania wchodzące w skład efektywnej komunikacji w procesie rekrutacji, informacja podsumowująca status danego kandydata stanie się stałą częścią pracy.

Managerowie HR powinni wyróżniać się wysokorozwiniętymi umiejętnościami interpersonalnymi, z których powinni korzystać również w komunikacji z biznesem. Rolą koordynatorów rekrutacji jest edukacja klientów biznesowych na temat rzetelnych i szczegółowych ocen kandydatów. Nie mając tak bliskiego kontaktu z aplikującymi do pracy jak rekruterzy nie mają świadomości jak ogromną istotę odgrywa budowanie „candidate experience”. Jeżeli z góry określimy zasady komunikacji w procesie rekrutacji z biznesem, stosując przy tym konstruktywną argumentację, problem braku informacji na temat oceny kandydata ze strony managerów weryfikujących kompetencje po prostu przestanie mieć miejsce.

 

Naprawdę warto!

Efektywna komunikacja niesie za sobą wiele korzyści zarówno dla odbioru samego procesu rekrutacji w oczach kandydata, jak również dla pracodawcy.

1. Po pierwsze candidate experience, czyli doświadczenie aplikującej osoby po zetknięciu się z pracodawcą

Co najważniejsze, kandydat otrzymujący na bieżąco informacje na temat statusu rekrutacji ma poczucie bycia traktowanym profesjonalnie i z szacunkiem. Ma świadomość, że ktoś poświęcił czas na zapoznanie się z jego osobą – tak samo, jak on poświęcił swój czas na zapoznanie się z pracodawcą, przygotowanie się do rozmowy, testów rekrutacyjnych.

 2. Po drugie Employer Branding, czyli dobra marka pracodawcy na rynku pracy

Często słyszę od kandydatów:

‘Cieszę się, że wysłała mi pani informację jakie są moje mocne strony, a co muszę jeszcze poprawić, w czym muszę się doszkolić. W końcu wiem, gdzie popełniałam/łem do tej pory błąd w każdym procesie rekrutacji, w którym brałam/łem udział.

Powyższy przykład pokazuje, jak dużą wartość dla kandydata ma uargumentowana odpowiedź zwrotna, nawet negatywna. Ważne jest, żeby przy podziękowaniu za udział w procesie rekrutacji wspomnieć o dobrych i słabszych kompetencjach ocenianej osoby. Taka konstruktywna opinia powoduje, że w większości przypadków mimo otrzymania informacji negatywnej, kandydat pozostaje z dobrą opinią o samym pracodawcy, z którą idzie „w świat”, chętnie zarekomenduje aplikowanie do danej firmy swoim znajomym.

Warto pamiętać, że sposób w jaki rekruter będący reprezentantem pracodawcy traktuje kandydata w procesie rekrutacji obrazuje kulturę organizacji panującą w firmie, a co za tym idzie taki jej obraz utrwali się w jego pamięci. Jeżeli już na samym początku komunikacji występują w niej słabe ogniwa, zapewne tak samo wygląda komunikacja w zespołach i między nimi w samej organizacji. I na odwrót. Jeżeli na każdym etapie rozmów pojawia się informacja zwrotna to dobra wizytówka dla całej firmy.

 

Plus dla branży HR

Nie można zapomnieć o jeszcze jednym, bardzo ważnym aspekcie efektywnej komunikacji z kandydatami. A mianowicie, każdy rekruter z osobna swoimi działaniami pracuje na opinię całego środowiska HR. Dbając o dobre relacje z aplikującymi do pracy wystawiamy nie tylko sobie, ale wszystkim z branży pozytywną laurkę.

 

Zaplanujemy dokładnie projekt HR jakim jest proces rekrutacyjny. Zadbajmy o czas i dobrą komunikację z biznesem. A przede wszystkim pamiętajmy, że to my decydujemy czy nasza praca będzie wykonywania zgodnie z dobrymi praktykami, czy też nie. Postawmy na profesjonalizm i dobre relacje z kandydatami.  

Autor:
Autor: Agata Łotowska

Agata Łotowska

agata.lotowska@gmail.com


Zawodowo pracuję z ludźmi. Co najważniejsze, nie obok ludzi - a z nimi. W swojej pracy największy nacisk kładę na relacje: z Kandydatami na każdym etapie rekrutacji i selekcji oraz poprzez działania Employer Branding, pracownikami firmy w ramach komunikacji wewnętrznej, Klientami w procesie coachingowym. Szukam i odkrywam potencjały zawodowe, wspieram w procesie poszukiwania pracy, własnym rozwoju, szkolę. Codziennie odbywam wiele rozmów, w których staram się wykorzystywać wykształcenie i umiejętności z psychologii w biznesie, zarządzania, coachingu oraz socjologii w organizacji. Obecnie pracuję na stanowisku Starszy Specjalista ds. Rekrutacji i Employer Branding w branży mediowej oraz Coach. Do pracy przyjeżdżam na miętowym rowerze typu holenderka. Prywatnie spoglądam na świat zza okładek książek, szczególnie fantasy i kryminałów oraz medytuję.
Inne wpisy autora:

Powiązane Artykuły

Wideorekrutacja i praca zdalna - co je łączy?
2017-10-25
5 powodów, dla których warto zaprosić gry symulacyjne do branży HR
2017-07-10
Employer Branding zaczyna się od procesu rekrutacji
2017-06-24
System do zarządzania rekrutacjami - Case Study
2017-06-22

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA!


Wydarzenia Zobacz Więcej

Konferencja pt. ,,Rekrutacja / Rewolucja 2018”

Warszawa, Mamaison Hotel Le Regina

Za 3 dni

2017-11-23

Innowacje w HR Conference&Expo

Warszawa, Hotel Marriott

Za 8 dni

2017-11-28

Za 16 dni

2017-12-06

Za 22 dni

2017-12-12